Tja vad du uttrycker är något jag helt överlåter till dig SkogisSkogsälvan skrev:Sedan kan jag tillägga att jag skrivit en hel del saker jag inte längre står för

Men som CAUTXI påpekade, så är jag en dekonduktör av högsta rank.
Moderator: Moderatorgruppen
Tja vad du uttrycker är något jag helt överlåter till dig SkogisSkogsälvan skrev:Sedan kan jag tillägga att jag skrivit en hel del saker jag inte längre står för
Tja då antar jag att ni andra får bänka er medans jag går å hämtar popcorn..Minded skrev:Jag söker inte anledningen till att vi 'redan är inkastade'. De exakta frågorna jag ställde till Auk är ovan..
Ja just nu representerar jag bara (vad du kallar) "min syn" på saken, varken mer eller mindre.Minded skrev:Det är begripligt att detta är din syn på saken, ja. Att det sannolikt inte är helt sant är en annan femma. Jag har själv varit här ett par år, och läst många av era diskussioner - och jag har, som sagt, uppenbarligen en annan respekt för Avant än vad du har.
Och vidare: din bedömning av hans prestationer är något som får stå helt för dig.Minded skrev:Oavsett om jag underskattar honom (vilket du av någon anledning antar) eller inte, så är det hans prestationer det hela byggs på, inte mina - bevisbördan är sas hans.
Minded skrev:J R Auk skrev:Minded skrev:J R Auk skrev:Det ekar oftast ganska tomt här, vilket du är duktig på att upprätthålla.
Det här får du gärna utveckla. Jag är intresserad av att veta vad jag skulle kunna göra bättre.
Du är som minimalistisk design i hur du tar plats. Dvs gör så genom att hänvisa till det utrymme som ges.
Kanske menar du samma sak som jag här; jag menar mig ha en stil där jag inte säger något för den tekniska diskussionen onödigt. Poängen ska fram. Inte mer, inte mindre. I princip.
Jag förstår att jag därmed inte direkt inbjuder till prat om väder och vind (eller personer) - men hur menar du att den av mig valda stilen att uttrycka mig skulle ha negativ inverkan på det filosofiska innehållet här på sidan?
Som jag tidigare sa till Skogsälvan och nytt namn, och som mig veterligen, åter igen, här tråden initialt handlade om - vilket vore det tekniska rättfärdigandet av att bara sitta någonstans och låta, snarare än att faktiskt prestera någonting? Alltså, vad filosofiskt (alltså inte ekonomiskt - om inte samma?) rättfärdigar analytisk filosofi? (Vad rättfärdigar en fortsättning av det varande?) Är det att de kan skriva texter, eller att de texter de kan skriva innehåller en viss kvalite?
Minded skrev:J R Auk skrev:Det är när man investerar sin person, alltså sin idé om framträdelse, som man börjar fela med sin retorik. Retorik då inte taget som något inherent negativt, eller perverterande, utan som faktum. Ständigt närvarande.
Ville du att jag ska tolka detta som anledning till att mitt medvetna val av stil skulle (just därför) vara omotiverat?
Minded skrev:J R Auk skrev:Allt för många "läser" och tror att de inte redan där är involverade. Tror att det finns en privilegierad position där vi kan göra omdömen i vår frånvaro.[...]
"Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt." Det är en illusion, en chimär, du bygger samman en trossats av vad du inte vill erkänna.
Jag förstår inte vad du avser säga med detta?
Minded skrev:J R Auk skrev:Minded skrev:J R Auk skrev:Det här är rent och skärt att du reser en auktoritet. [..] Det du missar är att den frågan är auktoriteten här. På denna lilla arena.
Vad är alls argumentation om inte att att visa på auktoriteter? Dvs, vad som är mer eller mindre rätt?
Kanske borde jag förtydliga. För visst är det så att om man vill visa på "sanning" visa på "rätt" så får man visa auktoriteten, visa det som ges auktoritet. Men det du gör är att upprätta auktoriteten som auktoritet. [..] Det som du menas skall ses döljs bakom det att du reser det, skynket, auktoriteten, framför det.
Så du menar att istället för att argumentera med ord, så ska man tillgripa handling? Dvs man ska inte söka argumentera, påverka, utan det ska tillåtas bli vad det blir? I så fall, hur blir det i ljuset av ditt:J R Auk skrev:Det är när man investerar sin person, alltså sin idé om framträdelse, som man börjar fela med sin retorik. Retorik då inte taget som något inherent negativt, eller perverterande, utan som faktum. Ständigt närvarande.
Också visst relaterande till:J R Auk skrev:Minded skrev:J R Auk skrev:Jag tar mig inte friheten till att söka tysta någon annan, jag ger respons på det som sägs. Jag involverar mig.
Den här kan vara essentiell. Du närmar dig tydligen att realisera den 'respekt' som andreas nämnde. Att inte medvetet förhålla sig till några abstraktioner, att inte göra någonting - bara vara. Det som jag blir intresserad av då är vilket varande som kan motiveras - Den som naturligt går omkring med en kniv och sticker ned alla, eller den som inte är naturligt aggressiv. Dvs, finns det en essens som allting leder till, oavsett?
Sen lyfter jag faktiskt bara fram vad som söker pådyvlas mig. Det var inte så att det sades att något upplevdes eller kändes, det som påstods var att något var. Och varför skulle den utsagan inte kritiseras i linje med det som diskuterats här? [...]Det är verkligen att låta någon blöda, för blod som blöds stoppas i den omtanke vi ger varandra.
Det första stycket jag citerar av dig förstår jag inte poängen med, förtydliga gärna. Ang det andra, att reellt attackera någon, varför skulle detta främst erkänna ett behov? Utveckla gärna.
CAUSTIX skrev:Hävdandet eller avkrävandet av en riktnings legitimitet är ju just det som legitimerar riktningen i fråga, om nu någon sådan från början nu fanns. Att tala om att "överbygga" är just det som splittrar och legitimerar en sådan uppdelning som "analytisk" resp "kontinental".
CAUSTIX skrev:Varje frågande är ett övergrepp och ett maktutövande så att ifrågasätta makten är att utöva makt. Att avkräva en påstådd makts "rättfärdigande" är att utöva makt.
Man kan syna identitetsbegrepp ur olika perspektiv osv, men när det gäller ifrågasättandet av identitetsprincipen som sådan vilket är en annan utformning av motsägelseprincipen så tycker jag man är långt ute och cyklar. För att citera Rainer Carls:
"De invändningar som riktats mot motsägelseprincipen (Hegel, buddism) använder ofta konträra motsatsförhållanden som inte är äkta motsägelser för att visa att principen inte gäller. Vill man överhuvudtaget fortsätta att påstå något, måste man nämligen acceptera motsägelseprincipen. Det är inte möjligt att hävda något och samtidigt hävda dess motsägelse, eftersom man då inte längre säger någonting alls. Dessutom följer ur en motsägelse logiskt sett allting, alltså också att 2+2=5 och att månen består av ost. Därför måste man acceptera motsägelseprincipen, om man överhuvudtaget vill påstå något som sant."
Stälde mig precis samma fråga som du. Tyckte det hela stank av en slags bejakelse av kolonialism alt. fascism.J R Auk skrev:CAUSTIX skrev:Varje frågande är ett övergrepp och ett maktutövande så att ifrågasätta makten är att utöva makt. Att avkräva en påstådd makts "rättfärdigande" är att utöva makt.
Man kan syna identitetsbegrepp ur olika perspektiv osv, men när det gäller ifrågasättandet av identitetsprincipen som sådan vilket är en annan utformning av motsägelseprincipen så tycker jag man är långt ute och cyklar. För att citera Rainer Carls:
"De invändningar som riktats mot motsägelseprincipen (Hegel, buddism) använder ofta konträra motsatsförhållanden som inte är äkta motsägelser för att visa att principen inte gäller. Vill man överhuvudtaget fortsätta att påstå något, måste man nämligen acceptera motsägelseprincipen. Det är inte möjligt att hävda något och samtidigt hävda dess motsägelse, eftersom man då inte längre säger någonting alls. Dessutom följer ur en motsägelse logiskt sett allting, alltså också att 2+2=5 och att månen består av ost. Därför måste man acceptera motsägelseprincipen, om man överhuvudtaget vill påstå något som sant."
Jag är osäker på vad du avser med detta, eller vad du riktar dig mot. Menar du att du förstår det som har blivit sagt här i tråden som att ett påstående gjorts som hävdar att just identitetsprincipen är något vi bör göra oss av med?
Ok, då har jag två följdfrågor:J R Auk skrev:Jag tycker det verkar som om du har förstått min ansträngning rätt väl Jimmy. Men med ett förbehåll. Jag ser det snarare som att vi måste rasera för att få till det. Rasera snarare än att bygga.
Visst och det är därför jag förut har talat om fyra olika sätt att förhålla sig till anspråk: underkastelse, accepterande (med förbehåll för fördjupande), refuserande (då vi accepterar delar av den), förkastande.J R Auk skrev:Ett otvunget samtal är den bästa "bron". Ett otvunget samtal är där man inte hotas, där ingen person är involverad. Så som det är bland gamla vänner som vet att inga förolämpningar bryter det engagemang man redan har, inte bryter den relation som redan är där. Då hävdar man inte utan delar med sig.
nytt namn skrev:Ok, då har jag två följdfrågor:J R Auk skrev:Jag tycker det verkar som om du har förstått min ansträngning rätt väl Jimmy. Men med ett förbehåll. Jag ser det snarare som att vi måste rasera för att få till det. Rasera snarare än att bygga.
1. Hur många andra här upplever du här "förstått din ansträngning"? Om de gör det - vad är det konkret de motsätter sig hos din ansträngning? Om de inte gör det - varför tror du att de inte inte förstår din ansträngning?
CAUSTIX skrev:Jimpa: Du är inte en filosofisk joker, utan en pajas, det är något annat.
nytt namn skrev:Stälde mig precis samma fråga som du. Tyckte det hela stank av en slags bejakelse av kolonialism alt. fascism.J R Auk skrev:CAUSTIX skrev:Varje frågande är ett övergrepp och ett maktutövande så att ifrågasätta makten är att utöva makt. Att avkräva en påstådd makts "rättfärdigande" är att utöva makt.
Jag är osäker på vad du avser med detta, eller vad du riktar dig mot. Menar du att du förstår det som har blivit sagt här i tråden som att ett påstående gjorts som hävdar att just identitetsprincipen är något vi bör göra oss av med?
Johan Ågren skrev:Hallå! Särskilt Minded nu. Ta det här snacket om varrandras personligheter någon annanstans, tack. Mötesplatsen t.ex.
Förslag på var jag ska klippa den här tråden, som började bra, mottages tacksamt.
Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster