Är människan ond eller god
Moderator: Moderatorgruppen
Människan är varken "god" eller "ond", men jag röstade ändå på god - det är mer korrekt. Jag kan inte dra mig till minnes att jag träffat någon ond människa, och jag har träffat ganska många människor. Däremot så har jag träffat många som jag skulle beskriva som "goda" och välvilliga, även om alla förstås har sina fläckar.
Men hur som helst så är vi inte "goda" eller "onda", vi är ett socialt djur. Men vi har ett samvete och vi har en förmåga att hjälpas åt, att vilja varandra väl. Men samtidigt så har vi lätt att hamna snett.
Men hur som helst så är vi inte "goda" eller "onda", vi är ett socialt djur. Men vi har ett samvete och vi har en förmåga att hjälpas åt, att vilja varandra väl. Men samtidigt så har vi lätt att hamna snett.
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem
"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman
Raoul Vaneigem
"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman
-
- Kontakt:
Finns det inga Onda människor? Det är finns Psykopatiska Seriemördare? inte dom onda?
Hitler, Görring och Himmler var inte de onda?
Vätebomben var inte det en onda handling?
En så stor mass utrotning av djur. Att man kanske måste kolla 65 miljoner år tillbaka i tiden för att se något liknande? är inte det en ond handling?
Visst vi är sociala djur som kommit ifrån naturen skapat begreppet Ond
passar inga personer/handlingar in i den kategorin?
Det finns också några goda handlingar och goda personer.
Hitler, Görring och Himmler var inte de onda?
Vätebomben var inte det en onda handling?
En så stor mass utrotning av djur. Att man kanske måste kolla 65 miljoner år tillbaka i tiden för att se något liknande? är inte det en ond handling?
Visst vi är sociala djur som kommit ifrån naturen skapat begreppet Ond
passar inga personer/handlingar in i den kategorin?
Det finns också några goda handlingar och goda personer.
Ok, människan är ett socialt djur, men...
Vi är inte skapade för att ingå i allt för stora grupper och det är när just grupperna blir för stora det spårar ur.
Kvar blir myten om den goda människan, som förvisso skulle vara sann, om det inte vore för våra förändrade levnadsvillkor.
Vi är alltså goda, men under andra omständigheter än dem vi tvingar oss själva att nu framhärda våra liv.
Vi är inte skapade för att ingå i allt för stora grupper och det är när just grupperna blir för stora det spårar ur.
Kvar blir myten om den goda människan, som förvisso skulle vara sann, om det inte vore för våra förändrade levnadsvillkor.
Vi är alltså goda, men under andra omständigheter än dem vi tvingar oss själva att nu framhärda våra liv.
-
.Zokrates skrev:Ok, människan är ett socialt djur, men...Vi är inte skapade för att ingå i allt för stora grupper och det är när just grupperna blir för stora det spårar ur.
Som när du hånar mig och min fru för vårt döda barn? Är den stora gruppen "internet" en bra ursäkt för sånt beteende tycker du?Kvar blir myten om den goda människan, som förvisso skulle vara sann, om det inte vore för våra förändrade levnadsvillkor.
Vi är alltså goda, men under andra omständigheter än dem vi tvingar oss själva att nu framhärda våra liv
Vilka levnadsvilkor tycker du motiverar ditt påhopp mot mig och min familj? Som FF för övrigt hade nåden mot dig att ta bort. Att du inte duger till att bli läkare kanske? Du kände dig förstås tvingad av omständigheterna att ifrågasätta om ett barn kunde överleva med oss som föräldrar. Ja, ja....jag förstår precis. En av omständigheterna är din anonymitet. Den kan du vara jävligt glad.
Det går att fundera över allt.
-
SportFilosofen skrev:Zokrates skrev:Ok, människan är ett socialt djur, men...Vi är inte skapade för att ingå i allt för stora grupper och det är när just grupperna blir för stora det spårar ur.
Som när du hånar mig och min fru för vårt döda barn? Är den stora gruppen "internet" en bra ursäkt för sånt beteende tycker du?.Kvar blir myten om den goda människan, som förvisso skulle vara sann, om det inte vore för våra förändrade levnadsvillkor.
Vi är alltså goda, men under andra omständigheter än dem vi tvingar oss själva att nu framhärda våra liv
Vilka levnadsvilkor tycker du motiverar ditt påhopp mot mig och min familj? Som FF för övrigt hade nåden mot dig att ta bort. Att du inte duger till att bli läkare kanske? Du kände dig förstås tvingad av omständigheterna att ifrågasätta om ett barn kunde överleva med oss som föräldrar. Ja, ja....jag förstår precis. En av omständigheterna är din anonymitet. Den kan du vara jävligt glad över.
Det går att fundera över allt.
GOD!
Jag tror att människan är god och hon söker efter lycka, kärlek, välbehag osv. Detta kan uppnås med goda avsikter och onda.
En person som t.ex är sadist njuter av att slå någon, vilket jag drar slutsatsen till att det personen försöker uppnå välbehag (godhet). Allt som begås med onda handlingar görs för att uppnå godhet. Jag menar dock inte att det är okej att göra det.
En person som t.ex är sadist njuter av att slå någon, vilket jag drar slutsatsen till att det personen försöker uppnå välbehag (godhet). Allt som begås med onda handlingar görs för att uppnå godhet. Jag menar dock inte att det är okej att göra det.
Namgas
Lite ordkunskap:
God eller ond är något som du möjligen är....
Du kan uppfattas som god.
Godhet är när du ger kärlek till någon annan.
Du kan uppleva godhet, när någon är snäll eller kärleksfull i din närhet.
Om du upplever välbeheg när du skadat någon så har det inget med godhet att göra....
Om du upplever välbeheg när du skadat någon så har det inget med godhet att göra....
Varje dag är en resa.
Re: Namgas
Marksa skrev:Lite ordkunskap:
tack!
Men kan man inte säga att kärlek t.ex. kommer ur godhet?
-
Re: Är människan ond eller god
Clouds flashback skrev:(Detta låter säkert som en fråga med självklart svar. Men det som kan komma fram är hur vi ser på godhet och ondska).
Om Jag säger så här det finns ingen ondska hos människor.
Vi är helt igenom goda .
Eftersom vi är skapade för att likna gud som är helt igenom god.
vad hade ni svarat då?
Vad säger att gud är god? Begår inte gud handlingar som är onda. Utgår man från att gud existerar, och sedan tittar på allt ont i världen, kan man inte säga att gud är god, eftersom han begår onda handlingar.. Teodicé problemet från en annan synvinkel.
För övrigt kan vi inte säga vad som är gott och ont, det är subjektiv etik. Denna dualism förleder oss, får oss att se svart-vitt. varför måste människan vara antingen god eller ond?
Sedan kan man diskutera själva gott och ont. Ska man ta en konsekvensetisk, pliktetisk eller kanske sinnesetisk ställning i svaret? Personligen väljer jag en nihilistisk, det finns varken gott eller ont.
SportFilosofen skrev:Du kände dig förstås tvingad av omständigheterna att ifrågasätta om ett barn kunde överleva med oss som föräldrar. Ja, ja....jag förstår precis. En av omständigheterna är din anonymitet. Den kan du vara jävligt glad.
Exakt min tanke, du är inte en god människa och därför är jag glad över min anonymitet och jag anser fortfarande att en del personer noga bör överväga att skaffa barn, men jag är tveksam till om deras självinsikt är tillräckligt hög för att stoppa dem. Vissa kassa värderingar har en förmåga att överföras från föräldrarna till sina barn, så gör världen en tjänst och överlämna er barnuppfostran helt i samhällets tjänst.
-
- Avstängd
Detta eviga skitsnack om människan är god eller inte.
Problemet med definitionen av godhet är att den som definierar densamma också den som tillämpar densamma.
Innebär helt enkelt att definitionen av godhet är situationsbunden.
I förlängningen är moral situationsbunden. Samhället anpassar sej till viss gangsterism, samma sak om någon rånar en bank eller lyfter fantasibonusar. I båda fallen är roffarsystemet igång och jag har inga moraliska betänkligheter mellan att råna en bank eller suga ut systemet med fallskärmar och bonus, i det senare görs detta med kostym och slips men sak samma.
Problemet med definitionen av godhet är att den som definierar densamma också den som tillämpar densamma.
Innebär helt enkelt att definitionen av godhet är situationsbunden.
I förlängningen är moral situationsbunden. Samhället anpassar sej till viss gangsterism, samma sak om någon rånar en bank eller lyfter fantasibonusar. I båda fallen är roffarsystemet igång och jag har inga moraliska betänkligheter mellan att råna en bank eller suga ut systemet med fallskärmar och bonus, i det senare görs detta med kostym och slips men sak samma.