Kan de tu skiljas åt?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 aug 2010 18:32

Johan Ågren skrev:Minns en fin sentimental period i mitt liv där jag lyssnade på storseglet och drack mig redlös. Och nej Beckett passade inte in där. Beckett ingick snarare som ingrediens när jag semare sökte "bota" min sentimentalitet.

Storseglet är grym... Pugh är grym.

Algot, är det inte strikt taget omöjligt, om man vill bestämma sig själv i positiva termer, att finna de exakta gränserna för där man så att säga börjar och slutar. Vet ingen annan vettig lösning än att se "självet" som en "brist" som kontinuerligt tillskjuts av tänkandet när det/vi/språket söker fånga världen i ting och essenser. Och finns det något annat sätt att "fånga" världen på? Abjektionen gäller emellertid inte bara avföringen, utan allt vi stöter ifrån oss, och är a och o för att upprätta identitet (hur tillfällig och instabil den än må va). Något jag funderar på när du skriver är huruvida man kanske bör göra en skillnad på "sanningen om en själv" och "en själv" (i vagare och oklara termer, men som är den föreställning om oss själva som vi arbetar med på daglig basis). Vad Någon slutgiltigt sett var kan kanhända inte samtiden avgöra, inte ens personen ifråga själv, utan ger sig först med tiden, när pusselbitarna börjar falla på plats.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

kort

Re: Kan de tu skiljas åt?

Inläggav kort » 24 aug 2010 18:35

Algotezza skrev:Kan man verkligen skilja mellan person och sak? Ingår inte person och sak i samma sfär, utgör två aspekter av ett och samma? Vad är saken frikopplad från personen?

Kan man skilja mellan vad en person "är" och vad en person gör? Har vi inte gjort oss till det vi "är" genom vad vi gjort? Vad "är" vi om vi bortser från vad vi gjort och gör?
Jag råkade läsa idag något som Goethe skrev, minns inte precis men,  tydligen var han tidig eller vad man ska säga om att inte vilja dela upp t.ex. personlighet och utseende/rörelser, jag läste det i en bok som handlade om handstilstydning. Själv tycker jag att det är en svår fråga, för att inte säga omöjlig, liksom så länge de finns människor som skiljer på personer och deras handlingar så borde det väl ligga något i det också, t.ex. så behöver väl inte alla handlingar man gjorde igår ingå i dagens person, man förändras.

Minded

Inläggav Minded » 24 aug 2010 18:42

Fan Avant, kul att se dig skriva här igen!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 aug 2010 18:42

kort skrev:
Algotezza skrev:Kan man verkligen skilja mellan person och sak? Ingår inte person och sak i samma sfär, utgör två aspekter av ett och samma? Vad är saken frikopplad från personen?

Kan man skilja mellan vad en person "är" och vad en person gör? Har vi inte gjort oss till det vi "är" genom vad vi gjort? Vad "är" vi om vi bortser från vad vi gjort och gör?
Jag råkade läsa idag något som Goethe skrev, minns inte precis men,  tydligen var han tidig eller vad man ska säga om att inte vilja dela upp t.ex. personlighet och utseende/rörelser, jag läste det i en bok som handlade om handstilstydning. Själv tycker jag att det är en svår fråga, för att inte säga omöjlig, liksom så länge de finns människor som skiljer på personer och deras handlingar så borde det väl ligga något i det också, t.ex. så behöver väl inte alla handlingar man gjorde igår ingå i dagens person, man förändras.

... och med dig också dina handlingar, inte sant? Vad har du annars att stödja dig på när du säger att du har förändrats än att du i någon mening (vilken som helst) inte längre utför "samma" handlingar? I vad blir du varse dig själv om inte i dina handlingar? I handlingen upphör du att vara något blott "menat" (men menandet är väl likaså en handling, en introvert handling må hända, men en handling likväl), och blir till något konkret. Först med handlingen kan du så att säga fånga dig själv konceptuellt och bilda dig en uppfattning om vad du "är". I oss själva är vi intet, i våra handlingar finner man oss.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 aug 2010 18:45

Minded skrev:Fan Avant, kul att se dig skriva här igen!

Kul för dig att du tycker det! Glad om jag kan glädja någon, än gladare om jag får plåga skiten ur dem! Men det är en kort visit det rör sig om.

Minded

Inläggav Minded » 24 aug 2010 18:49

Avantgardet skrev:
Minded skrev:Fan Avant, kul att se dig skriva här igen!

Kul för dig att du tycker det! Glad om jag kan glädja någon, än gladare om jag får plåga skiten ur dem! Men det är en kort visit det rör sig om.

Cool ;)

kort

Inläggav kort » 24 aug 2010 18:57

Avantgardet skrev:
kort skrev:

... och med dig också dina handlingar, inte sant? Vad har du annars att stödja dig på när du säger att du har förändrats än att du i någon mening (vilken som helst) inte längre utför "samma" handlingar? I vad blir du varse dig själv om inte i dina handlingar? I handlingen upphör du att vara något blott "menat" (men menandet är väl likaså en handling, en introvert handling må hända, men en handling likväl), och blir till något konkret. Först med handlingen kan du så att säga fånga dig själv konceptuellt och bilda dig en uppfattning om vad du "är". I oss själva är vi intet, i våra handlingar finner man oss.

Precis. Man kan gå å fundera på saker, men sedan händer det bara, förändringen, och det känns nästan som om tiden spolas tillbak. Jag tror att det där menandet syftar tillbaka på någon handling du redan utfört egentligen, som du har på något vis glömt, men det var bara något jag tänkte nu, det är ju ofta i sådana fall man känner meningslöshet, när man menar alltså.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 24 aug 2010 19:02

. och med dig också dina handlingar, inte sant? Vad har du annars att stödja dig på när du säger att du har förändrats än att du i någon mening (vilken som helst) inte längre utför "samma" handlingar? I vad blir du varse dig själv om inte i dina handlingar? I handlingen upphör du att vara något blott "menat" (men menandet är väl likaså en handling, en introvert handling må hända, men en handling likväl), och blir till något konkret. Först med handlingen kan du så att säga fånga dig själv konceptuellt och bilda dig en uppfattning om vad du "är". I oss själva är vi intet, i våra handlingar finner man oss. skriver avantg.

det är ej så enkelt, för i ditt menande som föregår handlingen verkar
allt så perfekt, men då du börjar handla dyker också dina förflutna
förträngda reaktioner upp, inte alla för då skulle du kolappsa, bli psykotisk,
men just då du tror dig kontrollera handlingen kommer alltså reaktioner
som du ej förutsett att spela dig ett spratt, dessa reaktioner, irrationella
finns där därför att du sedan födseln ej fått ut alla dina reaktioner, dina
känslo-upplevelser på världen men förträngt dem..

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 24 aug 2010 19:21

Du är ingenting om du inte har någon vilja, bara en i mängden som flyter om kring på hötorget kanske på väg in till kulturhuset, du är då en förträngd slav under masspsykosens vilja, inte direkt fascismen, men en lite mjukare social-fascism, fast då du tar upp din vilja, ditt svärd och upptäcker värdena, t.ex. samvetet, och följer, inte viljan till makt, men viljan till kärlek, då är det du och kärleken som existerar i universum och varje människa du möter blir då en konsekvens av din vilja, och då vågar du vara mycket ärligare mot din omgivning, kanske till och med vågar värdera den, därför att du har någoting som är högre än den mjuka social fascismens överjag, du har ditt samvetet..

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 aug 2010 19:54

Jag inbillar mig att svaret på din fråga delvis ligger i de två följande påståendena:

1. De kan eller kan inte skiljas åt beroende på hur jag själv ser på saken.

2. De kan eller kan inte skiljas åt beroenden på hur "den andre" eller omgivningen ser på sakern

Så om jag t.ex. har skrivit en text så ingår texten som en del av min person om, och endast om, antingen 1, jag anser det (eller känner) det och/eller 2. "den andre" eller omgivningen anser (eller känner) det.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 aug 2010 20:28

freddemalte skrev:Jag inbillar mig att svaret på din fråga delvis ligger i de två följande påståendena:

2. De kan eller kan inte skiljas åt beroenden på hur "den andre" eller omgivningen ser på sakern

Så om jag t.ex. har skrivit en text så ingår texten som en del av min person om, och endast om, antingen 1, jag anser det (eller känner) det och/eller 2. "den andre" eller omgivningen anser (eller känner) det.

Vänligen

Fredrik

Putte Kock-svar? Gardera med krysch?

Grundtips etta och tvåa...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 24 aug 2010 20:32

Avantgardet skrev:Men det är en kort visit det rör sig om.

:)

(Tolka det dubbelt)
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 aug 2010 20:33

Algotezza skrev:
freddemalte skrev:Jag inbillar mig att svaret på din fråga delvis ligger i de två följande påståendena:

Vänligen

Fredrik

/Algotezza

Kritiserar du mig, mitt svar eller möjligtvis både och? ;-)

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Gassendi
Avslutat konto

Inläggav Gassendi » 24 aug 2010 23:26

Avantgardet skrev:
Gassendi skrev:
Avantgardet skrev:Så hur kommer det sig att du då fortsätter förutsätta den? Varför skiljer, alltså, du på "sak" och "person"?
Verket är ett ting som står avskiljt från subjektets intentionalitet. Det är ingen dualism och den förutsätter ingen metafysisk plattform.
Är subjektet verkligen något mer eller annat än sina handlingar, än sina verk? Eller vad är denna "intentionalitet" som du talar om.
Enbart handlingen är väsentlig, vilket på FF tar formen av uttryck i textmassa, avatar och signatur. Upphovsmannen är dock inte tillgänglig, vilket också ofta är fallet i litterära sammanhang. Vi kan exempelvis förnimma chimären Maldoror, men inte hävda Lautréamonts/Ducasses intention bakom denna.

Det handlar alltså inte om att skilja på sak och person som en kategorisk uppdelning, utan om att saken är tillgänglig (åtminstone på ytan) medan personen inte är det.

Inget materiellt hävdade du för en stund sen (liksom chimärer m.m.), men ändå avskilt från tingvärlden? Klingar metafysiskt i mina öron det. Fast det beror förstås på vad man lägger in i "metafysik".
"Metafysik" är främst en konventionell metonym för verklighetens abstrakta ramverk och något sådant har den här diskussionen inget behov av.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 aug 2010 06:48

freddemalte skrev:
Algotezza skrev:

Vänligen

Fredrik

/Algotezza

Kritiserar du mig, mitt svar eller möjligtvis både och? ;-)

Vänligen

Fredrik

Hur upplever du det?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"