Alf Ahlbergs bok Filosofins historia finns gratis som pdf
Moderator: Moderatorgruppen
-
Thomas Andersson
Alf Ahlbergs bok Filosofins historia finns gratis som pdf
Alf Ahlberg: Filosofins historia. Nu har jag färdigställt texten i Alf Ahlbergs bok Filosofins historia genom att skanna den. Verket finns nu att hämta gratis på nätet hos Scribd i form av en omfattande pdf-fil. Det är bara att ladda hem den och läsa valda avsnitt. Den är lite gammaldags i sin språkliga dräkt, men annars mycket överskådlig och givande.
- Avantgardet
-
Thomas Andersson
Läs om projektet och om Alf Ahlberg på adressen:
http://www.freewebs.com/filosofin/index.htm
Om någon vill notera korrekturfel är jag mycket tacksam för det. Märk att hela texten är skannad, men att det fåtaliga fotnoterna inte är med. Inte heller är innehållsförteckningen medtagen. Jag har för avsikt att försöka tillhandhålla innehållsförteckningen i en separat pdf-fil.
http://www.freewebs.com/filosofin/index.htm
Om någon vill notera korrekturfel är jag mycket tacksam för det. Märk att hela texten är skannad, men att det fåtaliga fotnoterna inte är med. Inte heller är innehållsförteckningen medtagen. Jag har för avsikt att försöka tillhandhålla innehållsförteckningen i en separat pdf-fil.
Får jag föreslå att du metalänkar index till berörda avsnitt. Det är ju ändå den största fördelen med digitala medium.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
Thomas Andersson
Det är nog bara att erkänna att jag inte klarar av att åstadkomma några metalänkar. När jag har försökt att scanna innehållsförteckningen och OCR-läsa texten med Omnipge så blir det bara en enda röra av alltsammans. Innehållsförteckningen är väl lång för att klara av att skriva av för hand så att säga. Kan någon hjälpa mig att få med innehållsförteckningen i dokumentet är jag mycket tacksam för det.
Alltså har du skannat verket som en bildserie eller har du skannat verket i form som översätter till en "bokstavsfil". Att föredra är en skanning som gör den till en bokstavsfil. Jag har själv inte gjort dessa saker direkt så är inte säker på vilka program som är att föredra. Det skall ju till att programmet i bilderna du skannar från boken kan urskilja bokstäverna. I ett sådant format får man fördelen att man kan markera textstycken och kopiera istället för att behöva skriva av dem manuellt.
När jag försöker hitta pdf:en som refereras till på hemsidan du länkar till så har den tagits bort från Scribd.com.
Så jag kan inte själv se hur du har lagt upp det.
Annars så kan man göra så att man kompilerar en pdf fil med flera avsnitt där innehållsförteckning beläggs med markeringar som tar en till de avsnitt de refererar till som en länk gör på hemsidor.
Är tanken att den enbart skall finnas som en nedladdningsbar pdf eller är tanken att den skall ligga tillgänglig för läsning på nätet via en server? Det senare vore väl också det att föredra och kan ju åstadkommas med en kostnad för administration/serverplats för några hundra per år.
När jag försöker hitta pdf:en som refereras till på hemsidan du länkar till så har den tagits bort från Scribd.com.
Så jag kan inte själv se hur du har lagt upp det.
Annars så kan man göra så att man kompilerar en pdf fil med flera avsnitt där innehållsförteckning beläggs med markeringar som tar en till de avsnitt de refererar till som en länk gör på hemsidor.
Är tanken att den enbart skall finnas som en nedladdningsbar pdf eller är tanken att den skall ligga tillgänglig för läsning på nätet via en server? Det senare vore väl också det att föredra och kan ju åstadkommas med en kostnad för administration/serverplats för några hundra per år.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Ok missa att du besvarade min fråga, läste slarvigt.
Har du testat något annat program än omnipage? Eller testat med olika inställningar?
Jag tror att det kan finnas pdf konverterare som gör text till digital text och inte bara analogt skannad sådan.
Har du testat något annat program än omnipage? Eller testat med olika inställningar?
Jag tror att det kan finnas pdf konverterare som gör text till digital text och inte bara analogt skannad sådan.
Thomas drog ner programmet du talade om och testade på en jpeg jag hade, den innehöll bilder flera kolumner, typ tidningsartikel, var på spanska, hade rubriker underrubriker osv. Det klarade programmet av att göra om till textblock så jag undrar om du inte kan ha gjort för lite inställningar. Vidare kan man ju specificera vilka block som skall läsas, så att tex sidnumrering inte tas hänsyn till och annan återkommande text utanför själva innehållet.
Jag skulle gissa att det kan ha att göra med om du har de fonter installerade som boken är tryckt i. Märker att accenter och dylikt är det som programmet har svårt för. Ställde du in att den skulle läsa svenska?
Jag skulle gissa att det kan ha att göra med om du har de fonter installerade som boken är tryckt i. Märker att accenter och dylikt är det som programmet har svårt för. Ställde du in att den skulle läsa svenska?
-
Thomas Andersson
Jamen det låter ju stålande.
Hur har du tänkt att lägga upp det? Finns det uppe verket?
Hur har du tänkt att lägga upp det? Finns det uppe verket?
-
suchanother
- Avstängd
-
Thomas Andersson
Hela boken finns som pdf-fil att hämta på siten "Scribd". Upphovsrätten har eftergivits av Ahlbergs rättsinnehavare. Det som saknas är fotnoterna (som inte är så många) och innehållsförteckningen. Det går att "klippa och klistra" texten från dokumentet. Se http://www.scribd.com/
För övrigt finns det en mängd annan filosofisk litteratur på Scribd. Men jag gissar att mycket av det som ligger där strider mot upphovsrätten.
Inlägget från vår vän marxisten visar närmast att han/hon behöver läsa Ahlbergs verk en gång till och gärna även Kennys bok om Västerlandets filosofi. Finns det någon förklaring till att Bertrand Russells verk Västerlandets filosofi inte översattes till ryska förrän Sovjet hade fallit? Marxism-Leninismen var ju statsfilosofi (statsreligion) fram till 1991. Något att tänka på även för en marxist.
För övrigt finns det en mängd annan filosofisk litteratur på Scribd. Men jag gissar att mycket av det som ligger där strider mot upphovsrätten.
Inlägget från vår vän marxisten visar närmast att han/hon behöver läsa Ahlbergs verk en gång till och gärna även Kennys bok om Västerlandets filosofi. Finns det någon förklaring till att Bertrand Russells verk Västerlandets filosofi inte översattes till ryska förrän Sovjet hade fallit? Marxism-Leninismen var ju statsfilosofi (statsreligion) fram till 1991. Något att tänka på även för en marxist.
The document 'Alf Ahlberg: Filosofins historia (Swedish)' has been deleted
Det är vad som möter mig när jag försöker få tag på den.
-
Thomas Andersson