Jag antar att du förstod att man inte helt och hållet ska ta mig på orden då jag menar att jag inte "valt väg", som jag skrev tidigare och som du mycket riktigt påpekade har jag ju såklart oundvikligen gjort så.
Dock kan jag tycka att spekulation inom olika områden inte alls sammanfaller med begreppet passivitet som du menade. Passivitet är i mina ögon när man tar avstånd ifrån ett ämne, inte konfunderat rör sig kring det.
Rätt och fel generellt är ju det som för tillfället anses vara rätt och fel. Våldtäkter har inte i alla tider ansetts vara fel, mord har inte i alla tider ansetts vara fel, tortyr har inte i alla tider ansetts vara fel. Enligt mig då så är inget rätt eller fel i sig självt, utan är rätt eller fel beroende på i vilket sammanhang det handlar om. Tex kan sex mellan en 14-årig och 16-årig anses som utnyttjande av minderårig i Sverige, i andra kulturer kan det handla om giftemål i den åldern...och vem säger att vi i väst har mer rätt än någon annan kultur. Nej rätt och fel är beroende av tid, normer och situation.
Dock om man tar in samhället i bilden, vad som är rätt eller fel i ett samhälle, så kan jag gå med på att mord, tortyr och all form av skada mot invånarna i samhället är fel - den historiska utveckligen ger oss ett svar - därför att det nedsätter funktionaliteten i samhället. Där kan handlingar vara fel i sig själva, dock inte rent objektivt som jag tidigare beskrev.
Om den framtidsmakapär är som du beskrev låter det som man inte längre kan särskilja ifrån tanke och handling, handling sammanfaller med tanken. Handlingen blir tanken, tanken försvinner. Emedan tycker jag att detta är oerhört orättvist, vissa tankar är inte menade att bli handling. Du måste hålla med om att avståndet mellan handling och tanke är långt och att man absoult inte vill att allt man tänker ska gå i uppfyllelse.
Jag har även läst endel om datasimuleringsteorin som du var inne på, intressant tanke, men en inte så konstruktiv sådan. Vi kan gå runt och tvivla på vår värld, men inte helt och hållet bli världsfrånvända.
Som du säkert också förstod så menar jag absoult inte att alla borde tänka såhär. Då skulle det, som du sa, bli lite gjort.
Dock börjar jag inse att jag inte är en praktikernas man, utan en teoriernas sådan. Vilket jag trivs med! :D
vägar, vågar och förvirring
Moderator: Moderatorgruppen