Hur hade ni levt om det var konstaterat att...

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Re: Hur hade ni levt om det var konstaterat att...

Inläggav Cosmic philosopher » 13 okt 2008 15:54

Vilja skrev:För mig så blir svaret på denna fråga helt lik den om man skulle göra saker annorlunda ifall man endast hade en månade kvar att leva. Att det dras till sin spets ifall man lever det liv man egentligen vill.  

Ja, det får mej att tänka på Wayne Dyers bok "sikta mot stjärnorna" där han (Wayne) hjälper en att ställa vissa frågor för att nå den verkliga självärligheten. Men istället för en månad hade man 6 månader kvar...
Frågorna var:(har boken här):
1)Hur skulle du förändra ditt liv om du visste att du hade bara 6 månader kvar att leva?
2)Vem skulle du välja att leva tillsammans med om du kunde leva med vem som helst i hela världen?
3)Var skulle du välja att leva om du kunde leva var som helst i hela världen?
4)Hur mycket sömn tror du att du skulle få om du inte hade någon klocka eller möjlighet att mäta din sömntid?
5)Hur mycket, och när, skulle du äta om du inte hade fasta mattider?
6)Vad skulle du göra om det inte fanns något sådant som pengar?
7)Hur gammal skulle du vara om du inte visste hur gammal du var?
8 Vilken sorts personlighet skulle du välja för din del om du fick börja idag?
9)Hur skulle du vilja beskriva dig själv utan etiketter?

Ja, dessa hypotetiska frågor kan vara mycket värdefulla för att nå sitt äkta jag. Ni får gärna svara på någon/några/alla dessa frågor. Skulle vara intressant om ni är i kontakt med ert äkta jag...

Tack för alla era svar förresten. Skriv gärna mer och fyll på ännu mer på denna tråden. Jag gissar att det finns mer ateister/agnostiker här på forumet än teister då det inte är så många som svarat på denna tråds frågeställning.

Vilja

Inläggav Vilja » 15 okt 2008 10:43

Hade jag vetat att jag haft ett halvår kvar att leva så hade jag iaf lagt upp en plan på vissa saker jag vill hinna med dom första månaderna. Så mitt svar på den första frågan innefattar att jag räknar med att ha ett bra tag till att leva, att där finns en framtid. Så dör jag i en bilolycka om ett par månader så kan man säga att jag inte riktigt har levt så som jag velat under detta liv, men jag tar nog den chansningen.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 18 okt 2008 11:40

JemyM skrev:
Vad ger dig mening att leva?

Sambo, vänner, familj.

Men om sambon lämnar en för en annan hon hittat, och om vännerna inte förstår en/bryr sig/orkar bryr sig om en och ens problem/sviker en, och om familjen inte heller förstår en/bryr sig/orkar bryr sig om en och ens problem/sviker en eller inte finns där. Ja, när man helt enkelt står där själv inför en oförstående/likgiltig/svikande bekantskapskrets. Vad finns då kvar att leva för?

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 18 okt 2008 16:22

Cosmic philosopher skrev:1)Hur skulle du förändra ditt liv om du visste att du hade bara 6 månader kvar att leva?

Ja, om jag skulle besvara själv ovanstående fråga om vad jag hade gjort om jag bara hade ett halvår kvar att leva och därmed alltså ingen reinkarnation,någon andlig värld eller något efterliv existerade, så hade jag nog försökt fokuserat på nuet så mycket som möjligt. Att få detta nu så lust- och njutningsfyllt som möjligt. Alltså lite som Epikuros. Det hade nog blivit mer sex och med mer inriktning på att befrukta och föra släktet vidare. Och det är inte omöjligt att det blivit med,om möjligt, flera tjejer. Jag hade nog tagit ännu flera chanser på att få umgås med attraherade kvinnor. Hade slutat med det schemalagda jobbet och besökt vissa platser jag aldrig varit på.  Om jag bara hade 6 månader kvar och ingen form av efterliv efter hade jag nog blivit mer självisk, helt enkelt gjort saker som jag mest bara känner för stunden. Hade inte gått in för något långsiktigt projekt precis... Hade improviserat i musiken. Jag hade nog blivit mer sinnlig överhuvudtaget och uppmärksammat tydligare dofter och färger ute i naturen och skogen.  Här och nu.

Ingen annan teist som vill besvara ovanstående fråga? Och lever alla ateister här just så som de hade 6 månader kvar att leva?

Fareon
Kontakt:

Inläggav Fareon » 18 okt 2008 16:33

Jag kan inte säga att jag skulle förändrat nånting eftersom det du beskriver är ungefär vad jag tror. Det vill däremot inte säga att det inte finns saker jag ångrar och kanske skulle vilja förändra om jag kunde. Men det har ingenting att göra med att det skulle finnas nån förälder figur som kommer straffa att straffa mig för allt jag gjort fel så fort jag lämnar jordelivet.
I hate everybody who loves me and they hate me to.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 03 feb 2009 03:40

Cosmic philosopher skrev:...vi endast levde ett jordeliv?Om man verkligen kunde konstatera att det verkligen var så att vi bara levde ett enda jordeliv och att därför ateisterna hade rätt

Du framställer det som om en ateist måste tro att han/hon kommer att dö. Men ateisterna kan ha rätt i att det inte finns någon gud som har makt över oss, och vi kan ändå ha evigt liv. Människans teknologiutveckling kan komma att förlänga livet på oss som lever idag, bit för bit, tills vi blir slutgiltigt odödliga. Det är det jag tror kommer att hända. Så om du ska fråga mig hur jag skulle leva om jag trodde att vi bara levde vad du kallar "ett jordeliv" (underförstått i ca 70 år plus minus 70 år eller något i den stilen) och sedan dog, så får jag formulera om frågan till: hur levde jag innan jag började tro på ett evigt liv (jag började tro på evigt liv för ett par år sedan)?

Svar: då levde jag ungefär som nu, till det yttre, men i mitt inre var det ganska annorlunda. Då var jag oroad över att inte hinna med allt roligt jag ville hinna med under mitt liv, och denna ständiga känsla av tidsbrist gjorde mig mer eller mindre konstant frustrerad. Idag är jag intellektuellt på det klara med att jag kommer att hinna med allt jag idag kan föreställa mig att jag någonsin kan komma att vilja hinna göra, uppleva allt jag kan tänka mig att det kan vara bra för mig att uppleva. Å andra sidan är jag idag desto mer oroad över att jag, även om ett evigt liv visserligen innebär att man får uppleva oändligt mycket lycka sammanlagt under sitt eviga liv, med tiden även kommer att tvingas utstå sammanlagt oändligt mycket lidande också, bland annat i form av enormt långa oavbrutna perioder av konstant fruktansvärt svårt lidande. Detta eftersom slumpmässiga kvantfluktuationer förr eller senare torde skapa sådana händelseförlopp som innebär sådant, under en evighet, även om det torde ske mycket, mycket sällan. Hade jag inte fått denna tro på evigt liv för ett par år sedan, utan levt kvar i tron att vi kommer att dö, hade jag på ett sätt känt mig tryggare, då jag hade kunnat tänka att hur svårt mitt liv än blir, slipper jag ifrån det till slut. Nu finns ingen sådan tröst. Det finns ingen utväg längre. Enligt min nuvarande världsbild kommer jag i något skede att t.ex. få en hemsk tandvärk som håller i sig utan pardon i t.ex. 10^10^10^10^10^10^10^10^10 år, bara för att ta ett av oändligt många tänkbara exempel. Även alla andra sorters tänkbara lidanden kommer jag att få uppleva minst lika långa tidsperioder av, vardera. Och ni andra också. Sorry. Det är inte mitt fel.

Men personligen skulle jag inte vilja ha tillbaka min förra världsbild, den som sa att vi bara lever en begränsad tid. Hellre ha ett evigt liv innehållande oändligt mycket lidande och ännu mycket mer lycka (ännu mycket större kardinalitet av lyckoenheter än lidandeenheter) - förutsatt att, vilket jag tror blir fallet, jag kommer att få uppleva oändligt mycket lycka innan jag upplevt oändligt mycket lidande - alltså hellre det paketet än att bara få leva en begränsad tid och bara få så lite av vardera lycka och lidande som de flesta ateister av idag förväntar sig.

Vad jag har svårt att förstå med gudstroende människor idag är hur de kan vara så säkra på att jordelivet åtföljs av något sådant som just en "evig himmel" (eller ett evigt helvete för den delen) bara för att det står så i någon gammal bok - en bok som troligen är en konsekvens av att mänskliga makthavare genom historien insett att det är relativt lätt att få folket, undersåtarna, att betala skatt till makthavarna, ställa upp i krig etc., om man (makthavarna) lyckas inbilla dem (folket) att varje människa har något att vinna, efter jordelivet, på att vara generös och underdånig mot sina överställda under det så kallade jordelivet.

Min tro på evigt liv (som jag redogjort för i andra trådar) vilar på vetenskapligt tänkande, empiri och logik, inte på några urluftentagna påståenden från någon gammal sagobok. Enligt min världsbild har vi alla framför oss ett evigt liv innehållande en oändlig massa lycka varvat med oändligt många ändligt långa stunder av helvete (somliga dock som sagt enormt långa). Vi kan redan idag påverka de kommande proportionerna mellan lycka och lidande, så det är inte läge att luta sig tillbaka, för den som trodde det.

Återgå till "Filosofi"