Nu blev jag hemskt långdragen här, men, well, skyll dig själv.
CAUSTIX skrev:Det är precis det jag menar med att du spottar bitter etter. Att du skulle vara "tacksam" för att den "store David Brax", det handlar ju inte om det. Killen kikar in och du kräks på honom i stället för att ta tillfälle och föra en sjysst dialog. Eller ska du ta rollen av kränkt proletär som måste kasta lite skit på överheten. Ska man visa på andra perspektiv och peka på problematiken på ett adekvat sätt så gäller det att få det analytiska språket att avslöja sig själv innifrån, inte utifrån ett kontinentalt perspektiv om nu något sådan enhetligt skulle ha funnits.
Det var värst vad det var annat ljud i skällan nu. Vad är det? Ganska precis en vecka sen du egenhändigt jagade prästen från forumet? Nånting åt det hållet i alla fall. Om du har så kort minne så är du naturligtvis urskuldad, men inte om det är charader du håller på med nu, då blir jag istället besviken på dig. Det här med att jag "kräks" på honom, vad är då det? "Sjysst dialog" heter det visst nu. Utan att fråga oss när den
blev "osjysst" kan vi konstatera att David uteslutande har hävt ur sig åsikter som han inte bemödat sig om att redogjora för mer utförligt, eller på något sätt argumenterat för sina dem, och han har bara viftat undan invändningarna som gjorts mot honom. Till och med prästens hänvisanden till de egna gudstjänsterna eller samtalan "öga mot öga", för att slippa argumentera för sina åsikter, ser vi här ha en direkt motsvarighet till i Davids hänvisanden till de egna arbetena (vilket vi väl måste anta bottna i samma ovilja att ta diskussionen). Alltså man skulle nästan våga sig på hypotesen att det rör sig om
exakt vad som kännetecknade "osjysst" i prästens fall. Varför denna asymmetri i ditt omdöme? Svårt för mig att begripa.
Och riktigt vad som menas med att "spotta bitter etter" vet jag inte. Hade du kunnat ge ett konkret exempel? Jag har kallat den "analytiska" filosofin för "inherent arrogant", och skulle det vara
osant menar du? Och om det är
sant, reser sig då inte varje filosofisk fiber i kroppen på dig i protest när du invänder däremot? Din "sakliga" invändning, sen, missar ju poängen, vilket är märkligt eftersom du brukar vara den första att påpeka detta som jag precis står i begrepp att säga här: Vad skulle det tjäna till att begagna den "analytiska" filosofins språkbruk (sic!) när själva problemet med den
är dess språkbruk! Eller - cut to the chase - med andra ord:
Jacques Derrida skrev:what is différance?... If we answered these questions before examining them as questions, before turning them back on themselves, and before suspecting their very form, including what seems most natural and necessary about them, we would immediately fall back into what we have just disengaged ourselves from. In effect, if we accepted the form of the question, in its meaning and its syntax (“what is?” “who is?” “who is it that?”), we would have to conclude that différance has been derived, has happened, is to be mastered and governed on the basis of the point of a present being, which itself could be some thing, a form, a state, a power in the world to which all kinds of names might be given, a what, or a present being as a subject, a who.
Poängen jag redan flera gånger i tråden har gjort är (om du missat) följande: problemet ligger
inherent i själva ansatsen. Vilket, om det medges, gör den inte bara arrogant utan också av nödvändighet fördomsfull. Den "analytiska" filosofin utgår i all sin verksamhet från identiteter, det är själva dess fundament. Identitetssatsen ("A=A") är
konstitutiv för den "analytiska" filosofin som sådan. Den slänger mer eller mindre godtyckligt ihop en massa disparata fenomen (i praktiken en irreducibel mångfald) under en etikett (säg "socialkonstruktivism"), tillskriver detta subjekt en massa predikat/egenskaper eller åsikter, och argumenterar sedan för eller emot sin egen skapelse (det vill säga halmgubbe eller fuskbygge). Att gå med på språkbruket skulle i ett slag omöjliggöra "poängen" så att säga, själva det
kritiska momentet skulle gå förlorat. Vilket får mig att undra vad du menar med detta "på ett adekvat sätt"? Är det inte lite väl mycket begärt att man ska köpa hela David Brax's terminologi, alla antaganden han gör, och sen börja gräva fram aporia/fundamentala-självmotsägelser däri? Och vad skulle det ens hjälpa?
Går inte gå baklänges in i framtiden. Metafysikens/språkets kris är nåt som måste övervinnas, det går inte bara att naivt bortse från den. Det är förövrigt märkligt hur den "analytiska" filosofin behandlar den sene Wittgenstein, och att de inte själva inser att han
de facto gör det praktiskt taget omöjligt att bedriva "analytisk" filosofi på samma naiva sätt efter honom. Det är
precis det här fenomenet som Freud syftar på när han talar myntar begreppet "förträngning", och som han med flertalet exempel visar i "Vardagslivets psykopatologi" så är det fullt möjligt för oss att bli praktiskt taget blinda för något vi har mitt framför ögonen. I det här fallet så hotas ju hela den "analytiska" filosofins grundval och självbild, så det är inte undra på om "förträngning" kommer till undsättning för att undvika traumat. Fast nu har miles naturligtvis hunnit förekomma mig, åtminstone tycks han säga detsamma.
CAUSTIX skrev:Min kritik är enkel, det är en kritik av:
1) ointresset och oviljan hos den analytiska filosofin att överhuvudtaget befatta sig med vad de andra strömningarna betraktar som en direkt kris, eller att läsa andra tänkare överhuvudtaget utanför den hermetiska lilla cirkeln
Man sysslar helt enkelt inte alltid med samma saker, eller samma perspektiv, och inte med samma språkbruk. Heidegger t.ex. gillade Frege och speciellt hans "Über Sinn und Bedeutung" som han själv skrev en rescension av. Men det var inget problem för honom för de sysslade helt enkelt inte med samma sak.
Begging the question, och "är" implicerar
inte "bör". Vad sen Heideggers recension utav Frege skulle ha med saken att göra vet jag alls inte.
CAUSTIX skrev:Det blir väldigt svårt att befatta sig med "De andra strömningarnas" kritik i och med att språkbruken och perspektiven är så olika. Det finns ingen poäng med att gå in och kritisera den "analytiska filosofin" med Heideggerska el Derridianska termer och begrepp och hänvisa till en massa verk och filosofer och begrepp inom de traditionerna. Vill du visa på krisen inom den "analytiska filosofin" så måste DU kliva in dess språkbruk och begrepp och visa på de sprickor som finns. Arbeta innifrån och undvika polemik utan visa på krisen genom en inre fragmentisering.
Det är inte ett dugg svårare än att läsa in sig på den. Och det faktum att man inte förstår sig på något skall väl för helvete tas som ett incitament att sätta sig in i saken, inte avfärda den
a priori?! Jag ser däremot visst en poäng i att utsätta "analytiska" filosofer för derridianska och heideggerska begreppsapparater - hur skulle de kunna bekanta sig med den om inte genom att utsättas för den (det är ju själva grundförutsättningen för allt lärande)? Bättre att folket kommer i åtnjudande av filosofins begrepp än att en liten elit för inbördes beundran går omkring och talar obegripligt fikonspråk blott inom sig själv. Och all the more pressing i den här senkapitalistiska världen, där religionen gjort återkomst, och folk gör antagande till höger och vänster utan någon direkt grund därtill. Och delvis beror det på en typifierad vantolkning av "postmodernism" som slängs omkring i media och bland pseudo-intellektuella, men som griper ända ned in i myllan där folkmun tuggar vad skit som helst, och som jämställer den [postmodernismen] med ett slags "anthing-goes-relativism", vilket märkligt nog är den halmdocka man finner i den "analytisk-filosofiska" diskursen också. Sånt gäller att motarbeta på ett eller annat sätt. Folkbildning är bra, och filosofin har en roll att spela här i allra högsta grad. Slavoj Žižek har (i "Looking Awry") en bra distinktion för modernism/postmodernism som är bra mer rättvisande än klyschan:
"Postmodernism"… consists not in demonstrating that the game works without an object, that the play is set in motion by a central absence, but rather in displaying the object directly, allowing it to make visible its own indifferent and arbitrary character. The same object can function successively as a disgusting reject and as a sublime, charismatic apparition: the difference, strictly structural, does not pertain to the "effective properties" of the object, but only to its place in the symbolic order.
Var skulle jag förresten ens ha använt derridianska eller heideggerska termer? Jo, i mitt
första svar till David. Har du följt diskussionen efter det? Exakt vad är det jag gör i mitt längre inlägg till David? Om det var den här poängen [behovet av en immanent kritik] du ville göra, så undrar man om du tror det skulle vara nån nyhet eller om du bara vill leka viktig, jag vet inte. Du kan ju annars peka på bristerna i min argumentation (i det längre inlägget till David), eller
vad i det som (och i såna fall
hur) skulle göras på ett mer "adekvat sätt"? Tycker jag var i det närmsta övertydlig om vari det problematiska med att okritiskt utgå från identitetssatsen består. Men då det överhuvudtaget inte erkänns som ett
principiellt problem blir den immanenta kritiken också helt verkningslös, och då tingas man söka andra vägar. Jag tänkte ju vara rent av sliskigt tillmötesgående och sätta hela problematiken i historiskt perspektiv, även om jag tror att det som måste till för att det skall erkännas också inom den "analytiska" filosofin är ideologikritik och psykoanalys.
I någon mån medger jag att det är ett pedagogiskt problem, och det är därför jag menar att det kan vara klokt att dra upp hela den historiska bakgrunden och kontextualisera (via Hegel, Nietzsche, Heidegger - som ju David skrivit C-uppsats om), så att slängs fram lite plattformar som båda kan knyta an till. Men det här med den immanenta kritiken - kan du då på fullaste allvar nämna
en enda "analytisk" filosof som inte blivit rent ut sagt förbannad av att dekonstrueras? Nej, det tror jag inte du kan, de tar det personligt (och det skulle jag säga bäst förklaras som ideologi och psykologiska försvarsmekanismer, inte om legitim filosofi baserad på förnuft). Har det sen lett till någon ändring vad gäller hans tillvägångssätt? Nej, skulle inte tro det. Har han efter det medgett något principiellt problem med metafysiken? Nej - han har avfärdat kritiken rakt av genom att slänga etiketten "relativism" eller "postmodernism" på den (= definiera om den i positiva termer och gör en halmgubbe av den), och fortsatt precis som om inget hade hänt! Du är naiv om du tror det skulle hjälpa, och jag förstår inte vad du egentligen vill säga med "sjysst dialog" här. Det är lika
strukturellt omöjligt att ha en "sjysst dialog" med en "analytisk" filosof som det är att göra en film med
både en engagerande handling och närbilder utav kopulation. Problemet ligger i den analytisk-filosofiska" ansatsen själv, och anledningen till att det är just strukturellt omöjligt att ha en "sjysst dialog" med "analytiska" filosofer är för att de - bokstavligt talat - är
fundamentalister.
CAUSTIX skrev:2) avfärdandet av halmgubbar som man själv rest i andra filosofiska strömningars ställe (vilket fungerar som en ursäkt att slippa läsa dem)
Jo fast även det motsatta gäller ju.
Hur menar du då? Hänger inte med på hur du tänker här.
CAUSTIX skrev:3) de antaganden som den analytiska filosofin gör men som den inte redovisar för
Alla filosofier gör sådana antaganden, det gäller bara att just visa på detta innifrån den egna traditionens språkbruk mm.
Nej, alla gör inte såna antaganden. Eller ja, exakt proportionerligt mot i vad mån du bedriver metafysik, så visst, ja, då gör du antaganden, men därmed inte sagt (vilket du tycks förutsätta?) att det är godtyckligt
vilka antaganden som görs och
hur de motiveras. Man kan göra antaganden på mer eller mindre goda grunder, och man kan vara mer eller mindre sträng med sina antaganden. Vad gäller den immanenta kritiken så är du, som sagt, naiv. Och förövrigt, var det inte exakt med "traditionens eget språkbruk" jag visade på de antaganden som gjordes av David i textstycket som behandlade "socialkonstruktivister" i ett utav hans arbeten?
CAUSTIX skrev:I detta partikulära fall har jag visat på detta dels genom att peka på det faktum att ingen "kontinental" tänkare överhuvudtaget finns med i litteraturlistan på hans arbete (tydligen är de helt ointressanta?) - och för den analytiska filosofin i allmänhet gäller att motivera dess egen kanon -, en form av motivering har vi väl fått i det David sade att de tänkare jag nämnde var "notoriskt öppna för tolkning" (vad nu det ska betyda annat än att man inte orkat sätta sig in i deras respektive begreppsapparater), vilket, tycks det mig, är ett sätt för den analytiska filosofin att avfärda all annan filosofi a priori.
Varför måste någon kontinental tänkare ingå i hans litteraturlista? Vad gäller kanon så motiveras den mkt sällan inom någon tradition.
Arrogans finns inom alla filosofiska traditioner, ovilja eller oförstånd när det gäller begrepp och språk.
Har du inte nåt argument istället? Varför obstinat upprepades (åtminstone underförstått - annars är ju dena påpekande helt redundanta) felslutet att "är" skulle implicera "bör". På vilket sätt skulle något alls vara
rättfärdigat bara för att det finns? Har man inte motiverat, och blir avkrävd en motivering, så är det väl bara sätta igång och motivera! Inte svårare än så, så jag förstår alls inte vad du vill ha sagt med det här. Har det nåt med den där "slugheten" du talade om att göra? Är avsikten att få en utförlig och vattentät kritik av ditt resonemang (eller brist på sådant)? Vet alls inte.
Varför ställer du förövrigt mig ens en så
dum fråga ("Varför måste någon kontinental tänkare ingå i hans litteraturlista?")? Borde du inte, precis som jag, ställa dig
den relevanta frågan "varför finns det
de facto inte
en enda kontinental tänkare med i hans litteraturlista?" Det är ju ett ganska märkligt faktum med tanke på att han säger sig inte se någon skillnad i väsen mellan "analytisk" och "kontinental" filosofi. Då borde ju också detta faktum återspeglas i litteraturlistan, tycker du inte? Något för ämnet relevant, med tanke på hur mycket "kontinental" filosofi som trots allt produceras världen över, måste de väl ha skrivit, eller? Jag säger alltså inte att det
måste ingå "kontinentala" tänkare i hans litteraturlista, jag säger att det
faktum att det
inte gör det - och underförstått i och med att han inte gett något skäl till att
utesluta dem ur sin litteraturlista -, alltså förekommer någon enda "kontinental" tänkare i litteraturlistan,
vittnar om den världsfrånvända och hermetiskt tillslutna karaktären hos den "analytiska" filosofin. Men det kategoriska uteslutandet anser jag (bör)
måste motiveras.
Överlag skulle jag säga att det förhåller sig så att det kommer an på den som
instiftar eller upprätthåller en viss diskriminering att ge skäl för den [diskrimineringen],
inte att det kommer an på den diskriminerade parten att ge skäl till varför den
inte ska exkluderas/diskrimineras. Eller skulle du verkligen resonera likadant på realpolitikens område? Det skulle alltså komma an på judarna att ständigt ge skäl till varför de inte ska massavrättas, och på slavarna varför de inte ska piskas osv.? Kan faktiskt inte se annat än att det är helt djävla baklänges. Det är makt, förtryck, exklusion, orättvisa etc. som det ska ges skäl för (om vi ska acceptera dem överhuvudtaget),
inte omvänt. Däremot brukar tyvärr just det omvända naturligtvis vara "normaltillståndet" (åtminstone utom filosofin - men också den kan, som vi ser, på vissa punkter, eller blinda fläckar, göra undantag från denna "regel"). Och det sätt på vilket du resonerar nu (och David också, och den "analytiska" filosofin överhuvudtaget) är denna normala, vanliga, typiska, imperialistiska "härskardiskurs", den hegemoniska ideologi som är helt
oförmögen till självkritik, som vi sett genom historien i alla kulturer som ansett sig överlägsna andra och tagit sig själva och sina manér för självklara, axiomatiska, och rättfärdigade i sig själva. Den erkänner inte annat än sin egen vilja-till-makt. Personligen tycker jag det är
pinsamt att kalla något filosofi som är i sån brist av självinsikt. Jag tycker inte det förtjänar namnet. Och ska man fortsätta lära ut den så kräver jag att den motiverar det (för i dess ställe hade långt nyttigare saker kunnat läras ut). Men du tycker att Jag "svamlar", "har tappat greppet", och "spottar åt alla håll". Om jag "svamlar" så betyder det att jag åtminstone
anstränger mig så pass att jag
säger något överhuvudtaget, har jag "tappat greppet" så betyder det att jag åtminstone
kopplar grepp, och om jag "spottar åt alla håll" så betyder det att jag åtminstone inte kan svälja lika mycket skit som andra...
Vad vittnar exklusionen om, om inte dess (Davids i det här fallet, men den "analytiska" filosofins i allmänhet)
notoriska ovilja att överbrygga den klyfta mellan "analytiska" filosofer och alla andra filosofer, som den nu (åtminstone hos David) bara anser vara tröttsam och inte ens erkänner
som någon klyfta. Därmed gör han sig i själva verket skyldig till en
performativ självmotsägelse (i och med att han utesluter dem helt ur sina arbeten). Frågan är varför Du sitter och ställer mig dumma frågor (för dum var den), när jag är den enda (okej några till här på sajten finns det förstås, det ska inte stickas under stol med, t.ex. miles davis, Logos, J R Auk, Algotezza och kanske nån ytterligare) här som
försöker överbrygga klyftan och göra nåt åt tillståndet, som försöker öppna för dialog och resa plattformar för denna att äga rum på, istället för att också du rikta kritik ("spotta") mot den hegemoniska diskursen. Du bara köper allt rådande med nåt slags laissez-faire (icke-)argument. Jaha, so? Det finns svältande barn också. Det att något finns är överhuvudtaget inget argument för att det bör fortsätta finnas. Och inte en enda gång så här långt har du ens försökt dig på att rättfärdiga den, och om den inte kan rättfärdigas, med vilken rätt ägnar man sig då åt den? Ingen alls.
CAUSTIX skrev:Vad gäller kritikens andra och tredje punkt så har jag med ett konkret exempel visat på det otillräckliga i hans verksamhet och argumenterat för mitt case, och vad har jag fått till svar av ("den tillmötesgående") David Brax? "..." (ergo: tystnad) ifråga om den andra punkten (och är han inte villig att försvara det faktum att han argumenterat mot halmgubbar så tycker man ju att han endera bör medge detta och göra något åt saken, eller att han argumenterar för halmdockans vara såsom representant för det han kallar "socialkonstruktivism" - ingetdera har han gjort).
Har du verkligen "visat" (för Brax) på det otillräckliga i hans verksamhet och argument på ett sätt så att Brax verkligen sett det du vill visa. Om du vill visa en text för en blind är det bättre att göra det på braille än på teckenspråk.
Gör det du då som anser dig veta hur man gör. Jag hävdar att det är i det närmsta
principiellt omöjligt.
CAUSTIX skrev:Jag säger att din kritik är mer eller mindre förlegad när det gäller den akademiska filosofin i Sverige. I dag så är fragmenteringen större och man undervisar i båda traditionerna redan på grundnivå på flera universitet som Stockholm, Göteborg, Umeå, mfl. Sen finns det ju de universitet som har en en mer given inriktning som t.ex. Linköping (anlyt) el Södertörn (kontinental) där man nästan helt exluderar den andra traditionen. Att det hållts kurser både om Marx och Hegel på Sthlm och Uppsala är ju otroligt med tanke på hur det sett ut tidigare. Flera filosofer är i dag också bevandrade inom båda traditionerna, både doktorander och professorer. Så situationen är bättre i dag än någonsin tidigare och det Krisbegrepp som de "kontinentala" filosoferna använder är snarare en blomstring än en kris.
Så jag tycker att din kritik mot den "akademiska" filosofin i Sverige i dag inte är riktig utan i dag finns just en större mångfald än någonsin tidigare. Sen finns det ju helt klart ytterligheter åt båda hållen, men so what!
Det här är ju trams. I Umeå ges alls ingen undervisning i "kontinental" filosofi på grundnivå. Naturligtvis finns det nån fristående kurs du kan läsa - typ "hobbyfilosofi" - men det ges inte inom ramen för den Vanliga filosofin, eller den Egentliga filosofin. Senast jag kollade kursutbudet i Göteborg var situationen likadan där. Hur det ser ut i Stockholm vet jag inte, men det skulle förvåna mig om det skilde sig så radikalt. "Kontinental" filosofi betraktas inte som riktig filosofi. Ett exempel på hur det fungerar ser man ju om man betänker hur feminismen inlemmats i undervisningen inom ramen för den Egentliga filosofin (men det ser likadant ut på hemskt många andra ställen), och det skall tas med enligt de nya förordningarna. Hur görs det då? Jo, man lägger till en eller två mindre texter som skall läsas, och som i korta drag beskriver några utav kännetecknen för de olika typerna av feminism. Inget feministiskt perspektiv vävs in i läsningen, inga egentligen feministiska texter (typ feministiska läsningar utav de stora filosoferna), eller med andra ord
ingen feminism per se lärs ut utan blott
namnet. Särskilt symptomatisk är naturligtvis ett sådant tillvägagångssätt just när det gäller "analytisk" filosofi. När man nu blivit tvingad att inkludera feminismen så marginaliserar man den, slänger namn på dess olika grenar, för att kunna avfärda den
a priori och kunna gå vidare med den Egentliga, eller Riktiga, filosofin.
Ska man utgå ifrån de vi har här på forumet som studerat filosofi nyligen så är det faktiskt ingenting som talar för din optimistiska tolkning av läget - alldeles tvärtom -, utav våra kunskaper i "kontinental" filosofi har vi fått inhämta precis alltihop vid sidan om (alltså på fritiden, alltså "hobbyfilosofi" och inte "riktig"). Naturligtvis kan man läsa nån kurs på Södertörn, eller nån fristående kurs i "kontinental" filosofi (som klämmer in femtioelva olika strömningar under en och samma termin medan den "analytiska" filosofin slipper dela utrymmet; betänk att även om det i "analytisk" filosofi finns många olika "ståndpunkter" kring vissa problem så är det ändå väsentligen endast ett filosofiskt system, i samma mening som Hegel och Marx i dialektiken delar just Ett filosofiskt "system" men med skilda "ståndpunkter"), men det är
undantag som bekräftar regeln. Förstår faktiskt inte vad du pratar om att det skulle ha blivit förändring. Jag har inte hängt med så pass länge att jag skulle ha märkt av nån "förändring", utan jag har bara mött ett kompakt motstånd mot allt som inte producerar fullkomligt meningslösa tautologier.
Och fortfarande: vad skulle den analytiska filosofins raison d'être vara?
Däremot det här med "blomning" snarare än "kris". Jag håller inte helt med där. Jag tycker man ska vara oerhört noga och skilja "anything-goes-relativism" och besläktade (icke-)idékomplex från det egentligen uppskruvade kravet på förnuftet som man finner i postmodernismen i mer strikt bemärkelse. Att "Gud är död" betyder inte att det är likgiltigt vad vi antar och förutsätter (eller gör), oändliga tolkningsmöjligheter etc., snarare förhåller det sig som Lacan säger, det vill säga att "Gud" är död men har inte själv begripit det (ergo: "God is unconscious"). Gud är i allra högsta grad påtaglig, inte som en frånvarande "härskarsignifiant" vilken gör den symboliska ordningen i sista hand meningslös (och i princip vilken tolkning som helst lika god som vilken annan som helst), utan förkroppsligad i all sin
inherenta meningslöshet i lagen, soc-kontoret, i förstelnade institutioner osv. och
motstår tolkning.
CAUSTIX skrev:" – Jag tror inte att någon av traditionerna i sig är mer klara eller oklara. Snarare använder man vissa begrepp från sin egen tradition, begrepp som har fått en mer eller mindre teknisk karaktär men samtidigt uppfattas som naturligt vardagsspråk eftersom ens kollegor direkt förstår vad man säger. Problemen uppstår när man börjar tro att det egna språkbruket är naturgivet och att alla andra borde tala som man själv."
( Sven-Olov Wallenstein)
" Konst, vetenskap och filosofi är aktiviteter som utförs av praktiserande människor i diskursiva gemenskaper. I filosofin är denna gemenskap tämligen skiftande och alla praktiserande förstår inte varandras dialekter, inte heller är de olika danserna som filosofer utför med intellekt och mun desamma. Det har alltid varit på detta sätt och det är troligt att det så kommer att förbli, eftersom även filosofier är variationer, om än i stor skala."
(Don Ihde)
Inget nytt där, det är ju faktiskt
delvis vad jag kritiserar. Inte någon "klarhet" eller liknande, utan maktanspråken. Tycker dock citatet missar lite av poängen: det går ju inte prata om "båda" traditionerna på det sätt Sven-Olov gör där, för då missar man just poängen med fenomenet pseudo-begrepp (som "différance"). Och även om man inte tillämpar Derridas begreppsapparat rakt av så har man likförbannat en skyldighet att ta ställning till vad som uppmärksammats med "différance". Deleuze tillämpar alls inte Derridas begreppsapparat, men han medger problematiken och tar ställning till den. Han förfäktar en metafysik i allra högsta grad, men inte en naiv och ogenomtänkt metafysik. Frågan är alltså inte primärt en fråga om
olika begreppsapparater (är det ens nån här som haft kommunikationssvårigheter av den anledningen? har inte hört David invända något gentemot mina val av begrepp), utan om språket/tänkandet som sådant och dess villkor.
Det är förövrigt märkligt att du inte en enda gång ens försökt ge något skäl till att den "analytiska" filosofin inte ska helt lägga ned sin verksamhet eller skola om. "So What"? Jag har svårt att se något värde i en filosofi som struntar i riktigheten i tänkandet, och antar saker bara för att ha nåt att göra (alltså en lönecheck att hämta ut). Man kan heller inte arbeta med något som "metaetik" utan att redan i sin ansats ha gjort en massa antaganden. Varje "del" av filosofin drar med den i dess helhet. Antaganden måste motiveras. Men det är ju just det som är grejen, den "analytiska" filosofin tror sig vara teorineutral, och därför så är den
oförmögen att varsebli problematiken. Det hjälper med andra ord inte med den immanenta kritik du talar om, för den "analytiska" filosofen omskriver bara den kritiken i positiva termer, slänger en etikett på den, och assimilerar den, packad och klar, i sin databas över "konkurrerande perspektiv". Den exemplifierar långt bättre än någonsin psykoanalysen Poppers begrepp "amöbateori". Det var därför jag tänkte att ett filosofihistoriskt perspektiv hade kunnat underlätta för en dialog, och åtminstone för in problematiken i den "analytiska" filosofins begreppsvärld.
Men för all del, gör ett försök du att dekonstruera en "analytisk" filosof. Naturligtvis går det alldeles utmärkt, men du är fruktansvärt naiv om du tror att det ska leda till nåt annat än att du avfärdas som "postmodernist" eller "relativist".