Avantgardet skrev:Fication skrev:Observera att Hoffer argumenterar ju för att anspråk på mening kan härledas till en psykologisk brist.
Vad besynnerligt, jag trodde nämligen att det var exakt vad som föranledde mig att utmåla det som just en borgerlig psykologi - ja, borgerlig utpressning rent utav. Men men.
Ja, just det. Jag är som sagt intresserad av alla aspekter av frågan, även de aspekter som utgår från att jag är fundamentalt störd som intresserar mig för det.
Trist att man ska behöva reappropriera ett helt språk bara för att den borgerliga diskursen gjort anspråk på alla begrepp med sina platta och intetsägande tolkningar. Tråkigt är också att folk inte tar sin bildning på allvar, jag menar marxismen råkar ju trots allt vara en utav världshistoriens kanske viktigaste idétraditioner...
Om jag får anknyta till Owes inflik...
OWE skrev:Meningen är att befrämja livet. Som människa gör man det genom att tänka ut hur livet ska befrämjas, samt att därefter verka för denna sak.
...så håller jag med dig. Den vaga känslan jag har om vad det handlar om är att ta någonting i sitt liv på fullt och blodigt allvar. Tex bildning. Oavsett om det sker som ett borgerligt, modernistiskt projekt, eller något annat, förhoppningsvis, större.