Ny svensk översättning av Kennys översiktsverk
Moderator: Moderatorgruppen
-
Thomas Andersson
Ny svensk översättning av Kennys översiktsverk
Jag vill tipsa om att förlaget Thales helt nyligen, kanske var det förra veckan, kom ut med en svensk översättning av Anthony Kennys kända översiktsverk: "A brief history of Western Philosophy". Det är samma text som i "A Illustrated Brief History...". Den svenska översättningen har fått titeln: "Västerlandets filosofi". I förordet anger Kenny att ambitionen är att ge en översikt som kan jämföras med den som Bertrand Russell gav sitt stora översiktsverk från 1940-talet. Jag tycker att Kenny har lyckats riktigt bra. Boken rekommenderas. Den kostar inte mer än ca. 230 kr. Översättningen verkar vara riktigt bra och den är gjord av en fackfilosof.
-
Thomas Andersson
Själv har jag nu läst Kennys verk två gånger och jag kan bara upprepa att det är en utmärkt översikt. Den går på djupet i de filosofiska frågorna utan att för mycket fördjupa sig i de enskilda filosoferna. Det är precis ett sådant verk som vi behöver på svenska för att ha en bra introduktion till den västerländska filosofin. Nåogon annan som instämmer in min uppfattning?