MrTambourineMan skrev:Jag har tyvärr inte läst Bohm, men jag har ändå aldrig varit särskilt intresserade av metafysik.
Det är en intressant tanke du har, Johan, och jag funderar på att acceptera den enbart utifrån den känslomässiga vinst jag får utav den.
Det handlar inte alls om metafysik ur ett dualistiskt perspektiv. Dualismen är endast ett resultat av våra psykologiska uppfattningar, något som övervinns i Satori
David Bohm var Einsteins lärjunge. Används ofta idag för att vetenskapligt bekräfta och godkänna andliga föreställningar. Om jag inte haft vetenskapliga modeller att få stöd i när det kommer till mina egna upplevelser så hade jag säkerligen vänt mig till någon religion med dess negativa sidor. Nu lever jag med en världsbild som visserligen inte är nedskriven på pappret och fullt förstådd, men den är heller inte reducerad till något som tycks vara ytterst torftigt och meningslöst. Visst skulle jag mer acceptera den klassiska fysiken om det var den som var allmänt accepterad och självklar, men nu när vi befinner oss i ett paradigmskifte, där universum alltmer faktiskt liknar något som religionerna beskrivit i tusentals år så är jag mer beredd att lyssna till mina egna erfarenheter.
Känslomässigt så låter det kanske bra, men upplevelsen av det är ändå väsenskilld ifrån alla föreställningar om hur det är. Det är väldigt skrämmande eftersom vi som sociala och kulturella varelser har helt andra referenser om hur livet är. Det var inte länge sedan vi trodde jorden var platt.
Det är en sak att förringa meningsfullhet utifrån vetenskapliga fakta, men att sedan vidmakthålla denna meningslöshet när vetenskapens fakta talar för något annat är inte rätt. Ta till exempel de konsekvenser supersträngteorin får för vår uppfattning om substansens väsen. Har den likheter med den klassiska fysiken eller är det snarare så att den ikullkastar den och kan få oss att tänka i andra banor? Och ändå ser jag supersträngteorin som en tillfällig teoretisk lösning på förståelsen av substansens innersta väsen. Ser mycket paralleller till det "hav" jag nämde ovan.
Det är också viktigt att inse att vetenskapens landvinningar inte utgått ifrån att upplösa den klassiska materialistiska världsbilden - det är endast det oundvikliga resultat som uppstått i och med att man trängt djupare i förståelsen. Den är alltså inte styrd av den känslomässiga längtan.
"Det svåra är att ändra på vårt sätt att tänka." - David Bohm
Johan