Tonernas makt

Moderator: Moderatorgruppen

behållaren

Inläggav behållaren » 20 okt 2005 20:12

suchanother skrev:
/../Grekerna var övertygade om universums förnuftighet /../

Kappler är intressant i universumssammanhang. Jag har inte fördjupat mig i honom. jag kanske borde göra det. men jag vet att han är ganska intressant person.

Användarvisningsbild
neo

Inläggav neo » 21 okt 2005 02:51

Värd att läsa, i en värld av musikens makt.

http://hem.fyristorg.com/teosofi/Teosof ... rmonin.htm
Philosophiae.
Neologismus: creandis linguis.
Metaphysicorum:
Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.

behållaren

Inläggav behållaren » 21 okt 2005 10:34

Danke, neo. :)

Tortuga
Kontakt:

Inläggav Tortuga » 21 okt 2005 12:55

behållaren skrev:Intressant. Har empati några beröringspunkter med kreativiteten? Om ja, utveckla gärna din tanke, jag är nyfiken på det. Om nej, hur hamnade den efter kreativitetsmeningen?

Såklart empati och kreativitet har med varandra och göra! Iallafall när kreativiteten används för att skapa något som sedan kan upplevas av andra. Att en teaterpjäs kan få både skådespelarna och publiken att känna med i och förstå rollfigurernas känslor och tankar, är ju inte särskilt svårt att förstå. Detsamma gäller med litteratur och poesi, men även med konst och bild. Det är också intressant. Och när det kommer till musik, börjar man fundera på hur det kommer sig att man kan förmedla något på det viset, helt utan ord, och ändå få folk att helt leva sig in i och känna med musiken. Jag tror att det visar på hur lika vi människor egentligen är i vårt inre. Samtidigt visar det ju också på våra olikheter i form av vilken slags estetisk kommunikation vi föredrar. Alla uppskattar inte samma musikstil, till exempel.
Bättre att veta att man tror än att tro att man vet.

Återgå till "Filosofi"