Alltså saker och ting kan ju vara så att de först blir verkliga när vi uttalar dem. Då spelar det ingen roll om vi förvarar orden på insidan.
Jag tycker du tar upp ett intressant spörsmål. Och jag har själv funderat på skillnaden mellan tanken och när man uttalar den.
Det finns en bön där den som ber säger till Gud "jag har syndat mot dig i ord och tankar...".
Så i den har man ansett att tankarna har betydelse.
Jag börjar tro att det har stor betydelse.
När jag tänker på personer som jag förut har upplevt som fiender – t ex mina ex – som jag har haft fördömande tankar om – dvs sett mig själv som offer – så ser jag i dag DEM som offer för det som hänt i deras liv. Det livet som jag har varit en del av. Då kan jag känna medkänsla.
Jag kan alltså uppleva deras smärta i stället för att uppleva min egen. Mitt eget minne av det som har hänt är kvar men händelserna har tappat sin laddning. Och jag kan tänka "undrar hur hon har det". Det kan jag ju ringa och höra efter men när jag har gjort det så märker jag att hon INTE har kommit över det som har hänt. Jag kan höra ilska/smärta i hennes röst. Och jag känner medkänsla.
Jag har tagit som vana att be för mina "fiender" som jag tror Jesus säger i Bergspredikan. Om det kan ha hjälpt kanske. Jag menar har hjälpt MIG.