Meningen med livet
Moderator: Moderatorgruppen
-
billy the boy
- Kontakt:
Meningen med livet
Hej:) Jag har funderat länge på vad meningen med livet är. Jag har kommit fram till att lycka måste vara antingen meningen med livet elller en stor del, stämmer det? Vad är lycka?
-
seniorcarne
Det beror på vilket liv du menar? Om du menar ditt eget personliga liv eller Livet generellt? För min del tror jag inte att det finns någon mening med Livet, då menar jag det generella, ingen mer mening än att livet strävar efter att överleva, att reproducera sig självt. Detta gäller växter som djur. Det finns en inbyggd strävan i allt livs genuppsättning att fortleva, detta är de närmsta mening med det generella livet jag kan komma på.
För mitt eget personliga liv finns det ingen från början utstakad mening, istället fyller jag mitt liv med mening genom att hänge mig åt saker som jag gillar. Allt från att åka skateboard, umgås med familj, lösa korsord när jag skiter, filosofera. Detta som jag fyller mitt liv med blir också meningen med mitt liv.
Andra kanske fyller sitt liv med större saker som att erövra länder eller missionera och sprida guds ord. Det blir då deras mening med deras liv.
För mitt eget personliga liv finns det ingen från början utstakad mening, istället fyller jag mitt liv med mening genom att hänge mig åt saker som jag gillar. Allt från att åka skateboard, umgås med familj, lösa korsord när jag skiter, filosofera. Detta som jag fyller mitt liv med blir också meningen med mitt liv.
Andra kanske fyller sitt liv med större saker som att erövra länder eller missionera och sprida guds ord. Det blir då deras mening med deras liv.
- LJUSUPPLEVELSE
http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=4300
och
http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=5541
1. Det är inte meningen att vi ska förstå meningen med livet .
2.Lycka är någonting flyktigt.
mvh
och
http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=5541
1. Det är inte meningen att vi ska förstå meningen med livet .
2.Lycka är någonting flyktigt.
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
Re: Meningen med livet
billy the boy skrev:Hej:) Jag har funderat länge på vad meningen med livet är. Jag har kommit fram till att lycka måste vara antingen meningen med livet elller en stor del, stämmer det? Vad är lycka?
Arbete (inte bara löne-) och kärlek (inte bara sex).
Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza
"Man does not strive for pleasure; only the Englishman does."
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Meningen med livet är och förblir en hemlighet. I samma stund som vi kommer på svaret dör vi. Det är specellt tragiskt när unga människor dör eftersom deras begåvning skulle ha gjort mänskligheten mycket gott. Nu kom de tidigt på meningen med livet och fick betala med sina liv.
Så trodde jag när jag var liten. Kanske trodde jag rätt?
Så trodde jag när jag var liten. Kanske trodde jag rätt?
aromata skrev:Att man dör kroppsligen så att man förhindras att meddela svaret till andra.
Lustigt att du nämner det. Jag var övertygad om att jag skulle dö innan jag hann meddela någon annan. Sen insåg jag att ingen ville veta. Sen insåg jag att det bara var startskottet... Det var ingen död, snarare en födelse.
Fication skrev:Lustigt att du nämner det. Jag var övertygad om att jag skulle dö innan jag hann meddela någon annan. Sen insåg jag att ingen ville veta. Sen insåg jag att det bara var startskottet... Det var ingen död, snarare en födelse.
Det spelar ingen roll om någon vill veta eller inte. Vad som är avgörande är ATT du vet och då skulle du kunna meddela andra i samma livsform. När du efter döden föds på nytt omges du av en ny skara.