Vad är vi VÄRDA?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 sep 2011 08:27

Justin Case skrev:
Harald Davidsson skrev:jag menar exakt precis vad jag säger att existensen i sig har ett eget värde
vilket bevisas av att vi är rädda

Jag ser inte varför rädsla självklart skulle bevisa något sådant. Man kan ha en fobi som gör att man är rädd för att mista något X utan att X för den skull behöver ha något egenvärde. X kan vara något dåligt, t.ex. hat, och man kan ändå ha svårt för tanken på att släppa det. Likadant kan det vara med en fortsatt existens i ständiga plågor, t.ex. för en cancerpatient som är för rädd för döden för att våga tacka ja till dödshjälp men som i verkligheten förlorar mer på att fortsätta leva än vad han skulle förlora på dödshjälp.

Jag förstår att du reagerar, för din teori om människan är att hon är enbart funktionell, alltså KAUSAL, men hon är också existentiell, och faktiskt menar du detta då du skriver om ditt lyckobegrepp, för lyckan är ej funktionell, men till sitt väsen existentiell, och även Freuds lustprincipen är ju inne på att livet i sig sjäv har sin mening genom att i botten på allt finns upplevelsen av Skönhet som ej kan förklaras funktionelltl

vad betyder konsten för dig?
du kan ju uppleva god musik,

alltså detta är själ, mozarts pianomusik,
l

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 13 sep 2011 12:04

hur kan vi värdera någon objektivt?

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 13 sep 2011 14:02

Harald Davidsson skrev:
Marko skrev:Ett värde eller ett förhållande ?
Existensen är för mig allt det som sker,
om jag värderar det så blir det svårt att sätta en skala från 1 - 10 eller från  0 till ∞.
värdet genomsyrar allt och är allt som sker. Det negativa är positivt och det neutrala blir aktivt.
hur ska man egentlien värdera ?

Men känslan jag får när jag försöker vara ett med den minsta atom är ofta stark.
Det ser jag inte som mitt värde eller min skapelse, jag upplever att den har ett värde.

Det jag ville göra var att illustrera att mekanism har funktioner som värdesätts av rummet omkring,
funktionen, livet eller kraften. en mekanik är inte värdelös, ett liv är inte värdelöst, och en människa är inte värdelöst.
vi är del av allt detta..

jag menar exakt precis vad jag säger att existensen i sig har ett eget värde

Det räcker väl med att min existens har ett värde för mig för att jag ska vara rädd och så är det för de allra flesta men inte för alla.... Så att vi är rädda är definitivt inte ett bevis på att existensen har ett värde i sig. Värde för mig och värde i sig är inte samma sak.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 13 sep 2011 15:20

Om allt hör ihop så har allt ett värde.
Jag kan inte andas utan syre, leva utan mat,
allt detta har sina värden. För utan syre skulle jag inte kunna existera.

Omedvetna andas vi och är omedvetna om vad vi andas in,
med det tror jag att värdet enbart inte sätts av ett medvetande.

Rädslor kan man ha av måga olika anlednignar,
jag kan vara rädd att bilen ska bli stulen, eller för att min barns ska fara illa,
Men hela vårat sociala spel handlar väl om rädslor, att inte vara en med andra.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 sep 2011 17:05

Marko skrev:Om allt hör ihop så har allt ett värde.

Syre har inte egenvärde, men det har lycka. Syre har ett instrumentellt värde för oss nu, medan vi än så länge behöver syre för att kunna leva och vara lyckliga, men det kommer att upphöra att gälla när vi i framtiden avskaffar vårt behov av syre, exempelvis genom att bli helt elektroniska till vår konstruktion. Vår vilja att vara lyckliga, däremot, kommer vi nog aldrig att vilja avskaffa, detta eftersom lycka till skillnad från syre har egenvärde.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 13 sep 2011 17:29

Justin Case skrev:

Syre har inte egenvärde, men det har lycka. Syre har ett instrumentellt värde för oss nu, medan vi än så länge behöver syre för att kunna leva och vara lyckliga, men det kommer att upphöra att gälla när vi i framtiden avskaffar vårt behov av syre, exempelvis genom att bli helt elektroniska till vår konstruktion. Vår vilja att vara lyckliga, däremot, kommer vi nog aldrig att vilja avskaffa, detta eftersom lycka till skillnad från syre har egenvärde.

men då kan du slänga bort det värdelösa syret.. för vem behöver något som inte har ett värde ?

Allt har ett värde Justine, precis allt.
Jag kan se dig som ett objekt, för att jag inte ser dig som en subjektiv varelse. För mig är du ett objekt.
Lycka har inget egenvrde, för den är skapad och kan upplevas olika. det är ett mervärde.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 sep 2011 18:25

Harald Davidsson skrev:
Justin Case skrev:
Harald Davidsson skrev:jag menar exakt precis vad jag säger att existensen i sig har ett eget värde

Jag ser inte varför rädsla självklart skulle bevisa något sådant. Man kan ha en fobi som gör att man är rädd för att mista något X utan att X för den skull behöver ha något egenvärde. X kan vara något dåligt, t.ex. hat, och man kan ändå ha svårt för tanken på att släppa det. Likadant kan det vara med en fortsatt existens i ständiga plågor, t.ex. för en cancerpatient som är för rädd för döden för att våga tacka ja till dödshjälp men som i verkligheten förlorar mer på att fortsätta leva än vad han skulle förlora på dödshjälp.

Jag förstår att du reagerar, för din teori om människan är att hon är enbart funktionell, alltså KAUSAL, men hon är också existentiell, och faktiskt menar du detta då du skriver om ditt lyckobegrepp,

Jag vet inte vad du menar med existentiell. Människan existerar, det har jag inte förnekat. Däremot förnekar jag att människans existens skulle ha egenvärde. Värde är något helt annat än existens.

för lyckan är ej funktionell,

Jodå, lycka kan vara funktionell. Lycka hos en individ kan exempelvis ha instrumentellt värde, vara funktionell, genom att få den individen att sprida lycka och på så sätt göra fler individer lyckliga. Samtidigt har samma lycka även egenvärde. Det ena utesluter inte det andra.

Att lycka utöver instrumentell värde även har egenvärde inser man om man frågar sig om lyckan vore värdefull även om den inte ledde vidare till något annat, och även om det inte fanns något annat än lyckan och den som upplever den. Det vore den. Om jag bara hade lycka och inget annat, vore det värdefullt i sig. Naturligtvis förutsätter scenariot "jag har lycka" att även jag existerar, men att någon har lycka förutsätter inte att jag existerar, bara att någon - och lycka - existerar. Det finns ingen enskild varelse om vilken det är sant att han/hon måste existera (eller åtminstone kunna komma att existera) för att det ska kunna vara sant att det existerar något värdefullt. Detta gäller även för allt annat i världsalltet - utom för lycka. Att det existerar eller åtminstone kan komma att existera lycka är (det enda som är) en ofrånkomlig förutsättning för att det ska kunna vara sant att något värdefullt existerar; med andra ord: lycka är det enda som har egenvärde.

men till sitt väsen existentiell, och även Freuds lustprincipen är ju inne på att livet i sig sjäv har sin mening genom att

Det finns liv som inte är värt att leva, och som alltså är (minst sagt) meningslöst. Om Freud om hundra år skulle återuppväckas till livet och bli torterad på de värsta möjliga sätt non stop i några år, med nanorobotar som skapar i honom tusentals gånger starkare lidande per sekund än vad någon tortyr hittills någonsin skapat i någon människa, skulle han nog ompröva sin uppfattning att livet i sig självt har mening (om han med "livet har mening" implicerade att livet har positivt egenvärde eller att fortsatt liv är önskvärt i sig, eller något sådant). Han skulle rentav mycket snart få uppfattningen att han mycket hellre skulle dö än leva, eftersom livet (givet att det medför nämnda grad av konstant tortyr) blivit en uppenbar belastning istället för att vara värdefullt eller meningsfullt. Jag tror inte att det finns någon människa som efter flera år av maximalt plågsam tortyr inte skulle ta första bästa tillfälle att ta livet av sig om det vore det enda som kunde befria dem från tortyren. Att många människor uthärdat åratal av tortyr hittills beror nog bara på att man ännu inte lyckats uppfinna tillräckligt plågsamma tortyrmetoder för att kunna knäcka vem som helsts livsvilja, inte på att det av någon naturgiven orsak skulle vara tekniskt omöjligt att göra detta. Det finns redan idag tortyrmetoder som är så hemska att de får en stor andel av de människor som utsätts för dem att så småningom försöka ta livet av sig för att slippa ifrån tortyren. Genom att med teknikutvecklingens hjälp ta fram värre och värre tortyrmetoder kommer man successivt att kunna öka den andelen, tills den är 100%, d.v.s. så att det finns lidande som precis varenda människa som utsattes för det skulle anse vara värre än att dö, och alltså anse att livet alltså inte har egenvärde utan bara ett instrumentellt värde som beror av hur trevliga/otrevliga upplevelser det medför.

i botten på allt finns upplevelsen av Skönhet som ej kan förklaras funktionelltl

Jodå, upplevelsen av skönhet kan nog förklaras funktionellt, i framtiden när vi lärt oss mer om hur människohjärnan fungerar och förstått neurologin bakom det faktum att människor upplever det de upplever när de upplever det du kallar skönhet.

vad betyder konsten för dig?

Jag vet inte vad du menar med "betyder" i det här sammanhanget. Olika typer av konst ger mig olika känslor, och den konst som ger mig känslor jag tycker om att ha dras jag naturligt till eftersom jag vill må bra. Sedan finns det de som menar att konst kan ha "budskap" också, men om man vill framföra ett budskap tycker jag att det blir tydligare om man framför budskapet med ord istället för med konst. Konstnärliga verk tenderar ju uppfattas på så olika sätt av olika människor, så eventuella avsedda budskap blir lätt feltolkade om de framförs i form av konst. Vad som allmänt kommer att upplevas som "budskapet" är svårt eller omöjligt för konstnären att på förhand veta och kontrollera, och därför anser jag att lycka och lidandeminskning är mer adekvata syften med konst än vad framförande av "budskap" är. Därför frågar jag mig inte vad konst "betyder", snarare vad konst gör med mig.

du kan ju uppleva god musik,

Konst och musik kan skapa lycka, både direkt och indirekt, och kan därför ha instrumentellt värde. Även sådan konst som till en början kanske inte skapar någon lycka utan bara något helt annat än lycka, kanske rentav lidande, kan ändå ha ett positivt (instrumentellt) värde genom att den kan fungera som terapi/katarsis/härdare/empatiskapare/kärleksalstrare/tankeväckare etc som i sin tur kan göra det lättare för en att med tiden kunna bli lyckligare eller lida mindre. Men konst och musik har inte egenvärde, bara instrumentellt värde. Om konst och musik aldrig skulle öka lyckan eller minska lidandet i världen, skulle konst och musik helt sakna värde, även instrumentellt värde. (Men det är bara ett hypotetiskt scenario, eftersom konst och musik i verkligheten ökar lyckan och minskar lidandet för många människor.)

alltså detta är själ, mozarts pianomusik,
l

Jag vet inte vad du menar med "detta är själ". Musik är bara kombinationer av ljudvågor, och bra musik är sådana kombinationer av ljudvågor som gör människor lyckligare och/eller befriar människor från lidande. Ungefär som mat kan göra, om än ibland mycket kraftfullare än vad mat kan.

Om man skulle skicka ut i yttre rymden en rymdfarkost i vilken en skiva med pianomusik av Mozart spelas om och om igen i ett par hörlurar på en stol, men om ingen levande varelse följde med i farkosten och om det inte fanns någon mikrofon i farkosten med kontakt med jorden eller så, och om farkosten skulle färdas i miljarder år utan att någonsin träffa på en levande varelse, för att sedan slukas av ett svart hål eller bara fortsätta färdas genom rymden i evighet, skulle musiken i hörlurarna vara helt utan värde (om man bortser från oförutsebara fjärilseffekter). Om däremot en människa skulle lyssna på musiken, om så bara i en enda minut, skulle samma musik plötsligt kunna vara värdefull. Musiks värde är helt och hållet avhängigt av hur musiken påverkar någon eller några varelser, och huruvida musiks påverkan på denna eller dessa varelser är värdefull eller inte beror på om det leder till lycka eller inte. Musik har alltså inget egenvärde.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 sep 2011 18:49

Marko skrev:
Justin Case skrev:

men då kan du slänga bort det värdelösa syret.. för vem behöver något som inte har ett värde ?

Syre har tills vidare värde för oss människor. Men det betyder inte att syre har egenvärde.

Allt har ett värde Justine, precis allt.

Det motsäger jag inte, Margit. Jag hävdar bara att syre inte har egenvärde. Inte allt som har värde har egenvärde. Syre är en av de saker som inte har egenvärde utan bara värde (närmare bestämt bara instrumentellt värde). För att något ska kunna ha egenvärde måste det ha värde oavsett hur det ligger till med allt annat. Syre har inte värde oavsett hur det ligger till med allt annat. Syre har bara värde så länge ett lyckligt liv förutsätter tillgång på syre, något som inte alltid kommer att vara fallet. Därför har syre inte egenvärde.

Jag kan se dig som ett objekt, för att jag inte ser dig som en subjektiv varelse. För mig är du ett objekt.
Lycka har inget egenvrde, för den är skapad och kan upplevas olika. det är ett mervärde.

Jamen kasta bort lyckan då, Margit. Allt lycka. Inklusive varenda gnutta välbehag. För all framtid. Och se hur värdefullt du då tycker att livet känns. Om du aldrig upplevde den minsta lycka/välbehag och visste att du aldrig skulle komma att uppleva den minsta lycka/välbehag, skulle du tycka att livet saknade värde.

Till skillnad från syre, som värdefull överlevnad i framtiden kommer att vara helt oberoende av, kommer livets värde aldrig att bli oberoende av huruvida det finns (eller kan komma att finnas) lycka.

I en framtid där tekniken möjliggör för människor att leva lyckliga utan syre, vilket skulle du föredra: att leva ett lyckligt liv helt utan syre och dö vid 100 års ålder, eller att ha ständig tillgång till syre men aldrig känna den minsta lycka eller det minsta välbehag och dö vid 100 års ålder? Jag vet vilket jag skulle föredra.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 sep 2011 18:52

nuddle skrev:hur kan vi värdera någon objektivt?

Jag tror inte vi kan det, inte med någon 100-procentig säkerhet i alla fall. Det finns alltid viss subjektivitet i alla bedömningar eftersom ingen bedömning är 100-procentigt säkert korrekt.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 13 sep 2011 20:19

I en framtid där tekniken möjliggör för människor att leva lyckliga utan syre, vilket skulle du föredra: att leva ett lyckligt liv helt utan syre och dö vid 100 års ålder, eller att ha ständig tillgång till syre men aldrig känna den minsta lycka eller det minsta välbehag och dö vid 100 års ålder? Jag vet vilket jag skulle föredra.

Först och främst anser jag att du har totalt fel i att ett ting inte har ett egenvärde,
Alla ting verkar i vårat rum höra ihop, Vi föddes ur stjärnstoft, universum är vår moder.
UTan en massa händelser då som nu skulle vi inte existera. Våra tentakler av beroenden rör ut i tidigaste universum.
vi är totalt beroende av solen. Allt har ett värede, ett egenvärde.
Vi har utöver materiella värden själsliga värden som du pratar om.
Den subjektiva värderingen är inte den samma som materiella funktionella värdet.

Definera lycka för mig. Jag vill tex itne leva hundra år om jag vet att det är på andras bekostnad,
då kan jag tänka mig leva 25år och göra ett gott liv av det. Många människor lever under sjukdomar och har problem livet ut. lyckan var finns hon ? vad är lycka ?

Som sagt. Eftersom jag inte KAN se om du har ett subjekt, så måste jag se dig som ett objekt.
Detta objekt värderar jag som värt att leva, och få leva under förutsättningar dår jag inte ser att objektet far illa.

Utöver ett objektivt värde finns en andlig förståelse mellan människor, jag förstår att du är en människa,
jag känner det inom mig och här värderar vi på ett helt annat vis än mot objekt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 13 sep 2011 21:17

Marko skrev: Definera lycka för mig. Jag vill tex itne leva hundra år om jag vet att det är på andras bekostnad,
då kan jag tänka mig leva 25år och göra ett gott liv av det. Många människor lever under sjukdomar och har problem livet ut. lyckan var finns hon ? vad är lycka ?.

Lycka är detsamma som ödet och slump, men det fattar inte de som jagar lyckan.
på grund av en förvrängning, ett missförstånd av dagens människor, det rätta ordet
som de istället borde använda är salig, för då fattar ju alla vad de egentligen menar.

Ordet salig användes alltså förr i tiden på ett liknande sätt som dagens folk använder
ordet lycka, förvirrande?

Ett sätt att bli salig är att supa sig full, ett annat att bli sexuellt tillfredsställd,
kyrkan ville nog hellre att tron på Jesus och Gud skulle göra folk saliga,
men folk föredrog hellre att supa sig fulla och ha sex, slump eller?
Men vem fan kan ständigt gå omkring med ett jävla självbelåtet flin i fejan
när verkligheten innebär att känna sig bakfull och klia sig i skrevet efteråt?

kalleanka

Inläggav kalleanka » 13 sep 2011 22:05

Värder ligger i betraktarens ögon. Ingenting är värt för en död sten. Dvs värde kan bara appliceras för levande ting.

Om inget någonsin kan leva, är ingenting något värt. I analysen ska vi även ta hänsyn till framtida levande varelsers som kan komma att finnas i framtiden. Så även om det vid big bang inte fanns varelser,så fanns det då värde,då viss energi,kommer vara värt för framtida varelser.

Är något värt vid ; -3aldrig mer levande

Vid aldrig mer levande. Nej då är inget mer värt någonting.Alltså kan vi skapa ett scenario där ingenting är värt något.Värde tillsätts levande,varelser,samt framtida varelser.dvs:

värde=levande varelser+framtida varelser

att sen sätta ett klumpsumma, som trancenderar, och aggrerar allt värde går inte

Alltså kan vi alldrig aggrera allt värde, utan det kan endast finnas olika värdeskalor för allt levande. dvs:

värdeskola1 levande varelse/framtida varelse osv
vrdeskola 2
etc etc

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 14 sep 2011 10:19

Vi är värda kontemplation

Lufier

Inläggav Lufier » 14 sep 2011 11:28

Vertumnus skrev:Vi är värda kontemplation

:D  Det tycker jag med.

Och ett glas med öl!!!

<iframe width="560" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/vpGj-hOMpOA" frameborder="0"></iframe>
En gång ska du vara en av dem som levat för längesen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 sep 2011 08:20

nuddle skrev:hur kan vi värdera någon objektivt?

vem har sagt att vi ska värdera nåt objektivt,
det är du som säger det, va,

jag lever mitt liv subjektivt,
ifall jag lever det objektivt är det någon annas liv jag lever,
jag lever inte någon annans liv, jag lever mitt eget liv,
jag lever det alltså subjektivt,
och allt jag värderar är det JAG som värderar
och ifall jag älskar en kvinna är det JAG som älskar henne,

du får gärna försöka älska kvinnor objektivt,
försöka älska dem som någon annan än dig själv,

vem i så fall är du då?

Återgå till "Filosofi"