J R Auk skrev:Alltså till att börja med så saknas karakteristik av vad dessa olika traditioner skulle innebära. Jag har aldrig hört något som är mer än pejorativa benämningar vad det gäller kontinental och analytisk filosofi.
Jag ser inte vad som är problematiskt med att tala om "analytisk" filosofi i den mening som jag gjort här. Vad gäller "kontinental" filosofi däremot, så tror jag man gör bäst i att vara mer specifik (talas det, i det partikulära fallet, om "marxism", "fenomenologi", "psykoanalys", "dekonstruktion"?). Motiveringen till det skulle du ha i den skillnad jag tagit fasta på ovan vad gäller relationen till metafysiken som problem betraktat.
J R Auk skrev:Det är platta begrepp för platta diskussioner.
Det ena är absolut det. Men de är i sig själva bevis för exakt det jag säger. Det är skapelser utav den anglofona, "analytiska", filosofin. "Kontinental" filosofi, som begrepp betraktat, är väsentligen en halmdocka. Det ersätts i många sammanhang nu med de nästan fullt utbytbara "socialkonstruktivism", eller "postmodernism". The point being att sådana "platta begrepp" är vad den "analytiska" filosofin - guidad av identitetsprincipen - nödvändigtvis kommer fortsätta producera. Och det fungerar alltjämt som en mekanism som gör läsningen utav "meningsmotståndarna" överflödig.
J R Auk skrev:Och sen kan man fråga sig varför det nu heter att det är självkritik som saknas hos den analytiska filosofin, när det inleddes med att påpeka att de inte tog hänsyn till den kontinentala filosofin som en kritik av filosofin generellt. Det påstås alltså först att det enbart sysslas med en självkritik för att sedan förbytas till att heta att de inte har någon självkritik.
Det är bara en skenbar motsättning du här tagit fasta på, för det föreligger i själva ingen motsättning alls här. Den "analytiska" filosofin redan a priori och i sig själv avfärdat all kritik av dess mest fundamentala antaganden. Från vilket håll den kommer är oväsentligt. Hade den kritiserat sig själv hade ju kritiken utifrån varit redundant. Att sen "analytisk" filosofi per definition är ett slags ramverk som konstitueras utav en intern diskussion gör det inte lämpligt för dig att i det fallet tala om "självkritik". Samma problem som med Kants kritik, är det: 1) en kritik av förnuftet (dess grundläggande antaganden, det vill säga förnuftet som sådant), eller 2) en kritik med förnuftet (förnuftet being antaget redan, och därför på ett fundamentalt plan undandragen kritik). Inte heller behöver den diskussion som förs i en demokratisk stat nödvändigtvis vara kritik riktad mot den själv. Och därmed borde dina frågetecken ha rätats ut.
J R Auk skrev:Det som står kvar då är att du säger att det saknas en kritik hos analytiska filosofin från det kontinentala perspektivet. Vilket är ett anspråk på ett tolkningsföreträde, alltså det som du anklagar institutionen "analytisk filosofi" för att upprätta.
Nej, det här är trams och billig retorik. Det är inte en "kritik från kontinentalt håll" och nåt anspråk på tolkningsföreträde det handlar om, utan kritik utav de egna grundläggande antagandena. I detta skiljer sig filosofin från både vetenskapen och religionen. Jag beskyller med andra ord den "analytiska" filosofin för att försöka reducera filosofin till en vetenskap, men eftersom den inte är någon vetenskap utan det som alla vetenskaper måste utgå ifrån och förutsätta, alltså i dess förnekande av sig själv som något mer än vetenskap, så gör den (in effect/effevtivly) sig själv till religion.
Det som saknas är kort och gott en kritik av dess mest fundamentala och "självklara" antaganden. Om den kommer utifrån eller inifrån är oväsentligt. Att den är helt frånvarande hos den själv är allt annat än ett sundhetstecken.
J R Auk skrev:Sen är det ju inte så att vi enbart kan kräva att den analytiska filosofin, om nu någon sådan står att finna, skall rättfärdiga sig.
Det är precis vad vi kan. Makt ska rättfärdiga sig själv. Det befintliga ska rättfärdiga sig själv. Och är det inte rättfärdigat så ska det inte vara kvar.
J R Auk skrev:Det samma måste väl gälla även den kontinentala?
I den mån den är en maktfaktor, alltså i den mån den lärs ut, absolut. Den som gör anspråk ska rättfärdiga sig, och anspråken på filosofin i det här landet görs primärt utav den "analytiska" filosofin.
J R Auk skrev:Eller är det så att vi skall förstå kontinental filosofi som kritiken par excellance och sedan ge kritiken företräde framför stipulerandet.
Nej, poängen är att "kontinental" filosofi för diskussionen med sig själv, den tar inte sin/sina metodologi/metodologier, och sig själv/själva, för självklar. Det är just detta som gjort att den till skillnad från "analytisk" filosofi medger att det finns en problematik. Notera i vilket skede Wittgenstein slutar vara en "analytisk" filosof (vilket också är skälet till att den "analytiska" filosofin har så ambivalent förhållande till honom, kallar honom som sin egen men kan just därigenom, i exakt motsvarande grad som den kallar honom som sin egen, inte ta honom på allvar). Det är i exakt samma stund som han blir självkritisk.
J R Auk skrev:Det verkar avigt då kritiken är avhängig just ett stipulerande, då den annars inte hade någon korpus som bar den. Vi har då hamnat i en nihilism av värsta slag.
Retorik. Naturligtvis är stipulerandet nödvändigt för kritiken. Vad jag kontinuerligt, tråden igenom, sagt är att vi inte får göra antaganden hur som helst. Vi måste motivera dem. Båda sidor till myntet är lika väsentliga, man kan inte bara köra på den ena (som "analytisk" filosofi gör när den tar sig själv som axiomatisk). En "filosofi" som inte bär på ett ordentligt mått av inherent skepticism är inte filosofi, utan dogmatik, och inte som vetenskap (eftersom vetenskapen alltjämt förutsätter filosofin som icke-dogmatisk, som ett metaspråk till den själv) utan som religion (i och med att den, som jag sagt, ger upp sin status av filosofi och reducerar sig själv till "vetenskap" så suddar den i samma gest ut den meningsbärande skillnaden mellan vetenskap och religion).
J R Auk skrev:Nej bättre är, om man nu vill göra en diskussion kring dagens filosofiska diskurser, att söka ge karakteristik till att börja med så att vi finner något för den normativa frågan att gripa an på (givet vi inte vill anta ett projekt av dig redan sågad typ att i ljuset av humanism resa normativa anspråk) vilket skulle göra reda för den förändring du implicerar.
Och exakt vad är det jag gjort då? Jag har ju gett en karakteristik, jag har i själva verket inte gjort just något annat (åtminstone inte vad jag kan se), just genom att visa på hur de skiljer sig i fråga om en för filosofin väsentlig sak: kritiken av fundamenten.
Det är precis det här fenomenet som gör att jag talar om den ["analytiska" filosofin] som ideologi. Den far ut åt alla håll och kanter, klamrar sig fast vid halmstrån, precis vad som helst bara för att slippa se det faktum att den själv inte är given av Gud. Att den inte är självklar, och att den behöver motivera sig själv. Bara viftar undan kritiken, kommer med "tolkningsföreträden" i det den fortsätter kräva av den som yppar kritiken att det är den som ska uppamma en massa saker som rättfärdigar dess kritik (vilket jag dessutom gjort flertalet gånger nu redan), och aldrig något konkret så att diskussionen ens skulle riskera få en ände och den själv behöva konfronteras med det faktum att det är den som ställs till svars, utan alltid bara ett ständigt uppskjutande av det ofrånkomliga.
Fortfarande är det inte förändring från ett dåligt till något bättre som ska motiveras, utan konserverandet av det bestående som är dåligt. Kriteriet för bedömande av bra och dåligt gav jag dig redan i förra inlägget, och du har inte invänt emot det alls på något enda sätt, och givet att du inte har några invändningar i fråga om det så är det alltjämt den "analytiska" filosofin som skall stå till svars.
J R Auk skrev:Du mörkar liksom att det här är en normativ fråga i ljuset av att det vore en ontologisk, filosofins vara (och inte ställt mot dess icke-vara), fråga. Vilket förövrigt visar på det svåra i att inte göra antaganden, vilket varat är, jämfört det normativa vara kontra icke-vara, vilket är omdöme och normativt.
Skitsnack. Läs om. Jag skrev redan nästan längst upp i mitt förra inlägg att anledningen till att det ena är att betrakta som bättre än det anra är:
är att den ena, utan grund, negligerar en omfattande problematik, och gör så genom att "metoden" inte överhuvudtaget förmår sätta problematiken inom dess eget synfält. Alltså av precis samma skäl som man säger att den teori är bättre som klarar av att förklara mer än en annan.
Och försåvitt vi menar filosofin vara något annat än dogmatik så är det här a och o. Så vem mörkar? Vem mörkar just genom att fortsätta undvika att ge ett rättfärdigande? Jag har gett rättfärdigande för en rad olika "kontinentala" filosofier (inte samtliga men flera utav dem), medan varken du eller någon annan som talat för den "analytiska" filosofins rätt till vara överhuvudtaget har bemött invändningarna/kritiken. I precis den här undanviftande gesten så mörkar du. Med retorik så söker ni skyla över det faktum att verksamheten inte är berättigad. Kan det verkligen bli mycket tydligare? Jag är helt klart beredd att ställa mig bakom Marcuses tes i "One-Dimensional Man" (som jag flera gånger alluderat till) här och nu: "'analytisk' filosofi (eller "det instrumentella förnuftet") är ideologi". Varken mer eller mindre.
J R Auk skrev:Jag undrar, vad är det ens vi diskuterar? Givet dina definitioner kan ju inte den analytiska filosofin kritisera sig som du vill från den kontinentala filosofin eftersom det då inte längre är analytisk filosofi. Så du har slängt på dem ett moment 22.
Det är dock helt riktigt.
J R Auk skrev:Sen kan du säga att de och de universiteten har de och de kurserna, och diskuterar de och de frågorna, genom de och de författarna, men det är en annan sak än att säga; analytisk filosofi är sämre än kontinental, vilket jag utläser som kontentan av dina inlägg.
Utläs inte kontentan, bemöt bokstaven.
J R Auk skrev:Betänk istället, även om jag inte läst avhandlingen vilket kan avgöra om så är fallet; "Vad min teori går ut på är att undersöka vad "värde" begreppet kommer ifrån, hur kommer det sig att vi värderar saker över huvudtaget?"
Nej, det var inte alls hur David formulerade frågan, utan han frågade vad värde är, vilket är något helt annat. Och hans avfärdande av "socialkonstruktivismen" (läs: flertalet "kontinentala" filosofier), åtminstone som det såg ut i ett tidigare arbete av honom, var långt ifrån tillfredsställande, varför han inte har (som han tycks tro, och vilket framgår implicit av hans litteraturlista, och den totala avsaknaden av "kontinentala" tänkare i den) bemött den kritik som han med en halmgubbe tycker sig kunna avfärda (förutsatt att han inte bemöter den mer utförligt i sin avhandling, men litteraturlistan vittnar, som sagt, emot honom - själva avhandlingen har jag inte läst, då jag inte kunnat rättfärdiga det ännu), och följaktligen inte överhuvudtaget utsatt sin "teori" för den enkla lilla probersten som "postmodernismen" innebär. Med andra ord, han har varken gett skäl till varför vi bör bortse från "diskursanalytikernas" (som din omformulering här ovan utav hans problemformulering fortfarande medger och inte, som hans egen, utesluter a priori) invändningar, och följaktligen heller inte varför vi bör beakta hans teori. För vi kan väl inte väntas göra vilka antaganden som helst. På vilket sätt är den "analytiska" filosofin rättfärdigad, och i synnerhet när den systematiskt undviker en viss (befogad) kritik? Den ska bemöta kritiken/invändningarna, inte vifta undan dem (bara för att få fortsätta hämta ut lönecheckarna, eller vad?)! Går den tillväga så, så rör det sig just om en fars. Ska vi ta upp frenologin igen också? Bara för att det finns frenologer i behov av arbete? Verksamheten måste rättfärdigas, punkt, och kan den inte rättfärdiga sig så ska den, tillsammans med allting annat som inte klarar av att rättfärdiga sig, upphöra omedelbart.
Varför försöker du ens försvara den? Istället borde du upprepa den här kritiken och rikta den mot varje reaktionär "tänkare".
J R Auk skrev:Är frågan inte legitim? Är det inte, om den så är, ett berättigande av filosofin? Sen att det inte är din föredragna metod, eller att du anser dig kunna kritisera den, förtar väl inte värdet för det. För som påpekat, utan detta positiva innehåll, inget att kritisera. Vad är meningen med att alltid lura i kulissen, redo att hugga på den som träder ut på scen? Vem är det som söker "ett försök att censurera oss och tysta diskussionen"?
Nej. Frågan "vad är värde?" förutsätter redan en metafysik i själva sin formulering. Den mteafysiken skall motiveras, inte bara antas. Frågan i sig måste ifrågasättas. Du har redan ett positivt innehåll att kritisera, och det är just den metafysik som förutsätts.
Varför överhuvudtaget det här du och CAUSTIX håller på med, som om den "analytiska" filosofin var ett gäng försvarslösa små barn (the truth of which I'm not sure of, kanske ligger det nåt i det ändå) som måste skyddas undan den stora stygga vargen "kontinental" filosofi. Kan inte se att jag "hugger" på personer, utan jag säger bara ifrån när de kräver av mig att förutsätta saker som i sig förutsätter att jag skulle vara en idiot. Jag söker helt klart censurera idioti, det tycker jag alla ska göra, men skillnaden är att ni söker censurera befogad kritik (ergo: sanning). Bara det ena av dessa två hör hemma inom filosofin. Är den stora stygga vargen "kontinental" filosofi (även i dess mest extrema gestalt - Nietzsche) något man är rädd för och måste gömma sig för så har man överhuvudtaget inte i filosofin att göra. Nu tror jag emelllertid inte att David Brax är sådan, långt ifrån, utan vad jag vänder mig emot är det här "beskyddarsnacket" överhuvudtaget. Blir man "påhoppad" i filosofin så är det nåt att glädja sig för! Det är i sista hand vår enda möjlighet att bli av med felaktiga föreställningar, och nå längre med vårt tänkande. Den där konservatismen som ni håller på med är ren djävla dekadens.
J R Auk skrev:Stycke 3-5 är alltså den relevanta motsättningen jag gör mot din kritik. Men med det inte sagt att jag "säger (in effect) att allt som Hegel, Nietzsche, Husserl, Heidegger, Derrida och alla tänkare som på ett eller annat sätt anknyter till dessa är mer eller mindre trams." Det är dock trams från din sida att tillskriva mig det, du ser inte vad det är som kritiseras utan går direkt på att underminera allt vad jag säger, oavsett vad det vore. Det är inte så att jag bara för att jag uttalar mig motsäger allt du sagt i den här tråden, jag motsäger mig bara de delar jag söker påpeka, alltså den generella kritiken mot det som kallas "analytisk filosofi". Är tex inte Quines kritik mot analytiska satser, och den begreppsliga holism han företräder alls att likna med "kontinentala filosofer"?
Vilken "kontinental" filosof skulle Quines teori då liknas vid? Och exakt vad skulle denna likhet bestå i menar du?
Och även om det är möjligt att finna likheter, så försvinner ju därmed inte skillnaderna, och mig veterligen så är det just de skillnader som föreligger som möjliggör en kritik av den "analytiska" filosofin i egenskap av "analytisk" filosofi. Så av dig att påstå att "oppositionen är onödig" är detsamma som att säga att kritiken är onödig, det vill säga detsamma som att säga att alla de tänkare som kritiserat "analytisk" filosofi, alltså alla som kritiserat en viss typ av metafysiskt tänkande, sysslat med något onödigt. Alltså (in effect) att avfärda de tänkare jag nämnde som trams. Så det är inte jag som ska:
J R Auk skrev:Skaffa lite gråskalor... apropå att inte bländas...
utan du som inte både kan äta pajen och ha den kvar.
J R Auk skrev:Skall ge ett exempel så du inte blir så bitsk.Det är inte ett dikotomt förhållande, det finns mer än analytiskt för kontinentalfilosofin att relatera mot. Så vad som är nonsens är detta påstående ovan. Du håller ju med mig, uttryckligen i texten, men förmår dig väl kanske inte tänka det som ett medhåll utan ger det en retorisk touche mot mig, underligt.Avantgardet om att definiera värdet av kontinentalfilosofi negativt från den värdelösa analytiska filosofin skrev: skrev:I själva verket är det ett nonsenspåstående. När skulle någonsin något ha varit bra in-and-of-itself endast?
För att förtydliga, jag påpekar, det kan inte vara bra in-and-of-itself (vilket vore fallet om det definieras positivt uteslutande av ett annats negativt) genom mina ord "Annars är ju den av er föreslagna filosofin enbart "bra" i ljuset av en annans "sämre", vilket alltså inte säger någonting alls." Så repliken upprepar min utsaga och kallar den nonsens.
Jag håller alls inte med dig. Naturligtvis finns det mer än "kontinental" filosofi att relatera mot (t.ex. ingen filosofi överhuvudtaget - och detta ligger närmre än man tror emedan "analytisk" filosofi definierar praktiskt taget allting som inte är den själv som "kontinental" filosofi), och det är ju just det faktum att "bra" och "dåligt" alltid relaterar till annat som gör ditt påstående till nonsens. Något kan bara vara "bra" i relation till något annat, och detta annat måste naturligtvis tänkas som "sämre" än det som i egenskap av att stå i relation till detta kan kallas "bra".
Det är alltså inte alls fallet att något är bra in-and-of-itself av det skäl som den parentes vill göra gällande ("... om det definieras positivt uteslutande av ett annats negativt"). Något är (tvärtom) ett värde in-and-of-itself: "om något definieras positivt oberoende av annat". Här blir man förvirrad av att du säger "uteslutande av", vilket tycks vara ett tvetydigt mellanting mellan "oberoende av" och "uteslutande genom", och som är skiljer de två olika alternativen från varandra i diametralt motsatta ståndpunkter. För mig känns det naturligt att tolka detta som "uteslutande genom", vilket ger att du hamnar snett. För det verkar underligt att du alls skulle "förtydliga" ett "värde in-and-of-itself" med en parentes som blandar in det som det relaterar mot (då ett egenvärde inte relaterar överhuvudtaget), och rimligare verkar det då att du blandar in denna relation för att du tänker på nåt annat sätt.
Nåväl, till poängen! Du hävdar att det skulle vara intetsägande för något att bara vara bra i ljuset av nåt annat - som jag tolkar dig -, och jag säger att det är det enda sätt på vilket vi överhuvudtaget kan tala om "bättre" och "sämre". Vad sen gäller de specifika kriterierna för att bedöma i den här frågan hänvisar jag till den distinktion jag gjort flera gånger redan i den här tråden (och det här inlägget också). Eller: "försåvitt det rör sig om filosofi - och vi förutsätter att filosofi är något bra, annars blir hela diskussionen utan värde -, och försåvitt filosofin på något meningsfullt sätt skall kunna sägas skilja sig från såväl vetenskap som religion, så kommer per definition den 'kontinentala' filosofin att vara bättre än den 'analytiska'". Har du någon invändning emot det?
J R Auk skrev:Tja för mig är det obegripligt hur man skall lära ut något som inte låter sig fångas i en positiv beskrivning. Det är mystik om så är fallet. Nu tvivlar jag att så är fallet, påstår annorlunda, men har inte fått något ordentligt svar om vad för positivt, även om det blott är i kraft av att vara negativt det som redan föreligger, som står att finna och som upplåter sig för att läras ut.
Det är precis det här jag menar: begging the question! Varför förutsätter du att filosofiundervisningen måste se ut på exakt samma sätt som nu? Varför förutsätter du att filosofi måste vara att slänga etiketter på saker och ting? Varför förutsätter du, helt okritiskt, identitetsprincipen?
J R Auk skrev:Så visst att du känner att du förstår honom är en sak, men något vettigt att lära ut om honom har du knappast lagt i dagern. Vilket inte är något jag säger för att skriva ner dig, utan bara för att påpeka att det kanske finns skäl till varför vi inte ser mer Derrida på filosofikurserna.
Jo, för att den "analytiska" filosofin inte är förmögen till självkritik, that's why.
Vad sägs om att bedriva dekonstruktion på filosofilektionerna?`Vad sägs om att läsa Derrida istället för att slänga en etikett på honom och göra en halmgubbe utav honom? Och vad sägs om att läsa en text ur ett genusperspektiv istället för att lära sig namnet på en specifik gren av "feminismen"?
Vad går undervisningen ut på? Att skapa filosofer eller dogmatiker?
J R Auk skrev:Det var en handfull personer per år som läser filosofi över B nivå på SU när jag närvara. Klart att det blir snävt då.
Och till ditt, "obegriplig är han knappast", vill jag bara säga, och obefintlig är han inte i den "analytiska institutionen". Tvärt om så var det vad som ofta fångade intresse, även om det aldrig ledde till diskussion, hos många kursledare.
Ännu ett skäl att ifrågasätta: om intresset uppenbarligen finns där bland dem som studerar, varför anpassa undervisningen till det intresset? Märkligt är också att folket i gemen upplever de "kontinentala" filosoferna, till och med när de i sten vägrar att teoretisera och därför bedriver en strikt negativ verksamhet, ha långt mer att säga än vad den "analytiska" filosofin har. Att kursledarna inte tar upp det till diskussion är en skam, punkt slut. Kan de dessutom inte motivera det (uteslutandet och oviljan att diskutera dem) så har de inget att göra som varken filosofer eller pedagoger. Som filosofer har de en skyldighet att känna till vad som händer i filosofin (i stort). Och när kunskapsluckan är så omfattande att det rör sig om i regel mellan ett och två århundraden av det senaste europeiskt tänkandet så verkar det uppenbarligen inte som att de ens vill hålla på med filosofi.
Jag skulle, för att få introducera en annan fråga (och en möjlig "lösning"), vilja citera något Kalle skrev tidigare i tråden:
Kallekula skrev:Beror det på att filosofin inte har något att säga eller att den skolbildning som är förhärskande i Sverige är så esoterisk så det enbart tilltalar de invigda, likt modern jazz. I de kontinentala länderna spelas en mer folklig jazz och därmed lyssnar man på deras filosofer.
Varför det är så? Tja till det krävs en historisk tillbakablick, se hur samhället och disciplinerna inom universiteten utvecklats. Det får ni som pluggar filosofi reda ut. Men en intressant fråga är det.
För om "analytisk" filosofi har ett värde, om vi förutsätter att den har det, så är det fan inte många som tar del av det. Samma med jazzen och modernistisk musik. Och till och med Adorno missar något av poängen när han hyllar det absoluta nedbrytandet av formerna i den modernistiska musiken - för han förutsätter alltjämt "kompositionen" och "musiken" som form, vilket exakt anledningen till att modernistisk musik är elitistisk (bolsjevikisk skulle man rent av kunna drista sig till att säga) istället för folklig (vilket inte ger att han har fel i att kritisera masskulturen, som är folklig också den men det är inte folkligheten per se, som form, som är det väsentliga utan vad det specifika innehållet i denna folklighet är). På ett annat ställe säger han dock att skriftspråket bör upplösas i talspråket, och då är han rätt ute. Min åsikt är arr vi inte bör göra musik så o-musikalisk (i avseendet att den bryter mot konventionerna) att ingen längre finner den lyssningsbar, utan vi bör istället lösa upp musiken i vardagen, och vardagssysslorna. Inte som den svenska politiska proggen och punken, att alla ska få "uttrycka sig" i musik, utan helt enkelt lära folk umgås genom musik, att få folk att umgås musikaliskt. Och precis på samma sätt med filosofin. Vi bör inte falla för frestelsen att göra filosofin vare sig för esoterisk eller exoterisk, om vi med det menar att den ska finnas på en central institution och i ena fallet vända sig in mot sig själv och i det andra spridas som ringar på vattnet utifrån det givna centrum, utan vi bör släppa in folket i filosofin, öppna dörren för dem. Sprida den för vinden och se till att nära och vattna den, så att den får fäste. Den bör vara invävd i kvällspressen, i skitsnacket och skvallret, i allting. Filosofi är inte ett metafysiskt objekt, utan i första hand en praxis. Den "analytiska" filosofins möjligheter att bidra till ett sånt projekt är minimala, men om det är nåt som kan ge den existensberättigande så ligger det just där. Något annat existensberättigande har den ju inte, åtminstone har vi inte sett något så här långt i tråden.
J R Auk skrev:Och sen då, för att göra ett påpekande, så har jag efter mina studier vid institution inte läst mer än ett par "analytiska verk" och i princip uteslutande läst "kontinentala verk". Detta så att ni kan bespara mig den attityd som söker påklistra mig att jag försvarar i affekt någon tradition jag förfäktar.
Lite mer seriös läsning av det jag försöker ge uttryck för tack!
Istället för att bara hävda att vi läser dig fel, bevisa hur fel vi har! Jag är skitnöjd med att du tar itu med den "kontinentala" kanon, men att du inte skulle försvara den "analytiska" traditionen i affekt följer inte av det faktumet allena. Jag tycker jag har varit hemskt specifik i min kritik, och påvisat exakt vari denna affekt skulle ligga som en psykologisk försvarsmekanism. Och så länge inget existensberättigande för den "analytiska" filosofin ges i den här tråden, så är det ju inte heller orimligt att tolka hela diskussionen (istället för antingen ett medgivande av svårigheten eller ett tillmötesgående och svar på frågan - det förra tycker jag mig dock utläsa i ditt uppmärksammande av ett "moment 22") som ett psykologiskt försvar med retoriken som "vapen". Det är ju framförallt på den grunden jag talar om det som "ideologi". "Analytisk" filosofi tas för Verklighet, och inte för ett kontingent moment i verkligheten som kan ifrågasättas.
Men varsågod!
J R Auk skrev:Nej, Derrida är inte svår att förstå, Derrida är svår att summera och förklara, vilket alls inte är samma sak.
Måste bara lyfta ut det här. Svarar du inte dig själv varför vi inte ser mer av honom i alla fall på dagens grundläggande kurser? Och utöver grundläggande kurser så hamnar vi i yrkesutbildning vilket förklarar resten. Vilket för övrigt är skälet till att jag förkastat det som någon slags försörjning. Vill inte pervertera mitt uttryck genom att äska pengar.
Jo det svarar jag indirekt på därmed, men det varken besvarar eller rättfärdigar kursernas utformande inom filosofin på grundnivå.
Vadå "pervertera ditt uttryck"? Är det övertron på det metafysiska subjektet igen? Frågan är inte vad man är utan vad man gör. På nåt sätt måste du ha en försörjning. Vad finns det för verksamheter du kan rättfärdiga? Eller (rättare): vilka blir kvar? Om filosofin är sådan idag att en sån som du ("begåvad", engagerad, och "intelligent") flyr från filosofin, så är det ju uppenbart att det har blivit nåt fel på den. Jag känner samma olust inför den svenska akademiska ("analytiska") filosofin själv. Och den har inte råd att förlora så engagerade tänkare som du och jag. Hur åtgärdas den rötan som äter på dess benmärg då? Ja, inte genom att vi ger upp den och överlåter den i händerna på dem som perverterat den, utan genom att reappropriera den, och genom att vända den emot det "filosofins prästerskap" - emot svartrockarna (för att tala med Marx). Tömmer du giftbägaren eller inte? Hellas är med oss även om Aten är emot oss! Freedom!