Viola skrev:Harald Davidsson skrev:Viola skrev:Harald Davidsson skrev:Marko skrev:Ett värde eller ett förhållande ?
Existensen är för mig allt det som sker,
om jag värderar det så blir det svårt att sätta en skala från 1 - 10 eller från 0 till ∞.
värdet genomsyrar allt och är allt som sker. Det negativa är positivt och det neutrala blir aktivt.
hur ska man egentlien värdera ?
Men känslan jag får när jag försöker vara ett med den minsta atom är ofta stark.
Det ser jag inte som mitt värde eller min skapelse, jag upplever att den har ett värde.
Det jag ville göra var att illustrera att mekanism har funktioner som värdesätts av rummet omkring,
funktionen, livet eller kraften. en mekanik är inte värdelös, ett liv är inte värdelöst, och en människa är inte värdelöst.
vi är del av allt detta..
jag menar exakt precis vad jag säger att existensen i sig har ett eget värde
vilket bevisas av att vi är rädda
Det räcker väl med att min existens har ett värde för mig för att jag ska vara rädd och så är det för de allra flesta men inte för alla.... Så att vi är rädda är definitivt inte ett bevis på att existensen har ett värde i sig. Värde för mig och värde i sig är inte samma sak.
vad är skillnaden mellan värde för dig och att din existens har ett värde i sig,
det ena menas att du måste prestera för att få kärlek
medan det andra menas att det räcker att du är som du är för att bli älskad,
det är väl samma skillnad som mellan prostituerad kärlek
och fri kärlek som man ej behöver betala för
Existensen har för mig ett värde utan prestation men jag måste ge det ett värde och jag har lyckan att vara omgiven av personer som ger mig ett värde utan prestation.
Viola, Tror inte du att det gäller för hela mänskligheten ? Alla har den 'turen' att dom överlever för att dom har människor runt om kring sig som 'bryr' sig, eller finns det ett funktionellt värde i att bry sig ?
gynnar inte det både sig själv och andra.
Häromdagen läste jag en rad, om en enda liten parameter (värde) i big banng hade varit annorlunda hade inte liv kunnat existera i vårt universum (kanske inte ens massa). beror liv på värden? (slumpen har också ett värde, fast vi inte kan fastställa det mot tid)... hade inte värden existerat, hade inget existerat,
Det tycker jag är rimligt antagande, utifrån det materiella och objektiv värderade. var finns det subjektiva i fysiken ?
Detta motsäger inga religioner eller tron, eller vetenskapen eller något,
inget mer än våra förnekande om vår UPPFATTNING, tagen som kanske upplevd del av världen.
Universum skiter nog i hur jag upplever henne.... hon blir som hon är iaf, hur hon nu än ser ut : )
ge mig en flaksa whiskey så vet jag det objektiva mönstret iaf : )
ett inlägg cosmic postade hade intressant poäng om NDE och att komma tillbaka till jorden,
hennes kropp var så förstörd att hon ansåg att hon inte längre (nästan) kunde använda den att leva i.
objektivt ? eller subjektivt ?
Einns det ett värde (egenvärde) i att bry sig om andra,
kanske det är livets lag, att bry sig om sig själv och andra gynnar sig själv och andra.
är kärleken skapelsen och omsorg ?. är kärleken fyskisk eller psykisk ?, kanske den är både och ?
Men jag är övertygad om att vi alla har runtomkring oss krafter som bryr sig utan att kräva tillbaka,
för den får något tillbaka oavsett hur jag eller du reagerar, livets lag ?
eller som sting sjöng i sin russian songs sista rader:
We share the same biology
Regardless of ideology
What might save us, me, and you
Is if the Russians love their children too