Kärlek

Moderator: Moderatorgruppen

kab

Inläggav kab » 22 jun 2011 09:50

Eutyfron skrev:
Nietzsche skrev:Eutyfron: Kärlek = behov
Eller hade du snusat om snusdosen inte gett dig den sköna känslan/kicket du gillar hos det?

Du missade att svara på frågan. Jag kanske förvirrade med mitt exempel. Hursom, vi försöker igen. Vänligen berätta för mig hur "kärlek" och det att "älska" hör ihop. Det skulle göra min dag om jag fick reda på det.

När du besvarat min fråga skall jag försöka besvara din fråga/påstående.

Hej!
Jag ger mig in i tråden och tar mig friheten att ge ett möjligt svar på din fråga! Jag tror att frågeställningen är lite för oklar eftersom begreppen Kärlek och att älska är svåra att definiera precist.

Om frågan ställs till ett antal människor får vi förmodligen lika många olika svar, men jag tror det finns en kärnpunkt i de olika svaren och det är "lycka" Lycka är en grundläggande känsla som vi behöver för att överleva. ja! jag tror jag tappade min egen tilltänkta tråd i sammanhanget, men det jag vill komma fram till är att det behöver inte finnas någon distinktion mellan Kärlek och att älska, för mig är det samma sak! Kärlek är att älska livet med allt vad det innebär!
   :)

Eutyfron

Inläggav Eutyfron » 23 jun 2011 23:28

kab skrev:
Hej!
Jag ger mig in i tråden och tar mig friheten att ge ett möjligt svar på din fråga! Jag tror att frågeställningen är lite för oklar eftersom begreppen Kärlek och att älska är svåra att definiera precist.

Om frågan ställs till ett antal människor får vi förmodligen lika många olika svar, men jag tror det finns en kärnpunkt i de olika svaren och det är "lycka" Lycka är en grundläggande känsla som vi behöver för att överleva. ja! jag tror jag tappade min egen tilltänkta tråd i sammanhanget, men det jag vill komma fram till är att det behöver inte finnas någon distinktion mellan Kärlek och att älska, för mig är det samma sak! Kärlek är att älska livet med allt vad det innebär!

Jag tackar för svar. För vad vore en fråga utan svar?

Frågeställningens komplexitet beror således på att begreppen inte är fullt ut definierade. Därför var min föregående fråga lite av en invit till en diskussion om begreppen. Jag kräver inte heller en perfekt sanning utan är intresserad av hur medmänniskors tankar ser ut i frågan om kärlek. Men jag tackar dig återigen till det första svaret!

Nu till det egentliga svaret.

För att slippa en diskussion om definitionens definition så börjar jag med att utgå från att du och jag har samma tanke runt begreppet "lycka". Jag definierar det nu som upprymdhet, glädje, framgång och förbättring. Skulle du inte vara nöjd med definitionen får du gärna redogöra för din egen så utgår vi därifrån i diskussionen.

Kärlek är om jag inte har fel en känsla, något vi känner, ett sinnestillstånd. Det att älska är att visa känsla för sig själv eller någon annan. Utgår vi från din kärna eller kärnpunkt i de båda begreppen så är kärlek enligt min ovan gjorda redogörelse en synonym till lycka. Det att älska blir då att via handlingar eller tankar visa lycka för sig själv eller andra. Är det detta du far efter eller har jag fel i dessa punkter?

Jag har personligen svårt att se "kärlek" och "att älska" som en och samma sak. Blir inte det att glädjas detsamma som glädje, det att sörja detsamma som sorg, det att hata detsamma som hatisk och så vidare. Är så att säga handling och tillstånd detsamma?

Utan distinktion i "kärlek" och "älska", "tillstånd" och "handling" så får vi inte veta begreppens innebörd. Att säga att jag sörjer beskriver inte hur jag känner. Det vill säga att jag sörjer för sörjandets skull och det att sörja är att sörja. Blir inte detta slutledningen av uteblivande distinktion?

Käre kab, ditt svar genererade en massa fler frågor. Tack så mycket. Låt oss fortsätta!
Barba non facit philosophum

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 jun 2011 00:41

--

kab

Inläggav kab » 24 jun 2011 11:04

Eutyfron skrev:
kab skrev:
Hej!

Jag tackar för svar. För vad vore en fråga utan svar?

Frågeställningens komplexitet beror således på att begreppen inte är fullt ut definierade. Därför var min föregående fråga lite av en invit till en diskussion om begreppen. Jag kräver inte heller en perfekt sanning utan är intresserad av hur medmänniskors tankar ser ut i frågan om kärlek. Men jag tackar dig återigen till det första svaret!

Nu till det egentliga svaret.

För att slippa en diskussion om definitionens definition så börjar jag med att utgå från att du och jag har samma tanke runt begreppet "lycka". Jag definierar det nu som upprymdhet, glädje, framgång och förbättring. Skulle du inte vara nöjd med definitionen får du gärna redogöra för din egen så utgår vi därifrån i diskussionen.

Kärlek är om jag inte har fel en känsla, något vi känner, ett sinnestillstånd. Det att älska är att visa känsla för sig själv eller någon annan. Utgår vi från din kärna eller kärnpunkt i de båda begreppen så är kärlek enligt min ovan gjorda redogörelse en synonym till lycka. Det att älska blir då att via handlingar eller tankar visa lycka för sig själv eller andra. Är det detta du far efter eller har jag fel i dessa punkter?

Jag har personligen svårt att se "kärlek" och "att älska" som en och samma sak. Blir inte det att glädjas detsamma som glädje, det att sörja detsamma som sorg, det att hata detsamma som hatisk och så vidare. Är så att säga handling och tillstånd detsamma?

Utan distinktion i "kärlek" och "älska", "tillstånd" och "handling" så får vi inte veta begreppens innebörd. Att säga att jag sörjer beskriver inte hur jag känner. Det vill säga att jag sörjer för sörjandets skull och det att sörja är att sörja. Blir inte detta slutledningen av uteblivande distinktion?

Käre kab, ditt svar genererade en massa fler frågor. Tack så mycket. Låt oss fortsätta!

Hallå igen Eutyfron!
Tack för svaret på svaret, mitt svar var egentligen inget svar utan en tanke. lite klantigt av mig o ber om ursäkt för det.
Ja du har uppfattat mig helt rätt och jag tror att vår definition stämmer väl överens.

Till distinktionen mellan "kärlek" och "älska", så tror jag inte att vi får reda på begreppens innebörd av anledning att begreppen är just beskrivningar av känslotillstånd. Då får det en subjektiv eller objektiv frågeställning.

Min tanke är att kärlek och älska är tillstånd som kan visas i handling, om man kan visa sitt känslotillstånd i handling så är skillnaden bara den att "jag visar vad jag känner. för mig är det en enhetlig process, men kan självklart diskuteras på abstraktionsnivå! Men denna enhetlighet förutsätter självfallet att man är ärlig med vilket tillstånd som får uttryck i handling.

mvh kab

Eutyfron

Inläggav Eutyfron » 26 jun 2011 02:15

Marko skrev:
Kärlek är om jag inte har fel en känsla,

Nja, Det är en hel sammansättning av egenskaper i kärlek.
Du kan älska utan att känna något speciellt. Det du menar med kännsla är nog de gånger som
vi blir extra emotionella och får den där lilla kicken av 'kärlek'. För mig är den där lilla kicken just bara en kännsla och inget mer. kärlek som jag ser det innefattar en mängd olika detaljer som blir just bäst när allt synkroniserar och är i harmoni.

Kan en person som är sorgsen känna kärlek ?, absolut tror jag.
måste man må bra för att hjälpa andra ?, nej, men det underlättar om man gör det.
måste kärlek vara den där positiva kännslan ?, absolut inte.
Lust och handling är inte alltid samma sak, vi är ju individer som både känner och handlar..
bara kännslor skapar ingen kärlek. eller ?

var på facebook igår och tittade lite,
och en person som dog för ett tag sedan fick grattis på födelsedagen..
först trodde jag det var någon som missat personens bortgång, tills jag fattade. ahaa, hon lever ju i våra medvetande.
hon är inte död och vi minns henne.. Det tog jag för kärlek. Omtanke och ha en person kvar i sinnet. vi kanske inte älskade personen men vi hedrar henne med kärlek : ) Positiv kännsla kanske, men mer handling bakom som visar på att vi bryr oss.
så kännslan är reaktionen av handlingen. (och inte kärleken i sig)

Hej Marko

Nu hänger jag inte med. Det jag skrev om kärlek som en känsla tog du för sanning och helt ur dess kontext. Men jag antar att du är medveten om detta men väljer att behandla endast hur känsla och kärlek är eller inte är relaterade?

Du beskriver att det att älska inte behöver innebära något speciellt. Om du här menar att "speciellt" är detsamma som "extraordinärt" eller "annorlunda" så kan jag till viss del hålla med dig. Men att säga att jag inte behöver känna något för älska (Du kan älska utan att känna något speciellt.) är ungefär som att säga att jag kan äta utan att bli mätt, sova utan att bli utvilad, att dricka utan att släcka min törst. Blir det inte så att "älskandets" funktion blir utan mening när den inte längre upplevs speciellt och fyller ett behov? Precis som drickandet inte fyller någon funktion då den inte släcker törsten?

En harmoni av ingredienser skapar väl det bästa receptet? Angående det du beskriver om harmoni. Men för att tillreda ett sådant här makalöst recept krävs inte bara ingredienserna utan även en kock! Denne bör väl även ha kunskap i att använda detta recept för att slutprodukten inte skall bli misslyckad? Utan kunskap i utförandet kan resultatet bli oordning, kaos. Är inte okunskapen i utförandet av kärlek en motsats till det du beskriver som harmoni? Slutligen så menar jag att det i sig kan verka oviktigt i att veta vad kakan skall innhålla, det är utförandet och tanken som bör undersökas. Är vi överens om att det viktiga med en sko är att veta vad den har för syfte och vad den är gjord av?

Måste kärlek vara den positiva känslan? Absolut inte. Intressant! Men jag förstår inte. Vad är kärlek om det inte är något positivt? Finns negativ kärlek? Är kärlek dåligt eller gott? Är det varken eller så är kärlek inte heller av värde att diskutera då det i sig inte har något värde varken positivt eller negativt. Kan kärlek vara föränderligt? Det vill säga att det är stundom bra stundom dåligt? Blir det då inte vikitigare att definiera vad kärlek faktiskt är?

Jag vill inte verka okänslig, jag vill inte att du förstår mig så. Men är inte det du säger att endast det som går att minnas, det som finns i vårt medvetande som är föremål för det vi älskar? Kan vi älska dem som funnits men det vi inte minns? Eller blir det som vi inte minns något som inte finns? Är det således tanken på något som vi älskar eller blir det så att vi älskar den som skapat minnet och det är då minnet som vi älskar? För det går ju inte att älska det som inte finns. För det som inte finns finns inte. Det som inte är är inte.

För övrigt tackar jag för svar Marko. Det var trevligt av dig att svara på det jag skrivit. Dock inte den första frågan jag ställde. Hur hör "kärlek" och det "att älska" ihop?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 jun 2011 13:14

--

Eutyfron

Inläggav Eutyfron » 26 jun 2011 16:25

kab skrev:
Hallå igen Eutyfron!
Tack för svaret på svaret, mitt svar var egentligen inget svar utan en tanke. lite klantigt av mig o ber om ursäkt för det.
Ja du har uppfattat mig helt rätt och jag tror att vår definition stämmer väl överens.

Till distinktionen mellan "kärlek" och "älska", så tror jag inte att vi får reda på begreppens innebörd av anledning att begreppen är just beskrivningar av känslotillstånd. Då får det en subjektiv eller objektiv frågeställning.

Min tanke är att kärlek och älska är tillstånd som kan visas i handling, om man kan visa sitt känslotillstånd i handling så är skillnaden bara den att "jag visar vad jag känner. för mig är det en enhetlig process, men kan självklart diskuteras på abstraktionsnivå! Men denna enhetlighet förutsätter självfallet att man är ärlig med vilket tillstånd som får uttryck i handling.

mvh kab

kab,
Låt oss inte ursäkta varandra utan endast ta till vara av varandras svar och tankar.

Om dessa begrepp endast är beskrivningar av känslotillstånd och att dessa har något gemensamt. Då borde detta känslotillstånd vara kärnan? Det gemensamma för de båda? Hur beskriver vi då detta känslotillstånd? Det vill säga något som är objektivt för just detta gemensamma.

Eutyfron

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 jun 2011 11:18

Äkta kärlek kan bara uppnås mellen män. Det var greklands antika tro.
Sen höjdes kärleken upp av kristendomen och sexuliteten förbjöds.
kärlek var utan sex. Idag har vi nya värderingar. Kärlek är mellan homosexuella och hetrosexuella men inte nekrofilers kärlek till lik.. kärlek till djur .. kärlek till whatever.
Det är våran moral som förbjuer och tillåter eller dömmer folk till sjuka. (ett tag var homsexuallitet sjukdom)

är kärlek en kännsla ?. Nope inte det inte. Det är etiska förhållningsregker som styr våra gemensamma syn.

En bättre fråga och bättre svar hade du fått om du frågat, vad är kärlek för dig.

min kärlek till andra är trygghet och tillit. att ge trygghet och skapa tillit mellan varandra.

Lust kan fås av vad som helst, lust är väl inte kärlek ?

Eutyfron

Inläggav Eutyfron » 01 jul 2011 09:49

Marko skrev:Eutyfron,
Som jag ser det så finns det bara ett gäng grundläggande kännslor.
kärlek är ingen känsla utan ett koncept.Man skapar eller tar emot ett koncept.

I våra lagar och moraler så förhindras vi att utrycka viss form av kärlek.

jag tänkte i vanlig ordning ta upp mängder av exempel, men det gillas inte av folk,
man blir klassad som besser när man gör så, men jag tar två exempel.

man är gift och förälskad i sitt missbruk. En alkoholist hatar sin kärlek till spriten.
och det andra exemplet. Man kan i sorg gå hela livet och längta eller sörja.
Dessa exempel kan vara destruktiva, negativa och fylld med olust, men man är kär.

Sen har vi platons kärlek där vi kan älska utan att ha sex med som komponent.

Jag skall då, käre marko, undgå att använda mig av för exempel.

Först skulle jag vilja säga att det du beskriver som förhinder av olika sätt att uttrycka kärlek håller jag inte alls med om. Jag menar att du i det första exemplet bara beskriver ett kroppsligt begär och att detta inte har något med sann kärlek att göra. Jag anser även att det är omöjligt att endast gå och sörja och längta. För att ens ha möjlighet att uppleva dessa borde väl det motsatta också upplevts? Och om majoriteten av ens liv består i detta negativa så skulle jag vilja påstå att det inte är kärlek i sig utan bristen av kärlek som är anledningen.

Trevligt att du nämner Platon som nämner två sorters kärlek. Den kroppsliga och den själsliga. Platons "sex" kan väl lättast beskrivas som, sex är för kroppen som kunskap är för själen. Att tillägga är att kroppen är underordnad själen och således också det kroppsliga älskandet.

Marko skrev:[...]
Att känna riktig kärlek har jag alltid ifrågasatt, finns 'riktig' kärlek eller äkta ?

i normalt vardaglit tal använder jag ordet älska och kärlek som alla andra, och äkta kärlek blir ibland nämnt. (alla tänker inte som jag och formulaseringen av ord är av betydelse) Ur ett filosofiskt perspektiv blir det något annt med ordet kärlek.
men om kärlek är ett koncept, ja då blir det vad vi fyller kärlekens bägare med.

Sätt på en djup och tung kärleks emo musik som Dido, då blir det lättare att känna närvaron av sorg i kärleken. ; )

[...]

Om vi med koncept menar att just kärlek är en egen idé som inte är någon annan lik så håller jag med dig. Kärlek är således ett koncept. Men våra definitioner av sann eller äkta kärlek är möjligtvis olika.

Hehe, skall det vara tung musik så skulle jag nog sätta på Henryk Górecki (nyligen bortgången :( ) eller Chopin. Med risk för att låta lite snobbig. ;)

Men om du tillåter så hade jag tänkt att spinna vidare på din bild av kärlekens bägare. :)

Vi börjar med att vi har denna kärlekens bägare. Vi har nämnt att det finns både positiv och negativ kärlek. Så då borde vi även kunna fylla bägaren med positiv respektive negativ kärlek. Vi är nog även överens om det är den positiva kärleken som bör vara överrepresenterad.
Det finns således bra och dålig kärlek. Den kärleken som vi benämner som bra är väl också den som vi behöver mest och den vi bör sträva efter. Vi strävar efter den sortens kärlek eftersom den får oss att vara och må bättre. Denna kärlek menar jag är den sanna kärleken. Den som förbättrar, den som allt igenom är god.
Men det är inte alltid lätt att skilja på vad som är bra kärlek. Vi vet inte alltid vad som är bäst för oss själva. Därav att vi känner den negativa kärleken, den dåliga kärleken, den mindre sanna kärleken. Vi är överens om att detta är något som ingen människa med egen vilja vill sträva efter. Det är så att säga vår okunskap om hur vi uppnår den sanna, den bra och positiva kärleken som får oss att förnimma kärleken av den sämre graden.
Då bör alltså rätt kunskap om denna rätta vägen mot sann kärlek vara motsatsen till den sämre. Så att säga okunskapen om kärleken är sämre och mindre sann än kunskapen om kärleken. Låt oss nu övergå till att försöka definiera hur vi kan uppnå den bättre kärleken.
Jag tror att vi båda är överens om att det finns besvarad kärlek och icke-besvarad kärlek. Vi är säkert även överens om att det är den besvarade som är den bättre kärleken i de båda beskrivningarna. Vi bör således också sträva efter att nå den besvarade kärleken. Men vilken kärlek är besvarad och vilken är inte besvarad. Ditt exempel om missbruk skulle jag vilja säga är en icke-besvarad kärlek. Denna är inte besvarad eftersom den inte förbättrar personen ifråga.
Men vilken kärlek är alltid besvarad? Enligt mig, och detta låter säkerligen lite kliché, är den sanna kärleken den som alltid förbättrar, den som alltid besvarar efterfrågad kärlek, nämligen kunskapen i sig. Den sanna kunskapen förbättrar alltid. Den sanna kunskapen är alltså den som alltid är besvarad och den vi bör sträva efter för att vi skall uppnå den sanna kärleken.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 jul 2011 13:46

Ett par fina saker inom kärlek är förståelse och acceptans. Det finns så många härliga människor och personligen älskar jag t ex konstglas. Själva grejen är glädjen över att de finns till utan någon form av "ägandeåtrå". Ur mitt perspektiv är det en väsentlig aspekt av sann kärlek.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 01 jul 2011 16:08

Skogsälvan skrev:Ett par fina saker inom kärlek är förståelse och acceptans. Det finns så många härliga människor och personligen älskar jag t ex konstglas. Själva grejen är glädjen över att de finns till utan någon form av "ägandeåtrå". Ur mitt perspektiv är det en väsentlig aspekt av sann kärlek.

:lol:  :lol: Det är ju trevligt att du kan åstadkomma sann kärlek till konstglas  :lol:  :lol:  Okey du ville illustrera men det bliev ett så kul hopp : Det finns många härliga människor och personligen älskar jag konstglas...

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 01 jul 2011 16:33

Eutyfron,
Tack för ditt svar och jag ska lyssna på de artister du tipsade om.

Du tar upp positiv och negativ kärlek samt obesvarad kärlek.

I många fall är kärleken obesvarad. Det finns personer som levt ensamma i hela sitt liv.
Dessa kan längt efter någon att prata med, någon att dela sin vardag med.
Jag ser inte den längtan som negativ och ska tas bort.

Att vi mår bra av saker är det som vi benämner som kärlek. Mår vi bra av musik kan vi få en kärlek till en låt.
Mår vi bra av pengar kommer vi utveckla en kärlek till detta. Sex är en annan form som män gäna förknippar med kärlek.
Dessa kan ses som negativt eftersom det kan skapa ett beroende som är svår att ta sig ur.

Jag ser erotik på det viset att det kan vara en viktig beståndel i en fungerande kärleksförhållande, men behöver inte vara det för alla.

Kärlek är vad vi gör det till och inte mycket mer. Vi kan intellektuellt ta bort saker som sex, pengar, lust eller andra bitar.
Vi kan plocka in smärta och lidande för att göra kärleken mer komplett.

Det är vad jag tror en mycket svårdeffinierad term det där med kärlek, just för att det är ett koncept och inte någon fundamental kännsla. Hat är också en sådan term som jag ser som ett koncept och inte en kännsla.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 jul 2011 16:38

:lol: Jaaa, hmm, du har rätt, Viola. Brukar inte skriva i den här avdelningen, eftersom jag är för "hoppig". Tror och hoppas att du förstår vad jag menade iallafall :) Men jag kan ju försöka vara lite förtydligande. Jag tror att konstens uppgift är "att försöka snacka med oss". Eftersom jag har studerat just glas har jag en känsla och förståelse för det många gånger. Känner inte att jag vill eller behöver ha den där Simon Gate-graalen för 120 000 pix, men jag är glad att den finns. Det är liknande med människor för mig. Jag blir ofta helt lyrisk över att en del av dem finns eller har funnits.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 01 jul 2011 17:04

Skogsälvan skrev::lol: Jaaa, hmm, du har rätt, Viola. Brukar inte skriva i den här avdelningen, eftersom jag är för "hoppig". Tror och hoppas att du förstår vad jag menade iallafall :) Men jag kan ju försöka vara lite förtydligande. Jag tror att konstens uppgift är "att försöka snacka med oss". Eftersom jag har studerat just glas har jag en känsla och förståelse för det många gånger. Känner inte att jag vill eller behöver ha den där Simon Gate-graalen för 120 000 pix, men jag är glad att den finns. Det är liknande med människor för mig. Jag blir ofta helt lyrisk över att en del av dem finns eller har funnits.

Visst förstår jag vad du menar  :) men det finns kanske ändå en skillnad mellan människor som man uppskattar men inte behöver - det blir lite mer komplicerat med människor som fyller ett behov för en..... eller?

Lufier

Inläggav Lufier » 01 jul 2011 18:17

Skogsälvan skrev:Ett par fina saker inom kärlek är förståelse och acceptans. Det finns så många härliga människor och personligen älskar jag t ex konstglas. Själva grejen är glädjen över att de finns till utan någon form av "ägandeåtrå". Ur mitt perspektiv är det en väsentlig aspekt av sann kärlek.

Bild
Jag älskar Ållebergskragen. Förstår vad du menar. Det är inte bara oljemålningar och skulpturer med ett tydligt
budskap som kan tala till oss. Konsthantverk kan fungera som kommunikation mellan oss. Kärlek kan aldrig
nås genom ägandeåtrå.
Bild

Återgå till "Filosofi"