Hur hanterar ni vardagens tristess?

Moderator: Moderatorgruppen

Makube

Hur hanterar ni vardagens tristess?

Inläggav Makube » 18 mar 2009 12:07

I mitt fall så är min vardag en inrutad rutin, och jag gör vad jag kan för att inte må dåligt. Serier, böcker, filosofiska verk ( ett ganska nyfunnet intresse) och vad som helst för att föra tankarna till något annat, något bättre. Dock räcker det inte riktigt.

Jag hade en riktigt dålig period i höstas, kunde inte hitta motivation till något, varken skola eller andra aktiviteter. Nu är det bättre, men skulle gärna vilja veta vad ni andra gör för att komma ur liknande svackor? Kärlek, resor, vad som helst!

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 18 mar 2009 13:13

Gambling... :)
Speldjävulen... :)
Det finns inget som slår detta , inget .
Mer hälsosamt än knark o sprit , mer vettigt än att umgås m många kvinnor .
Du lär dig mycket om dig själv och om andra människor också.
Men...alla klarar inte det . :idea:
Ett  alternativ är filanthropiskt arbete , engagera sig i något projekt som hjälper människor .
Sedan finns det kurser...dans är bra  :)
Du får dansa med o lära känna en massa tjejer  :wink:

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 mar 2009 14:08

Är det riktigt illa tar jag till ångest och självplågeri.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2009 14:35

Utvecklar teknologi för skiten. Fungerar i viss mån som distraktion. Annars dricker jag en massa kaffe med mjölk i, och promenerar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 mar 2009 16:09

Tecknar skriver läser cyklar mediterar diskar städar jobbar promenerar klappar katten har sex... kollar tv lyssnar radio mp3... tar ett bad med lite skönt parfymerad badbomb...

eller sitter bara och glor och fördjupar tristessen, så jag kommer igenom botten på den och ut på andra sidan av den...

Tristess kan vara startpunkten på dess motsats. Inget att vara rädd för. I dess hägn föds längtan efter motsatsen. Barn som aldrig har tråkigt blir ej kreativa. De matas hela tiden.

Ha det!

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

transversal

Inläggav transversal » 18 mar 2009 17:25

Sover, startar ett gräl, nojar, börjar på saker utan att slutföra dem. Idel konstruktiva och kreativa lösningar.

Tycker att tristessen ofta är kopplad till att man är för trött för att göra något vettigt och att det är därför man är uttråkad.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 mar 2009 17:33

Finns en disneyscen, med gamar sittandes på en kvist, och dividerandes om just detta fenomen: "Vad ska vi göra?" "Ja' vet it', hitt på nå!" "Vad ska vi göra?" "Ja' vet it'..." osv... Är det ur Robin Hood det?

transversal

Inläggav transversal » 18 mar 2009 17:38

Nej, det är djungelboken väl?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 mar 2009 17:42

Tror du kan ha rätt där. Nästan säker på det.

Faktiskt

Notera den släpiga durbluesen i bakgrunden...  :wink:

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 mar 2009 18:04

Små svackor kan man ha, idlar jag med at Titta på tv, slösurfa eller spela dataspel.

De senaste 12 åren har det inte varit någon stor svacka då jag inte hittat nåt att företa mig. Skäl - familj.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Makube

Inläggav Makube » 18 mar 2009 19:22

Haha liknelsen med gamarna var ju klockren:D hade glömt dom!

Vind
Kontakt:

Inläggav Vind » 18 mar 2009 22:03

Antingen pluggar jag och låter bli att tänka på någonting annat. Eller så struntar jag i att plugga och sitter bara och tänker...

Sedan har jag ju krogen på fredagarna – det är det enda jag gör i mitt liv just nu förutom att plugga och tänka :) .

Makube

Inläggav Makube » 18 mar 2009 22:46

Det är konstigt att det ofta är så. Man dricker, har kul med polarna, och sedan är det tillbaka till vardagen. Varför behöver vi en yttre "stimulant" för att kunna koppla av i många fall?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 19 mar 2009 12:00

Vintrarna brukar vara värst. På sommaren brukar jag ta mig an trädgården och då mår jag bra. Skaffade ett akvarium i julas (till min son) och det har jag ägnat mycket tid åt på sistone. Är väldigt tillfredsställande för mig att ägna mig åt ekosystem och miljöer tydligen. Sedan kan jag sitta ett par timmar per dag och titta på hur fiskarna och växterna beter sig, och hur deras beteende förändras beroende på hur jag sköter om dem. Mitt nästa projekt är att skaffa en hona till Ancistrusen och bygga dem ett hem. Kommer nog att snöa in mer och mer på aquascaping: http://en.wikipedia.org/wiki/Aquascaping Det är en liten verklighetsflykt där jag kan fokusera på något som jag helt omfattar och omedelbart kan få positiv eller negativ feedback ifrån. Har tagit bort mycket ångest.

http://www.adana.com.my/gallery/contest2008.htm

/Johan

transversal

Inläggav transversal » 21 mar 2009 00:01

Återgå till "Filosofi"