Darth Angelus skrev:Algotezza skrev:Och visst hör evigheten till teologin och oändligheten till matematik/logik/fysik, men i vardagsspråket blandas de, vilket framgått av inläggen på denna tråd, och det är ju inte något som direkt bidrar till att skapa klarhet kring dessa begrepp.
I vardagsspråket, och per definition i Svenska Akademiens ordlista.
Ärligt talat, jag förstår vad ni menar och kan tycka att det ligger någonting i det ni säger, men det är uppenbart att det var evighet som i oändlig tid som diskuterades i tråden. Att ifrågasätta vad evigheten har med oändligheten att göra som du gjorde känns en aning kontraproduktivt, med tanke på att enligt en vanlig förståelse av ordet så är evighet just oändlig tid.
Å andra sidan håller jag med om att vardagsspråket inte skall ses som den absoluta sanningen i sakdebatter. Exempelvis så har jag sett påstås att människan inte är ett djur baserat på att man i vardagsspråket skiljer på människor och djur, och det är ju fånigt. Enligt vetenskapen på området, d.v.s. biologin, så är ju människan en djurart. I matematikens mängdlära skulle detta faktum göra oss människor till en (äkta) delmängd av jordens djur, snarare än något som är helt separat ifrån djur (exempelvis stenar).
OK, låt oss säga att evighet är detsamma som oändlig tid. Och det var väl den betydelse som lades in i uttrycket initialt i denna tråd. Men är det fel på något vis att visa att uttrycket kan definieras på andra sätt?
Tydligen viktigt att "ha rätt" när det gäller definitioner...
Vad betyder i så fall "oändlig tid" och kan du föreställa dig det?
Något som är både början och slut? Linjärt eller cirkulärt/ kretsloppsformat? Är den oändliga tiden en oändlig linje eller oändliga möjligheter att variera upplevandet/ existensen?
Människor är hårlösa apor med relativt stor hjärna, stora manliga könsorgan (jämfört med andra primater), avancerade händer och språk och ty åtföljande tankeförmåga,
tänker Algotezza