Viola skrev:Harald Davidsson skrev:Marko skrev:Ett värde eller ett förhållande ?
Existensen är för mig allt det som sker,
om jag värderar det så blir det svårt att sätta en skala från 1 - 10 eller från 0 till ∞.
värdet genomsyrar allt och är allt som sker. Det negativa är positivt och det neutrala blir aktivt.
hur ska man egentlien värdera ?
Men känslan jag får när jag försöker vara ett med den minsta atom är ofta stark.
Det ser jag inte som mitt värde eller min skapelse, jag upplever att den har ett värde.
Det jag ville göra var att illustrera att mekanism har funktioner som värdesätts av rummet omkring,
funktionen, livet eller kraften. en mekanik är inte värdelös, ett liv är inte värdelöst, och en människa är inte värdelöst.
vi är del av allt detta..
jag menar exakt precis vad jag säger att existensen i sig har ett eget värde
vilket bevisas av att vi är rädda
Det räcker väl med att min existens har ett värde för mig för att jag ska vara rädd och så är det för de allra flesta men inte för alla.... Så att vi är rädda är definitivt inte ett bevis på att existensen har ett värde i sig. Värde för mig och värde i sig är inte samma sak.
vad är skillnaden mellan värde för dig och att din existens har ett värde i sig,
det ena menas att du måste prestera för att få kärlek
medan det andra menas att det räcker att du är som du är för att bli älskad,
det är väl samma skillnad som mellan prostituerad kärlek
och fri kärlek som man ej behöver betala för