Vilket är ditt geografiska drömställe på jorden?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Vilket är ditt geografiska drömställe på jorden?

Inläggav Cosmic philosopher » 09 sep 2010 16:14

1)Lever du på den geografiska plats eller det ställe som du innerst inne vill bo på?

2)Om inte - vad är det som gör dig bunden till den platsen du bor?  Arbetsplatsen? Pengar?Bekvämlighet? Rädsla för det okända?

3)Om din nuvarande geografiska plats eller ställe inte är till belåtenhet - var i världen på vårt klot hade du då velat att bo? Var är ditt fysiska,geografiska paradis på jorden? I vilket land? På vilken ort? Plats? Naturområde omkring?

4)Har du förresten rest dit och varit och besökt detta ditt drömställe som du skulle vilja bo på?

5)Lever du i den bostad som du innerst inne vill leva i? Hur ser din drömbostad ut? Hus, lägenhet, husvagn eller annat? Koja uppe i träd i skogen/djungeln?

Undrar Cosmic philosoher,
i vackra Jämshög

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 sep 2010 16:33

1) Nej.
2) Ibland får man låta andras behov gå före sina egna, i mitt fall barn.
3) Dalarna eventuellt Jämtland.
4) Jadå.
5) Nej, jag skulle vilja bo i ett villevillekullahus a´la sekelskifte, inte helt ödsligt beläget, men tillräckligt för att jag inte ska känna mig konstant iakttagen. Och så vill jag ha en syrenberså med en hammock.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 sep 2010 17:36

Ja.

Mitt hem bär jag med mig överallt i själ och hjärta.

Jag är en anpassling...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Vilket är ditt geografiska drömställe på jorden?

Inläggav freddemalte » 09 sep 2010 19:31

Cosmic philosopher skrev:1)Lever du på den geografiska plats eller det ställe som du innerst inne vill bo på?

2)Om inte - vad är det som gör dig bunden till den platsen du bor?  Arbetsplatsen? Pengar?Bekvämlighet? Rädsla för det okända?

3)Om din nuvarande geografiska plats eller ställe inte är till belåtenhet - var i världen på vårt klot hade du då velat att bo? Var är ditt fysiska,geografiska paradis på jorden? I vilket land? På vilken ort? Plats? Naturområde omkring?

4)Har du förresten rest dit och varit och besökt detta ditt drömställe som du skulle vilja bo på?

5)Lever du i den bostad som du innerst inne vill leva i? Hur ser din drömbostad ut? Hus, lägenhet, husvagn eller annat? Koja uppe i träd i skogen/djungeln?

Undrar Cosmic philosoher,
i vackra Jämshög

Hej Cosmic Philosopher!

Ja! Jag bor verkligen på en plats som jag trivs på men kan mycket väl testa nya platser. Jag trivdes lika bra när jag bodde i Norrköping, Kalmar och Göteborg!

Det jag gillar med Karlskrona är:

- Skärgården och närheten till havet
- Stadens arkitektur (ligger på ca 30 öar): stadskärnan (Trossö) är i sig en Ö
- Det marina livet

Göteborg påmind mycket om Karlskrona vad avser ovan nämnda saker men istället för massor med öar fick man istället ett större utbud på kultur, shopping och nöjen.

Kalmar är ganska likvärdig med Karlskrona (kanske inte lika arkitektoniskt intressant).

Norrköping har ju en särskild plats i mitt hjärta då jag är uppvuxen där. Ett rikt kulturliv med mycket musikarrangemang.

Men jag skulle mycket gärna testa att bo, t.ex. i Köpenhamn, New York eller någon annan större stad. Kanske blir det en flytt någon gång, men inget jag går och längtar efter. Man kan ju faktiskt resa och bo på hotell ;-)

Som vanligt, en trevlig fråga!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 sep 2010 10:29

Första nivån : Sverige. Tror jag skulle ha mycket svårt för att vara utlänning, Karlstad var illa nog, så jag bor där jag känner mig hemma. Men det är ett skitklimat här och mälardalen är ful, så rent på alla andra sätt än vad jag känner mig hemma i skulle jag nog vilja bo i Toscana eller södra Frankrike.

Andra nivån: OK jag bor i Sverige. Men vart bor man i Sverige?

Har avverkat, Stockholm Norra förorter, Linköping, Karlstad, Uppsala.

Stockholms Norra förorter har bara en kombinerad fördel : Jobb kontra boendekostnad. Annars var det skit, flydde så fort jag kunde, och fastän det vore mycket praktiskt för mej att bo i Järfälla, Rinkeby eller Täby så avstår jag. Åtminstone tills alla barn är utflugna.

Linköping är rätt fult, där det ligger mitt ute på schlätta, men jag trivdes bra där, det decennium jag bodde där. Skulle nog kunna tänkt mig att bo där hela livet, Ligger bra i Sverige, rätt skön stämning, kändes helt ok att vara inflyttad. Kanske flyttar tillbaka. Flyttade av arbetsmarknadsskäl.

Bodde sen i Karlstad i 6 år. Hade en del förtjänster. Folket är rasande trevligt, all kommunal verksamhet är välordnad, jag och hustrun hade bra jobb, dit vi kunde cykla och så. Men därifrån flydde vi: Det ligger djuupt in i skogen, och man kände sig utanför då man inte hade nån släkt från Värmland. Man kände sig inte hemma där.

Bor nu i Uppsala sen ett decennium. Jobbmässigt är kanske Uppsala den sämsta staden i Sverige. Själv är jag tvungen att pendla, och hustrun och andra vänner här trivs inte på de jobb de har i Uppsala. Så därför kanske man borde flytta. Men det är en stad jag trivs i. Man smälter lätt in i närmiljön, det är en skön downtown, finns natur nära inpå, och Stockholmsnärheten som är en förbannelse jobbmässigt är rätt trevlig på andra sätt. Jag känner mej hemma här. Men om vi fick jobb i Linköping kanske vi flyttade tillbaka.

Vad Karlstad, Uppsala och Linköping har gemensamt är storleken, och det trivs jag med. Inte storstad, man drunknar inte i folk och det finns grönt, men ändå ett visst utbud och inte det här "alla känner alla". Går man ner på stan en lördag så morsar man på 2-3 stycken. Bra så.

Fick man drömma lite, skulle man flytta Uppsala och alla människor till Skåne, nånstans på Österlen, Ha ett boende med utsikt över havet och nära till jobbet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Pocahontas

Inläggav Pocahontas » 13 sep 2010 12:58

1) Nja
2) Närhet till familj/släkt som är nummer ett för mig, "mänskligt samhälle" i Sverige, kontra klimat - både kallt ute och kyligt samhälle/folk på vintern
3) Kalifornien? Perfekt klimat året om. Bott i Schweiz (gillade inte folket) och England.
4) Har inte varit på den perfekta platsen, och inte i Kalifornien heller.
5) Nästan, förutom att jag inrett lägenheten färdigt sedan vi flyttade in. Drömmer dock ibland om ett ensligt hus på landet.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 sep 2010 21:54

Cosmic philosopher skrev:1)Lever du på den geografiska plats eller det ställe som du innerst inne vill bo på?

Nej, jag består inte av hela världsalltet än. När jag består av hela världsalltet "lever jag på det ställe jag allra helst vill bo på". Men mindre bra än så kan vara bättre än nu. Man får ta vad man får.

För närvarande att jag hänger på det här forumet alldeles för mycket, med den medvetna men inte önskvärda konsekvensen att mitt övertagande av universum dröjer i onödan.

Hos denne man, som lagstadgad ekonomisk förvaltare åt honom och med exklusiv rätt att använda hans tillgångar som jag behagar:
http://www.e24.se/lifestyle/rikt-liv/han-ar-varldens-rikaste-man-2014_2296201.e24

Nej, men får jag en inbjudan kommer jag!

Definiera "vill". Jag föredrar att bo som jag bor nu framför att inte bo någonstans alls. Men oändligt mycket hellre skulle jag naturligtvis bo som jag beskriver ovan: i hela världsalltet, så att hela världsalltet är jag.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 sep 2010 01:04

Justin Case skrev:Men oändligt mycket hellre skulle jag naturligtvis bo som jag beskriver ovan: i hela världsalltet, så att hela världsalltet är jag.
Du verkar ha missat en liten detalj ;-)

. . . . med största sannolikhet är det precis så det ligger till. Solipsismen är sann och det som uppfattas som du är världen! Jag som skriver detta (Fredrik, eller freddemalte) är, tillsammans med alla andra fenomen du är med om, enbart en del av denna upplevelse, ditt liv och inget eget, fristående objektivt sant så kallat "utanför din upplevelse".

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Återgå till "Filosofi"