Johan Ågren skrev:What Gives? skrev:Det tycks vara en tämligen grov såväl som vanlig missuppfattning att nihilism skulle innebära avsaknad av värden. Styrkan i ett nihilistiskt synsätt är kort och gott att inte erkänna vissa värden över andra.
För att något ska få ett värde så måste det existera ett sammanhang som ger en enskild detalj i detta sammanhang dess värde. Nihilismen förnekar givna värden.
Jag lever med uppfattningen att nihilism är ett begrepp som är tämligen öppet för tolkning. Att förneka givna värden ser jag som en nödvändighet: Det att ifrågasätta, men kan det verkligen tillskrivas nihilismen? Jag ser nog någonting annat i begreppet.
Jag håller med dig om att värden innebär någonting relativt, och detta är ytterligare ett kritiskt argument mot vad jag uppfattar vara den gängse (miss)uppfattningen av nihilism, då det i mina ögon aldrig går att rycka ut en företeelse eller ett ting ur sitt sammanhang.
Johan Ågren skrev:Det betyder kort och gott meningslöshet. Existentialismen minus motivationen ger oss nihilismen. Nihil betyder intet. Nietzsche övermänniskoideal ger oss ett brott mot nihilismen. Se den gamla tråden du själv skapade: http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=839
Kanske bör jag i så fall kalla begreppet någonting annat än just nihilism? Jag har länge försökt utveckla resonemanget bortom dess ursprung, och jag tycker mig idag ha en annan syn på nihilismen än den allmänt negativa.