Är människan ond eller god

Moderator: Moderatorgruppen

är människan god eller ond

Omröstningen slutade 08 feb 2009 03:57

God
2
22%
Ond
2
22%
Jag älskar att ha min TV i mittet av rummet
5
56%

Antal röster: 9

transversal

Inläggav transversal » 20 mar 2009 22:23

Zokrates skrev:Ok, människan är ett socialt djur, men...

Vi är inte skapade för att ingå i allt för stora grupper och det är när just grupperna blir för stora det spårar ur.
Kvar blir myten om den goda människan, som förvisso skulle vara sann, om det inte vore för våra förändrade levnadsvillkor.

Vi är alltså goda, men under andra omständigheter än dem vi tvingar oss själva att nu framhärda våra liv.

Det här vill jag ifrågasätta. Även små grupper av människor spårar lätt ur. Som i experimenten med fångar och fångvaktare. Däremot kan det väl vara så att makt och socialt tryck kan vara faktorer som får individer att spåra ur. Men å andra sidan kan isolering och maktlöshet få människor att spåra ur också. Mao. Människan spårar ur, det är en del av vår natur. :-P

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 mar 2009 22:34

Zokrates, tänkt en gång till och ramla inte i en humanskit.
Jag menar att människa inte har nåt grundläggande ”godhet” i sej. Vem fan tolkar då vad som är godhet. Den som sitter vid makten?
Sånt här humanistiskt skitsnack hatar jag

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 21 mar 2009 01:22

Doktor Glas skrev:Vad är ondska? Vad är godhet?

Ofrihet
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 mar 2009 01:41

Så där låter en äkta flummare

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 mar 2009 09:39

suchanother skrev:Zokrates, tänkt en gång till och ramla inte i en humanskit.
Jag menar att människa inte har nåt grundläggande ”godhet” i sej. Vem fan tolkar då vad som är godhet. Den som sitter vid makten?
Sånt här humanistiskt skitsnack hatar jag

Förmågan att känna empati och självmant göra något positivt för en annan, kan mycket väl vara en medfödd god egenskap. :wink:

snuffish

Inläggav snuffish » 27 mar 2009 23:19

Jag tror att människan är varken god eller ond vid födseln. Den blir vad den gör sig till beroende på sina med människor. Blir man illa behandlad så kan det leda till att man är elak osv. till dom efterkommande och tvärtemot om man blir bra behandlad så får man nog ett bra självförtroende och en vänlig själ till sina med människor.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 mar 2009 23:31

snuffish skrev:Blir man illa behandlad så kan det leda till att man är elak osv. till dom efterkommande och tvärtemot om man blir bra behandlad så får man nog ett bra självförtroende och en vänlig själ till sina med människor.

Jag anser att den som blivit orättvist illa behandlad som barn, ändå har ett eget val att välja sin framtid. Om hela världen så bestod av enögda idioter förutom mig, så skulle jag likväl avstå från att sticka ut mitt ena öga och spela dåre bara för att passa in i ett mönster.

Zarah

Inläggav Zarah » 05 apr 2009 00:11

snuffish skrev:Jag tror att människan är varken god eller ond vid födseln. Den blir vad den gör sig till beroende på sina med människor. Blir man illa behandlad så kan det leda till att man är elak osv. till dom efterkommande och tvärtemot om man blir bra behandlad så får man nog ett bra självförtroende och en vänlig själ till sina med människor.

Jag håller till stor del med. Man formas och lägger en grund under barndomen. Och jag tror att det är därför barn har speciella rättigheter då de behöver särskillt skydd.
Men det rättfärdigar dock inte en "ond" handling. Du kan inte döda någon och skylla på en taskig uppväxt.
min verklighet är inte din

Zarah

Inläggav Zarah » 05 apr 2009 00:12

snuffish skrev:Jag tror att människan är varken god eller ond vid födseln. Den blir vad den gör sig till beroende på sina med människor. Blir man illa behandlad så kan det leda till att man är elak osv. till dom efterkommande och tvärtemot om man blir bra behandlad så får man nog ett bra självförtroende och en vänlig själ till sina med människor.

Jag håller till stor del med. Man formas och lägger en grund under barndomen. Och jag tror att det är därför barn har speciella rättigheter då de behöver särskillt skydd.
Men det rättfärdigar dock inte en "ond" handling. Du kan inte döda någon och skylla på en taskig uppväxt.

Zarah

Re: Är människan ond eller god

Inläggav Zarah » 05 apr 2009 00:21

Citizen Cane skrev:
Clouds flashback skrev:(Detta låter säkert som en fråga med självklart svar. Men det som kan komma fram är hur vi ser på godhet och ondska).

Om Jag säger så här det finns ingen ondska hos människor.
Vi är helt igenom goda .
Eftersom vi är skapade för att likna gud som är helt igenom god.

vad hade ni svarat då?

Vad säger att gud är god? Begår inte gud handlingar som är onda. Utgår man från att gud existerar, och sedan tittar på allt ont i världen, kan man inte säga att gud är god, eftersom han begår onda handlingar.. .

Om man tror på Gud så är Gud god. Och då är det Djävulen som orsakar allt det "onda". Gud och Djävulen bråkar, ju.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 apr 2009 02:03

transversal skrev:
Zokrates skrev:Ok, människan är ett socialt djur, men...

Vi är inte skapade för att ingå i allt för stora grupper och det är när just grupperna blir för stora det spårar ur.
Kvar blir myten om den goda människan, som förvisso skulle vara sann, om det inte vore för våra förändrade levnadsvillkor.

Vi är alltså goda, men under andra omständigheter än dem vi tvingar oss själva att nu framhärda våra liv.

Det här vill jag ifrågasätta. Även små grupper av människor spårar lätt ur. Som i experimenten med fångar och fångvaktare. Däremot kan det väl vara så att makt och socialt tryck kan vara faktorer som får individer att spåra ur. Men å andra sidan kan isolering och maktlöshet få människor att spåra ur också. Mao. Människan spårar ur, det är en del av vår natur. :-P

Alla spårar inte ur, vill minnas att det var cirka 25% av deltagarna som inte föll för frestelsen att bli sadister i fångvaktarexperimentet. Översatt globalt, så har vi en fjärdedel av mänskligheten att tacka för att det trots allt finns lite jävla medmänsklighet kvar på detta klothelvete. :roll:

Återgå till "Filosofi"