Meningen med livet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 20 okt 2005 19:39

Jag tror inte att det finns nån mening per se.

"Vad är meningen med livet?" Vilken konstig fråga. Vilken sorts svar vill man egentligen hitta? Vet man ens vad det är man letar efter?

Lev bara.
Devil's Advocate

Zartax

Inläggav Zartax » 20 okt 2005 19:57

SpyTrap skrev:Jag tror inte att det finns nån mening per se.

"Vad är meningen med livet?" Vilken konstig fråga. Vilken sorts svar vill man egentligen hitta? Vet man ens vad det är man letar efter?

Lev bara.

Eller, om man promt känner att man måste ha en mening med sitt liv kan man ju alltid går efter:

"Have fun, or die trying!"

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 20 okt 2005 20:25

Zartax skrev:
"Have fun, or die trying!"

Eller,

"Have fun AND die trying."
Devil's Advocate

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 okt 2005 20:46

Svårigheten med frågor typ "livets mening" är att vi måste hela tiden referera till ett slutet system.
Människan har i sin kunskapsmängd ett slutet system där frågan inte får överskrida systemet, annars blir frågan meningslös.

En vis gammal gubbe sa till mej en gång; livet byggs upp av små ting.
Som jag uppfattade så menade han den STORA MENINGEN med livet finns inte.

behållaren

Inläggav behållaren » 20 okt 2005 21:45

Har inte meningslösheten någon mening?

kringlan
Kontakt:

Inläggav kringlan » 21 okt 2005 00:05

Livet är meningen?
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 21 okt 2005 00:11

kringlan skrev:Livet är meningen?

Kanske, om man nu vill uttrycka det så. Som jag har sagt tror jag egentligen inte på nån "riktig" mening i livet, men å andra sidan finns det väl inga fel svar på frågan.
Devil's Advocate

kringlan
Kontakt:

Inläggav kringlan » 21 okt 2005 00:27

SpyTrap skrev:
kringlan skrev:Livet är meningen?

Kanske, om man nu vill uttrycka det så. Som jag har sagt tror jag egentligen inte på nån "riktig" mening i livet, men å andra sidan finns det väl inga fel svar på frågan.

Nje som sagt beror det ju på vad fan man menar. höhö

Meningen med mitt liv är väl upp till mig, meningen med LIVET är ju en annan fråga. Jag tror att svaret på den frågan är just livet, alltså meningen med LIVET är att leva eller överleva. Frågan därefter blir ju varför? Varför finns då livet? Ja, kanske för att det kunde det. För att det gick.

Men som sagt, så snabbt man ska få fram en mening med någonting är det ju väldigt personligt. Oavsett om det egentligen bara gäller sig själv eller allting.
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 21 okt 2005 00:47

kringlan skrev:Meningen med mitt liv är väl upp till mig, meningen med LIVET är ju en annan fråga.

Men denna mening med livet du pratar om, är det 1) något som finns oavsett vad vi människor tycker, eller 2) något som finns för att vi har bestämt oss att det är så? Den första betyder att det måste finnas nåt större än vi, nån högre makt.

kringlan skrev:Jag tror att svaret på den frågan är just livet, alltså meningen med LIVET är att leva eller överleva.

Kan det verkligen vara livets mening, eller är det bara nåt som vi gör? En semantisk fråga kanske.
Devil's Advocate

kringlan
Kontakt:

Inläggav kringlan » 21 okt 2005 01:06

SpyTrap skrev:
kringlan skrev:Meningen med mitt liv är väl upp till mig, meningen med LIVET är ju en annan fråga.

Men denna mening med livet du pratar om, är det 1) något som finns oavsett vad vi människor tycker, eller 2) något som finns för att vi har bestämt oss att det är så? Den första betyder att det måste finnas nåt större än vi, nån högre makt.

Jag menar den första, men inte att det nödvändigtvis behöver betyda att det finns något större än vi. Vi fortsätter:

SpyTrap skrev:
kringlan skrev:Jag tror att svaret på den frågan är just livet, alltså meningen med LIVET är att leva eller överleva.

Kan det verkligen vara livets mening, eller är det bara nåt som vi gör? En semantisk fråga kanske.

Alltså jag håller med dig om att hela resonemanget jag för blir rätt menignlöst men kul endå:

Om vi menar nu meningen med LIVET alltså livet i stort så menar jag alltså att meningen tycks vara att överleva, eller leva om man så vill. Livet har en fantastisk tendens att göra just detta, leva. Livet slår rot på de mest egendomliga ställen och håller sig kvar. Varför? Varför går vi inte alla å lägger oss ner och dör på en gång istället? Och där måste varje individ svara för sig självt. jag tycker det är rätt fräckt att leva, och meningen med livet blir åter livet självt, varje sekund av det.

Som sagt, väldigt lite blir egentligen sagt av resonemanget. Men det är lite roande. :)

Bra du är på Svenska då?? 1 år?

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 21 okt 2005 01:18

kringlan skrev:Och där måste varje individ svara för sig självt. jag tycker det är rätt fräckt att leva, och meningen med livet blir åter livet självt, varje sekund av det.

Bra du är på Svenska då?? 1 år?

Ja, jag håller med. Det är kul att diskutera såna här frågor, men när allt är sagt och gjort kommer vi ingenvart. Man fortsätter med sin egen uppfattning om meningen med livet och den uppfattningen fortsätter att inte riktigt vara viktig för någon annan än personen som har den.

...och nästan elva månader, egentligen. :)
Devil's Advocate

Nicke_Nor
Kontakt:

Mina tröta tankar äfter en lång dag av liv

Inläggav Nicke_Nor » 21 okt 2005 02:38

Livets frågor :varför finns vi ?,svar det finns ingen lågisk mening frågan är snare vad borde anledningen vara vad vill vi göra våran existens till vi kan antingen vara kreativa och förändra världen åt det positiva hållet eller vi kan glömma bort att det vi gör har följder vi kan glömma bort att dom som ligger där på gatan faktiskt mår dåligt vi ser inte meningen och på grund av det är många liv förlorade

Vad är meningen med döden ?,ja för visa är det ett sät att lösa ett stort problem men löser man verkligen ett problem jenåm att lemna det kvar i den värld vi känner ,borde det inte finas någon mening med döden åm det nu finns en mening med livet ?,ja jag tror att meningen med döden helt enkelt är att befria ås från våra plågor men det är inte meningen att vi ska avsluta våra liv för att lösa våra bekymmer det är meningen att våra bekymmer ska avlsuta våra liv när tiden är inne när vi inte längre kan leva så ska vi dö för att lämna plats åt dom som fortfarande har kansen att förändra nånting dom som forfarnde har ett ärende i livet

Kan alla svar ifråga sätas ?,ja för inget är bestämt om du släpper ett papper 1000 gånger så inser du snart att det faller till marken och lika säkert är det att om jag slår handen in i en sten så håller stenen men inte handen men tänk om allting en dag är annorlunda handen går igenom stenen och pappret vägrar fala ingen kan säja att dina åsikter är fel dom är dina inget är bestämt vår värld som vi känner den är skapad av människor för människor men om den nu är skapad av en varelse som inte är nåt mer än ett djur hur kan den då vara san vi vet inget men vi har ett system vi måste följa för att det vi hävdar att vi vet ska fungera

Håpar jag så faler du ?,visa fatar inte att det dom gör påvärkar ingen människa kan leva ett liv utan att påvärka andas jag så påvärkar jag dör jag så påverkarjag allt påverkar men vi ser det inte endå vi gör saker som vi anser vara bra men vem är sakerna igentligen bra för ?,vi måste tänka på alla och inte bara på det som är rät framför näsan

Om jorden är rund ?,finns det ett universum ?,ja vi människor jillar att utforska men varför måste vi ständigt söka svar ?,ja svaret är nog rädslan för längst där inne är det känslorna som styr ås och alla människor är räd för det som dom inte ser (det dom inte vet )därför söker vi alla våra svar utan att tänka på varför och vad svaren skulle kunna innebära

Svar vad är det ?,svar är bara en omvänd fråga ett antagande som hävdar att nånting är rät eller vad vi tror att vet är det som ska ske sker eller har sket svar är motfrågan till frågan och frågan är svaret på frågan för den som ställer frågan söker alltid ett svar oavsett vad det blir för svar så har frågan fåt sit svar vi människor frågar för att vi vill veta men ingen av ås vet igentligen vad det är vi vill veta igentligen och vad är igentligen ja det är ännu en fråga

Lyssna inte på mig hur skulle jag kunna veta nåt jag är ju bara en människa en människa på gränsen till det stora livet men vad är det stora livet ja bara ännu ett lite steg längre ifrån det liv man redan lever det liv man alltid borde leva livet med sina vänner dom man älskar steget in i det nya är bara ett sreg längre ifrån det gamla i den vuxna världen handlar allt mäst bara åm meningslöshet pengar är meningslösa skapade av människan för att kunna värdera meningen ett mislykat sätt att fördela värdet

Vi måste glömma bort alla duma regler och börja leva som det vi är börja leva efter det vi bär våra känslor är våra liv och vi måste börja bry ås om varandras liv annars orkar snart ingen av os med meningen blir glömd och livet är borta om vi inte kan se dom som lider är vi alla förlorade på lång sikt
//Nicke_Nor

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 21 okt 2005 08:45

Om vi ser det lite mer praktiskt och pragmatiskt då. Givet de vi är, det vi vet, det vi kan och förstår. Vad bör vi välja att sträva mot?

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 21 okt 2005 19:30

Fication skrev:Om vi ser det lite mer praktiskt och pragmatiskt då. Givet de vi är, det vi vet, det vi kan och förstår. Vad bör vi välja att sträva mot?

Vad är det viktigaste i livet då? Ooooh, subjektivt :D

Eftersom vi skriver på ett filosofiforum bör jag nämna filosofi själv, att älska vetenskap och lärdom. Men det tror jag inte är det absolut viktigaste. Att vara moralisk och god blir kanske mitt svar, men egentligen är det inget jag kan ge ett bra svar på efter att ha tänkt på det i bara tio minuter.

Kan du vara snäll och fråga igen när jag är åttiofyra? :) Kanske då ska jag veta vad jag tycker. Kanske blir mitt svar detsamma. Men gud, vad hemskt det skulle vara om jag hade alla svaren vid sjuttonårsåldern.
Devil's Advocate

kringlan
Kontakt:

Inläggav kringlan » 22 okt 2005 01:08

Fication skrev:Om vi ser det lite mer praktiskt och pragmatiskt då. Givet de vi är, det vi vet, det vi kan och förstår. Vad bör vi välja att sträva mot?

Vilka vi?

Återgå till "Filosofi"