Varför vill vi leva?
Moderator: Moderatorgruppen
- Knutenborg
jag lånade dem på biblioteket, annars säljs dom lite då och då bl.a på tradera.com i begagnat skick.
Gotlib Folkbiblioteken i Göteborg.
Första boken är: Samtalen med Don Juan.
http://www.gotlib.goteborg.se/search*sw ... &1%2C44%2C
tradera.com
http://www.tradera.com/search/imp.aspx? ... =0&l_desc=
Gotlib Folkbiblioteken i Göteborg.
Första boken är: Samtalen med Don Juan.
http://www.gotlib.goteborg.se/search*sw ... &1%2C44%2C
tradera.com
http://www.tradera.com/search/imp.aspx? ... =0&l_desc=
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin
Nils Ferlin
Hej!!
eftersom man nu har fått chansen att komma till livet, 1 på en miljard.
Man får chansen att uppleva denna underbara tid och att man får uppleva livet i sig är väl spännande?
!!
jag tror bara man måste hitta din mening i tillvaron, det som gör en lycklig...
att få vakna på morgonen till solens strålar och fåglarnas kvitter får mig att tänka, men va glad jag är för att jag får vara med om detta!!
livetär ju en gåva att vara skör om, !! om man nu bara lever en gång, utnyttja allt till max, säg upp dig från jobbet, köp en enkel resa till mexico o starta ett nytt liv om du inte är nöjd, jag tror bara du inte är nöjd med din tillvaro, kanske lite kärlek skulle få dig på andra tankar? lycka till... och kom ihåg att du är UNIK det finns ingen som du!!
eftersom man nu har fått chansen att komma till livet, 1 på en miljard.
Man får chansen att uppleva denna underbara tid och att man får uppleva livet i sig är väl spännande?
jag tror bara man måste hitta din mening i tillvaron, det som gör en lycklig...
att få vakna på morgonen till solens strålar och fåglarnas kvitter får mig att tänka, men va glad jag är för att jag får vara med om detta!!
livetär ju en gåva att vara skör om, !! om man nu bara lever en gång, utnyttja allt till max, säg upp dig från jobbet, köp en enkel resa till mexico o starta ett nytt liv om du inte är nöjd, jag tror bara du inte är nöjd med din tillvaro, kanske lite kärlek skulle få dig på andra tankar? lycka till... och kom ihåg att du är UNIK det finns ingen som du!!
vägen blir till medans vi går...
- Knutenborg
kanske lite kärlek skulle få dig på andra tankar? lycka till... och kom ihåg att du är UNIK det finns ingen som du!!
Till att börja med så ledde mig min sista kärlek till dessa slags tankar... så jag vet inte, jag håller mig till mina vänner jag (vilket i sig är en av de största kärlekarna) av dem vet jag vad jag kan vänta mig.
För övrigt har jag (tycker jag) några gånger poängterat att jag är med på att göra det bästa möjliga av livet, nu när jag ändå måste dras med det (förlåt, nu när jag har blivit given den äran av ett liv).
Men jag ifrågasätter om detta är någonting jag VILL, eller om det är någon slags djurisk kännslomässig hunger som dirver mig att fortsätta göra saker varje dag.
UNIK, ja vist, jag har gjort mig själv unik så att jag skall vara garanterad en bit i pusslet (bara en tanke jag har om hur samhället är uppbyggt på system i vilka vi vill ha en plats, men inte för stor plats, och vi vill vara garanterade en plats).
mullback skrev:Självgodheten är vår största fiende. Tänk efter - det som försvagar oss är att vi känner oss förnärmade av våra medmänniskors gärningar och missgärningar. Vår självgodhet kräver att vi ägnar större delen av vårt liv åt att vara kränkta.
(Den inre elden sid 24)
Alla mycket bra citat men jag fastnade för det här som jag vill bråka lite med. Medans det är sant att vi genom människor kan nå en högre styrka så är det också så att när "fel" läge uppstår så är vi alla fiender. Våra individuella medvetanden säkrar att vi (när allt är avskalat) jobbar utifrån vår egen plan oavsett hur våra tankebanor uppkommit och hur mycket martyrskap de innehåller. Vi är konstruerade på så vis att vi alltid jobbar mot allsmäktighet hur små krav vi än tycks ha.
Stimulansbehov är en ibland hemsk evolverad del av våra hjärnor som gör att vi vill förstå allt, utforska allt och ha kontroll på allt. I detta ingår förr eller senare andra människor. Hela livet är en jakt på att få det som finns i våra huvuden att smälta samman med det som finns utanför. När vi ibland tycks underordna oss andra människor och deras åsikter så är det enbart för att vi tror att det är bästa sättet att förbättra vår position - öka våran makt.
Lustigt nog så om någon, mot all förmodan, någongång skulle nå den där gud statusen så skulle den bli olycklig av att ha precis allt och behöva sadla om igen på något okänt vis.
Vill vi leva?
Varför vill vi leva?
(Varför vill vi inte leva?)
Jag existerar och jag vill leva.
Livet är tidsbegränsat. Vi vet inte hur lång tid vi har kvar men jag tror att vetskapen om att vi kommer dö kan vara det som gör livet värt att leva. Det har ett slut, ett slut som hela tiden närmar sig. Viljan att leva skall inte blandas ihop med viljan att existera.
Viljan att existera, har vi den?
Men när vi nu redan existerar, och endast innehar detta tillstånd under en kortare period – kan inte detta i sig vara grogrunden för en vilja att leva?
Det gamla uttrycket ”leva på hoppet” kanske också har sin bit i det hela. Hoppet om att må bättre, hoppet om glädje, hoppet, kanske framförallt hoppet om mening.
Vår vilja att leva härstammar från hoppet om att livet har en mening.
Njutning är ett ord som syftar till en kortvarig glädje, kanske lycka är dess motsvarighet i det något längre perspektivet av en livstid.
Dalai Lama pratar om lycka som den stora meningen med människans liv. Jakten på lycka. Dit når man genom medmänsklighet och omtanke. – Lite för bra för att vara sant?
Varför vill vi leva?
(Varför vill vi inte leva?)
Jag existerar och jag vill leva.
Livet är tidsbegränsat. Vi vet inte hur lång tid vi har kvar men jag tror att vetskapen om att vi kommer dö kan vara det som gör livet värt att leva. Det har ett slut, ett slut som hela tiden närmar sig. Viljan att leva skall inte blandas ihop med viljan att existera.
Viljan att existera, har vi den?
Men när vi nu redan existerar, och endast innehar detta tillstånd under en kortare period – kan inte detta i sig vara grogrunden för en vilja att leva?
Det gamla uttrycket ”leva på hoppet” kanske också har sin bit i det hela. Hoppet om att må bättre, hoppet om glädje, hoppet, kanske framförallt hoppet om mening.
Vår vilja att leva härstammar från hoppet om att livet har en mening.
Njutning är ett ord som syftar till en kortvarig glädje, kanske lycka är dess motsvarighet i det något längre perspektivet av en livstid.
Dalai Lama pratar om lycka som den stora meningen med människans liv. Jakten på lycka. Dit når man genom medmänsklighet och omtanke. – Lite för bra för att vara sant?