Balansen

Moderator: Moderatorgruppen

Mackan

Balansen

Inläggav Mackan » 18 okt 2005 01:09

Allt strävar efter balans. En människa, ett djur, en gren på ett träd som växer. Hur? Genom att försöka hitta en nivå där varken det bra eller dåliga överväger.
Dom flesta vill se hela sina liv i lycka. Men när är man lycklig då?
När man har mycket pengar? Det tror inte jag. Ett liv kan vara fullt av harmoni, men en dag slår det om på ett eller annat sätt, med olika kraft och olika effekt samt på olika människor. Ett helt liv i full lycka finns helt enkelt inte. Man brukar ju också säga att ju högre du klättrar, desto längre faller du. Fysiskt korrekt, men även psykiskt korrekt.
Samma sak gäller åt det andra hållet, ju djupare du är, desto högre kan du klättra. Men balansen är fortfarande en hårfin gräns mitt emellan.
Nu pratar jag specifikt om människan och hur vi mår i allmänhet idag.
Det är ingen hemlighet att fler och fler mår sämre psykiskt. Varför ingen verkligen har satt igång och spekulerat i det är en gåta för mig.
Jag tror att en människa inte vet vad äkta lycka är förrän dom vet vad äkta olycka är. Känn efter själva en gång får ni se. Ta er en tankeställare nästa gång ni har huvudvärk, magsjuka eller något annat. När ni blir friska sen, va ovanligt bra man mår. Med det menar jag att man mår bättre än innan man ens hade tex. huvudvärken. Ju lägre du har vart, desto högre kan du klättra sen.

Enligt mig styr denna "balans" allting som existerar. ALLTING strävar hela tiden efter att uppnå den. Titta bara på hur allting anpassar sig hela tiden med automatik. Hur tex. djur på kalla delar av jorden har utvecklats till att överleva det klimatet, hur djur på varma delar av jorden utvecklar ett eget luftkonditioneringssystem.
Träd och växter anpassar sig hela tiden.
Det är förändringar som orsakar att allting måste anpassa sig, och anpassa om sig igen. Men förändringarna i sig ÄR i själva verkat andra saker som försöker anpassa sig.
Man skulle kunna säga att allt som existerar försöker leta sig fram till "den perfekta balansen".
Mycket möjligt att det händer en dag. Men garanterat inte inom den närmaste tiden.

Fysikens lagar har vi ju hört talas om. Jag vill hellre kalla det "Balansens lagar". Fysik handlar ju om balans och samband mellan olika saker.
Hur ett objekt påverkar ett annat tex.

Ett annat bra exempel är när man tittar på tex. vad som händer när det blir för mycket harar, precis... det bildas sjukdomar. Harpest är väl ganska populärt i det sammanhanget. Men hur? Vilka grunder ligger den planeringen på? Vem har kommit underfund med den balans-lösningen och satt den i bruk? Enligt mig så finns den bara där, med en viss mystik tittar jag på den dock och fascineras av hur vetenskap och tro faktiskt kan hänga ihop.

Jag är inte en man av vetenskap, inte heller av tro. Jag delar dom båda i två lika stora delar. Om allt styrs efter balans, varför inte skapa en balans mellan dessa två ämnen? Jag vet man säger att allting går efter fysikens lagar. Jaa, kanske det, iaf. av det vi har upptäckt och räknat ut hittills.
Men hur mycket finns det som vi inte vet än då? Massor, säger jag.

Det finns mycket mer att diskutera och spekulera i inom detta ämne.
Tyvärr finns det inte tid just nu, men jag hoppas verkligen att detta kommer fånga mångas intressen. I det hela kan man egentligen säga att jag diskuterar hela exitensen. Om man utgår ifrån den så kan man komma fram till mycket har jag upptäckt.

Väntar på frågor samt åsikter från alla som tycker att detta är värt att diskutera. Ha det bra, hej så länge.

Mvh. Mackan.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 18 okt 2005 03:51

Detta är precis vad den kinesiska filosofin Taoismen i grunden handlar om. The essential message of Taoism is that life constitutes an organic, interconnected whole which undergoes constant transformation.

behållaren

Inläggav behållaren » 18 okt 2005 10:12

Braaa, Mackan. Jag gillar din energi. Du sätter fart på mina tankar. Du axelererar dem. Bort med filosofisk stagnation. Veckla ut vingarna och flyg. Flyg så högt att du kan se allt. Så högt ingen människa syns.

Mackan

Inläggav Mackan » 18 okt 2005 14:58

Verkligen kul att få se svar redan dagen efter jag skrev det. Det finns oerhört mycket mer att diskutera inom det här ämnet, jag kommer nog med ett inlägg till. Jag hamnar på ibland på nåt sätt av olika anledningar mitt i denna tankeställare och kan då fördjupa mig en hel del i detta ämne.

Taoismen har jag faktiskt hört talas om, har aldrig riktigt tänkt på vad det handlar om, men tack för tipset.

Jag vet inte om jag skulle vilja kalla detta ämne nyskapande. Det har säkert diskuterats förut, inom tex. taoismen. Men att fördjupa sig i detta, och förstå mer samt hitta samband när man spekulerar i detta ämne, tycker jag personligen verkar ytterst intressant. Jag tittar på hur verkligheten fungerar och innebörden av varför vissa saker bara händer.
Är det slumpen? Eller handlar det om balans? När någonting sker så sker det inte av en slump, utan rent vetenskapligt av att nånting försöker anpassa sig.

Hoppas att fler har frågor eller åsikter om detta, sitter som på nålar.

Ha det bra så länge // Mackan

behållaren

Inläggav behållaren » 20 okt 2005 21:49

Kan man inte säga att meningen med livet är att hitta balansen hela tiden. Vissa når fram till den och vissa andra inte. Men dö gör vi allihopa.

Mackan

Inläggav Mackan » 21 okt 2005 18:27

Tjenare!

Joo, du har en poäng med det. Men jag skulle hellre vilja säga att ingen hittar den perfekta personliga balansen. Men jag tror däremot att man kan komma ganska nära, man kanske kan ligga på en bra nivå ett tag.

Som jag sa tidigare så söker ALLTING efter en viss balans. Även människan med alla dess tankar och handlingar försöker ju hitta balans, men inte en gemensam dock. Alla människor är ju individuella. Alla kräver sin egen speciella balans. Alla är olika.

Ha det bra och tack för kommentaren.

Mvh // Mackan

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 okt 2005 15:00

Har läst Ken Wilber bra läsning om man intresserar sig för dessa aspekter.

Tjo!!!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Filosofi"