"Filosoferna håller på med en märklig lek"

Moderator: Moderatorgruppen

lundek

"Filosoferna håller på med en märklig lek"

Inläggav lundek » 01 aug 2008 05:04

Ja, vad säger ni om ett sådant uttalande?

Jbig
Avstängd på en månad

Märkligt var ordet....

Inläggav Jbig » 01 aug 2008 06:51

Hejsan!

Tja, det bara är så, och i en del sällsynta fall kommer de även fram till något vettigt, men det hör nog mer till undantagen än reglerna!

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 01 aug 2008 08:04

M Visst gör vi, även en mäktig lek skulle jag vilja påstår.
Då tankar blir till verklighet.

/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

kajmal

Inläggav kajmal » 01 aug 2008 09:41

det är vetenskapsmännen (kvinorna) som leker med filosofernas tankar

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 aug 2008 11:01

Filosofin håller vetenskapen inom skaklarna.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

kajmal

Inläggav kajmal » 01 aug 2008 11:05

sant kommer inga nya tankar från filosoferna, har dom inget att arbeta med

lundek

Re: Märkligt var ordet....

Inläggav lundek » 04 aug 2008 04:19

Jbig skrev:Hejsan!

Tja, det bara är så, och i en del sällsynta fall kommer de även fram till något vettigt, men det hör nog mer till undantagen än reglerna!

MVH
bigj

vettigt, som något som är vettigt under en tidsperiod?

lundek

Inläggav lundek » 04 aug 2008 04:21

kajmal skrev:sant kommer inga nya tankar från filosoferna, har dom inget att arbeta med

De har väl samma material att arbeta med som de tidigare sk filosoferna?

lundek

Inläggav lundek » 04 aug 2008 04:22

FIG skrev:M Visst gör vi, även en mäktig lek skulle jag vilja påstår.
Då tankar blir till verklighet.

/ FIG

när blir tankarna verklighet? när blir de inte det?

lundek

Inläggav lundek » 04 aug 2008 04:22

kajmal skrev:det är vetenskapsmännen (kvinorna) som leker med filosofernas tankar

hur menar du då?

lundek

Inläggav lundek » 04 aug 2008 04:25

J R Auk skrev:Filosofin håller vetenskapen inom skaklarna.

jag ser en poäng där, men frågeställningen kvarstår.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 aug 2008 11:17

Ok då reviderar jag mitt svar (Det var alltså som en tanke, reflektion, över ditt påstående).

Filosofin är en märklig lek precis som livet och våra verksamheter är just lek. För att arbeta krävs något att arbeta för, ett mål. Bestämt och fastlagt med fundament i det oförgängliga.

Något sådant har vi inte, inte vad jag kan se i alla fall, och därav leker vi bara. Synd att vissa tar det på så blodigt allvar.

Sen kan man motsäga mig här med att vi har behov och behovet av deras tillfredställelse. Men till det svarar jag bara att även om allvaret bryter in en stund, och vi arbetar för att försörja behovet. Så lämnar det majoriteten av tid över, eller tankevärlden fri när väl vad som krävs för behovsförsörjningen internaliserats som reflexer eller rutinmässiga handlingar.

Så när behoven är tillfredställda och lugnet lägrar sig så börjar leken igen. För hade vi arbetat med det som tar vid där behovens tillfredsställelse lämnar så vore vi fördömda att misslyckas. Vi kan inte förutsätta det vi söker.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: "Filosoferna håller på med en märklig lek"

Inläggav Algotezza » 04 aug 2008 14:13

lundek skrev:Ja, vad säger ni om ett sådant uttalande?

Märklig - för vem?

Framförallt är det en kul och roande lek. Sex på tankens område. Befrukta andra och låta sig befruktas.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Krenek

Inläggav Krenek » 04 aug 2008 16:35

J R Auk skrev:Synd att vissa tar det på så blodigt allvar.

Filosofi är i mångt och mycket en fråga på liv och död. Hundratals miljoner människor har dött på grund av dålig filosofi, ser man det som en lek utan koppling till verkligheten finns det en stor risk att konsekvenserna blir väldigt allvarliga.
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 aug 2008 16:43

Krenek skrev:
J R Auk skrev:Synd att vissa tar det på så blodigt allvar.

Filosofi är i mångt och mycket en fråga på liv och död. Hundratals miljoner människor har dött på grund av dålig filosofi, ser man det som en lek utan koppling till verkligheten finns det en stor risk att konsekvenserna blir väldigt allvarliga.

Vart då? När då?

Du missar detta med att se det som en lek gör att anspråken inte blir absoluta.

Du vet "vi leker att jag är kung och du är slav" menar inte till att befästa rollerna "kung" och "slav" i det riktiga livet. Däremot så manar den seriositet som du talar om till det.

Återgå till "Filosofi"