transcendental meditation (eller annan form), hjälp!
Moderator: Moderatorgruppen
transcendental meditation (eller annan form), hjälp!
Hej, jo jag vill gärna börja meditera, men känner att om jag bara sätter mig och ska "bli harmonisk" (vilket är vad jag stundtals gjort förut) så utnyttjas jag inte meditationens möjligheter "till fullo". Det jag vill uppnå är en ökad insikt samt gärna en ökad kreativitet.
om någon här "kan" transcendental meditation, skulle du kunna berätta lite om det samt om det är nödvändigt att gå en kurs? Vill gärna höra övriga tips och övningar inom meditation. Vad som helst, skriv på!
tack tack =)
om någon här "kan" transcendental meditation, skulle du kunna berätta lite om det samt om det är nödvändigt att gå en kurs? Vill gärna höra övriga tips och övningar inom meditation. Vad som helst, skriv på!
tack tack =)
Varsågod
Börja här:
http://sl.passageriter.com/texter/Skolningens%20grunder
Har du nära till Stockholm? Var med på nästa träff med vårt "andliga kollektiv" (se tråd under Mötesplatsen) - då ska vi göra något kreativt utan vidare syfte (t.ex. muscicera på kaffekoppar och sockerpåsar, eller limma kartong, eller göra en tidning för att få folk att vakna)
Simma lugnt

http://sl.passageriter.com/texter/Skolningens%20grunder
samt gärna en ökad kreativitet.
Har du nära till Stockholm? Var med på nästa träff med vårt "andliga kollektiv" (se tråd under Mötesplatsen) - då ska vi göra något kreativt utan vidare syfte (t.ex. muscicera på kaffekoppar och sockerpåsar, eller limma kartong, eller göra en tidning för att få folk att vakna)
Simma lugnt

- Johan Ågren
- Administratör
- Inlägg: 3367
- Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
- Ort: Gävle
Re: Varsågod
Bra sida faktiskt, som jag efter att ha läst den kan skriva under på. Jag har själv erfarenheter från både meditation och psykedelier. Jag hade mediterat under fem år innan jag gav mig i kast med psykedelier, och en del av mina problem beskrivs på sidan.
TM är en utbredd meditationsform, som även de som har en strikt materialistisk livssyn ger sig i kast med. Personligen tror jag dock det är svårt att vidhålla en sådan livsåskådning då den går emot det spektrum av erfarenheter meditationen med tiden ger. Man ska nog börja med ett öppet och förutsättningslöst sinnelag, så långt det nu är möjligt.
Johan
-
laotzu
Johan Ågren skrev:TM är en utbredd meditationsform, som även de som har en strikt materialistisk livssyn ger sig i kast med. Personligen tror jag dock det är svårt att vidhålla en sådan livsåskådning då den går emot det spektrum av erfarenheter meditationen med tiden ger.
Vore väldigt tacksam om Du ville utveckla påståendet. Varför medför erfarenheter av meditation svårigheter vad gäller upprätthållandet av en materialistisk livsåskådning? Gäller det samtliga upplevelser -- problemet med kvalia -- eller specifikt för upplevelser genom meditation? (Har personligen liten erfarenhet av meditation.)
Lev väl,
Gustaf
- Johan Ågren
- Administratör
- Inlägg: 3367
- Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
- Ort: Gävle
laotzu skrev:Johan Ågren skrev:TM är en utbredd meditationsform, som även de som har en strikt materialistisk livssyn ger sig i kast med. Personligen tror jag dock det är svårt att vidhålla en sådan livsåskådning då den går emot det spektrum av erfarenheter meditationen med tiden ger.
Vore väldigt tacksam om Du ville utveckla påståendet. Varför medför erfarenheter av meditation svårigheter vad gäller upprätthållandet av en materialistisk livsåskådning? Gäller det samtliga upplevelser -- problemet med kvalia -- eller specifikt för upplevelser genom meditation? (Har personligen liten erfarenhet av meditation.)
Lev väl,
Gustaf
I stället för att jag rabblar upp en massa punkter så kan jag hänvisa till en sida med en bra uppsats i ämnet: http://hem.fyristorg.com/itpp/upps1.htm
Det som beskrivs på den sidan har jag själv erfarit.
Även sidan som Hovnarr rekomenderade är matnyttig.
Men kortfattat har det att göra med de förändrade medvetandetillstånden - som egentligen enbart handlar om att man ser hur man genom sin kulturella uppväxt annammat en rad förställningar som rimmar illa med hur verkligheten förhåller sig. Det handlar alltså om en intuitiv fördjupning och det faktum att det kan råda en reell visshet i denna fördjupning. Det är naturligtvis rimligt att kritisera en sådan modell utifrån ett klassisk materialistisk modell, men utifrån ett idealistiskt perspektiv så är det rationellt att fördjupa sig i erfarenheternas upprinnelse.
Johan
TM i 20 år
Hej
Jag har mediterat med TM metoden sen 20 år. inte hela tiden, har haft uppehåll många år men de senaste 5 åren har jag mediterat 2 ggr per dag 20 minuter per gång. Det har räddat livet på mig har gjort att jag har kunnat jobba bra och focuserat. Meditationen i sig gör inte att du blir kreativ det är att du får en vila och när man är utvilad så blir du på sätt och vis mer kreativ för man orkar mera. Jag har 3 barn 4,6,8 år tre killar som jag älskar men varje dag är mycket, meditationen har gjort att jag orkar mer än bara överleva. Det är att rekomendera.
Min sambo vill också meditera men har inte riktigt kommit in i det, hon har försökt andra meditations metoder. Med avslppning och sådant.
Vad jag menar är att TM passar inte alla men för mig fungerar det väldigt bra.
Jag bryr mig inte om vad det finns för religion eller något bakom, jag gör det för att det fungerar, jag är inte religiös, jag tror att jag själv är Gud.
Hälsningar
Kimmo
Jag har mediterat med TM metoden sen 20 år. inte hela tiden, har haft uppehåll många år men de senaste 5 åren har jag mediterat 2 ggr per dag 20 minuter per gång. Det har räddat livet på mig har gjort att jag har kunnat jobba bra och focuserat. Meditationen i sig gör inte att du blir kreativ det är att du får en vila och när man är utvilad så blir du på sätt och vis mer kreativ för man orkar mera. Jag har 3 barn 4,6,8 år tre killar som jag älskar men varje dag är mycket, meditationen har gjort att jag orkar mer än bara överleva. Det är att rekomendera.
Min sambo vill också meditera men har inte riktigt kommit in i det, hon har försökt andra meditations metoder. Med avslppning och sådant.
Vad jag menar är att TM passar inte alla men för mig fungerar det väldigt bra.
Jag bryr mig inte om vad det finns för religion eller något bakom, jag gör det för att det fungerar, jag är inte religiös, jag tror att jag själv är Gud.
Hälsningar
Kimmo
-
laotzu
Johan Ågren skrev:Men kortfattat har det att göra med de förändrade medvetandetillstånden - som egentligen enbart handlar om att man ser hur man genom sin kulturella uppväxt annammat en rad förställningar som rimmar illa med hur verkligheten förhåller sig. Det handlar alltså om en intuitiv fördjupning och det faktum att det kan råda en reell visshet i denna fördjupning. Det är naturligtvis rimligt att kritisera en sådan modell utifrån ett klassisk materialistisk modell, men utifrån ett idealistiskt perspektiv så är det rationellt att fördjupa sig i erfarenheternas upprinnelse.
Mig vetligen finns det ingen motsättning mellan (metafysisk) fysikalism och (epistemologisk) internalism. Med andra ord är en samtida fysikalist, som också är internalist, minst lika intresserad av att "fördjupa sig i erfarenheternas upprinnelse" som en idealist. (Säger inget om hur de "klassiska materialisterna" förhöll sig till saken; det vet jag ingenting om.) Men jag kanske har tolkat Dig fel?
Lev väl,
Gustaf
Tm metoden
Hej Rafael
Jo metoden är väldigt enkel, du sitter bekvämt någonstans där du vet att du inte kan bli störd, och blundar och sedan så tänker du på ditt mantra.Mantrat är ett ord som inte betyder något. Mantrat får man aldrig säga högt, det får man när man går TM kursen. Den som leder kursen viskar det till dig och sedan så får man aldrig säga det bara tänka det. När man sitter där och tänker på mantrat så kommer det upp en massa tankar men man bara låter dessa komma och gå och man fokuserar bara på mantrat efter ett tag så tänker man på mantrat bara, och så kommer man in i en vila. sedan så har det gått 20 minuter och man avsutar meditationen geom att ta det lugnt en stund. efter dessa 20 minuter så känns det som att du har sovit en natt och vaknar pigg och glad.
När jag gick kusen så fick jag student rabatt det kostade inte så mycket. Men jag har hört att det har blivit dyrare.
Jag kan rekomendera en bra bok om TM som jag har köpt och brukar låna ut till mina vänner.
Meditera för ett bättre liv -Bosse Angelöv
48kr här
http://www.bokus.com/cgi-bin/book_searc ... LE&x=0&y=0
Hälsningar
Kimmo
Jo metoden är väldigt enkel, du sitter bekvämt någonstans där du vet att du inte kan bli störd, och blundar och sedan så tänker du på ditt mantra.Mantrat är ett ord som inte betyder något. Mantrat får man aldrig säga högt, det får man när man går TM kursen. Den som leder kursen viskar det till dig och sedan så får man aldrig säga det bara tänka det. När man sitter där och tänker på mantrat så kommer det upp en massa tankar men man bara låter dessa komma och gå och man fokuserar bara på mantrat efter ett tag så tänker man på mantrat bara, och så kommer man in i en vila. sedan så har det gått 20 minuter och man avsutar meditationen geom att ta det lugnt en stund. efter dessa 20 minuter så känns det som att du har sovit en natt och vaknar pigg och glad.
När jag gick kusen så fick jag student rabatt det kostade inte så mycket. Men jag har hört att det har blivit dyrare.
Jag kan rekomendera en bra bok om TM som jag har köpt och brukar låna ut till mina vänner.
Meditera för ett bättre liv -Bosse Angelöv
48kr här
http://www.bokus.com/cgi-bin/book_searc ... LE&x=0&y=0
Hälsningar
Kimmo
Här kommer lite av mina högst personliga reflektioner:
Jag kollade upp lite saker om TM förut och köpte även flera exemplar av "Meditera för ett bättre liv" av Bosse Angelöv (eftersom jag skulle ge bort flera ex), men blev väldigt besviken. Det står ingenting om meditationen i sig i boken. Boken var bara en enda lång argumentation för att övertyga läsaren hur nyttigt och bra det var med TM och argumenterade för att läseren borde gå till närmaste TM center och betala pengar för att lära sig tekniken. Jag tycker nog personligen att informationen på sidan http://www.tm-stockholm.org/ räcker. Ska du köpa en bok så kan jag nog rekommendera Science of Being and Art of Living Revised Edition: Transcendental Meditation av just skaparen Maharishi Mahesh Yogi. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0452282667 (har den själv men inte hunnit läsa den)
Jag vet inte, men jag har upplevt (och även läst på internet) att TM utövarna har en liten dålig stämpel av hysh hyshande för utomstående. Jag tror inte att det försegår skumma affärer och tror inte att människorna är oärliga, eller att tekniken inte fungerar, eftersom det verkar vara väldigt stor spidning och många kända personer som håller på. (Beatles t.ex)
Men kimmo du som är mer insatt kanske kan berätta lite om klimatet? Och varför det är sånt hysh hysh?
Personligen har jag inga som helst permanenta uppfattningar utan spekulerar rätt friskt (och kanske långsökt) till varför det är hysh hysh runt TM. Jag gissar att det är just för att skapa en större mening och större seriousitet kring meditationen. Vilket är vanligt för precis vilket slutet sällskap som helst.
Mina gissningar är att:
1. Eftersom pengar är inblandat så blir utövarna mer motiverade att faktiskt göra något av tiden (de tar meditationen på större allvar).
2. Eftersom den kostar pengar så känns hela organisationen "mera seriös" i en västerlännings öron, det upplevs som ett utbyte av en tjänst, och som att dessa personer inte bara tramsar.
Jag tror att ur ett perspektiv så gör dessa hysh hysh faktorer att utövarna blir mer seriösa - vilket jag upplever som positivt, då i sammanhanget att meditation inte är något man börjar med (känner att man utvecklats tillräckligt), och sedan bara lägger av (för att man är nöjd, eller för att man inte orkar längre). Det är något (av var jag har uppfattat) som kräver år (nu snackar vi 10, 20 flitiga år) av seriöst utövande, för att verkligen ge riktigt stora positiva effekter (och då pratar jag om riktigt, riktigt bra effekter). Naturligtvis kan vem som helst bli mer fokuserad i vardagen av att bara ha mediterat i en vecka, men för att det verkligen ska göra skillnad.
Jag vet alltså inte om det är något dåligt i sig själva att det kostar pengar, eftersom det verkar som att organisationen och tekniken kunnat få sprida sig.
Priser:
Kursavgifter (privatpersoner)
3.500 kr Förvärvsarbetande och pensionärer
2.000 kr Studerande över 20 år
1.500 kr Studerande under 20 år
500 kr Barn under 10 år
5.000 kr Familj med en förvärvsarbetande
7.000 kr Familj med två förvärvsarbetande
Jämför du priserna med andra former av diverse kurser som ges ut lite här och var så är det inte speciellt dyra pengar, med tanke på att det är så mycket som 9 steg, på över 10 timmar, utspridda på många tillfällen.
Men jämför du med andra former av meditation, som t.ex. buddhistcenter av alla dess slag, så brukar det ofta vara billgare om inte gratis. (Stockholms zencenter tar 300 för en introdukton på fyra timmar, men sen får du komma dit gratis av vad jag har förstått det).
Iofs verkade stockholm zenzenter ha väldigt höga Sesshin priser. (betyder "att ena sinnet" och är en traditionell, intensiv öv-ningsperiod i zen där man sitter ca 10 tim formell zazen per dygn.)
Sesshin är inte något obligatoriskt, utan bara för de som är riktigt, riktigt seriösa. (men är man inte tillräckligt seriös för Sesshin börjar jag nästan fundera på varför man håller på med zen överhuvudtaget)
Fyradagars medlemmar: 1200 kr, övriga: 2000 kr
Sjudagars medlemmar: 2100 kr, övriga: 3500 kr
Personligen förstår jag inte varför det ska vara så dyrt, men det kanske är den största inkomstdrivande faktorn? Jag har inte pratat med dem på zencentret ännu, så jag har bara mina spekulationer.
(Jag har f.ö. haft funderingar på att kanske flytta ut till zengården och bo där under ett år eller så.)
Ja ja, ja jag vill inte sprida dåligt rykte över TM, utan jag spekulerar här bara mina högst personliga uppfattningar. Men Kimmo du som är insatt, kan inte du berätta lite varför du tror det förekommer hysh hyshande?
Jag kollade upp lite saker om TM förut och köpte även flera exemplar av "Meditera för ett bättre liv" av Bosse Angelöv (eftersom jag skulle ge bort flera ex), men blev väldigt besviken. Det står ingenting om meditationen i sig i boken. Boken var bara en enda lång argumentation för att övertyga läsaren hur nyttigt och bra det var med TM och argumenterade för att läseren borde gå till närmaste TM center och betala pengar för att lära sig tekniken. Jag tycker nog personligen att informationen på sidan http://www.tm-stockholm.org/ räcker. Ska du köpa en bok så kan jag nog rekommendera Science of Being and Art of Living Revised Edition: Transcendental Meditation av just skaparen Maharishi Mahesh Yogi. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0452282667 (har den själv men inte hunnit läsa den)
Jag vet inte, men jag har upplevt (och även läst på internet) att TM utövarna har en liten dålig stämpel av hysh hyshande för utomstående. Jag tror inte att det försegår skumma affärer och tror inte att människorna är oärliga, eller att tekniken inte fungerar, eftersom det verkar vara väldigt stor spidning och många kända personer som håller på. (Beatles t.ex)
Men kimmo du som är mer insatt kanske kan berätta lite om klimatet? Och varför det är sånt hysh hysh?
Personligen har jag inga som helst permanenta uppfattningar utan spekulerar rätt friskt (och kanske långsökt) till varför det är hysh hysh runt TM. Jag gissar att det är just för att skapa en större mening och större seriousitet kring meditationen. Vilket är vanligt för precis vilket slutet sällskap som helst.
Mina gissningar är att:
1. Eftersom pengar är inblandat så blir utövarna mer motiverade att faktiskt göra något av tiden (de tar meditationen på större allvar).
2. Eftersom den kostar pengar så känns hela organisationen "mera seriös" i en västerlännings öron, det upplevs som ett utbyte av en tjänst, och som att dessa personer inte bara tramsar.
Jag tror att ur ett perspektiv så gör dessa hysh hysh faktorer att utövarna blir mer seriösa - vilket jag upplever som positivt, då i sammanhanget att meditation inte är något man börjar med (känner att man utvecklats tillräckligt), och sedan bara lägger av (för att man är nöjd, eller för att man inte orkar längre). Det är något (av var jag har uppfattat) som kräver år (nu snackar vi 10, 20 flitiga år) av seriöst utövande, för att verkligen ge riktigt stora positiva effekter (och då pratar jag om riktigt, riktigt bra effekter). Naturligtvis kan vem som helst bli mer fokuserad i vardagen av att bara ha mediterat i en vecka, men för att det verkligen ska göra skillnad.
Jag vet alltså inte om det är något dåligt i sig själva att det kostar pengar, eftersom det verkar som att organisationen och tekniken kunnat få sprida sig.
Priser:
Kursavgifter (privatpersoner)
3.500 kr Förvärvsarbetande och pensionärer
2.000 kr Studerande över 20 år
1.500 kr Studerande under 20 år
500 kr Barn under 10 år
5.000 kr Familj med en förvärvsarbetande
7.000 kr Familj med två förvärvsarbetande
Jämför du priserna med andra former av diverse kurser som ges ut lite här och var så är det inte speciellt dyra pengar, med tanke på att det är så mycket som 9 steg, på över 10 timmar, utspridda på många tillfällen.
Men jämför du med andra former av meditation, som t.ex. buddhistcenter av alla dess slag, så brukar det ofta vara billgare om inte gratis. (Stockholms zencenter tar 300 för en introdukton på fyra timmar, men sen får du komma dit gratis av vad jag har förstått det).
Iofs verkade stockholm zenzenter ha väldigt höga Sesshin priser. (betyder "att ena sinnet" och är en traditionell, intensiv öv-ningsperiod i zen där man sitter ca 10 tim formell zazen per dygn.)
Sesshin är inte något obligatoriskt, utan bara för de som är riktigt, riktigt seriösa. (men är man inte tillräckligt seriös för Sesshin börjar jag nästan fundera på varför man håller på med zen överhuvudtaget)
Fyradagars medlemmar: 1200 kr, övriga: 2000 kr
Sjudagars medlemmar: 2100 kr, övriga: 3500 kr
Personligen förstår jag inte varför det ska vara så dyrt, men det kanske är den största inkomstdrivande faktorn? Jag har inte pratat med dem på zencentret ännu, så jag har bara mina spekulationer.
(Jag har f.ö. haft funderingar på att kanske flytta ut till zengården och bo där under ett år eller så.)
Ja ja, ja jag vill inte sprida dåligt rykte över TM, utan jag spekulerar här bara mina högst personliga uppfattningar. Men Kimmo du som är insatt, kan inte du berätta lite varför du tror det förekommer hysh hyshande?
- Johan Ågren
- Administratör
- Inlägg: 3367
- Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
- Ort: Gävle
laotzu skrev:Johan Ågren skrev:Men kortfattat har det att göra med de förändrade medvetandetillstånden - som egentligen enbart handlar om att man ser hur man genom sin kulturella uppväxt annammat en rad förställningar som rimmar illa med hur verkligheten förhåller sig. Det handlar alltså om en intuitiv fördjupning och det faktum att det kan råda en reell visshet i denna fördjupning. Det är naturligtvis rimligt att kritisera en sådan modell utifrån ett klassisk materialistisk modell, men utifrån ett idealistiskt perspektiv så är det rationellt att fördjupa sig i erfarenheternas upprinnelse.
Mig vetligen finns det ingen motsättning mellan (metafysisk) fysikalism och (epistemologisk) internalism. Med andra ord är en samtida fysikalist, som också är internalist, minst lika intresserad av att "fördjupa sig i erfarenheternas upprinnelse" som en idealist. (Säger inget om hur de "klassiska materialisterna" förhöll sig till saken; det vet jag ingenting om.) Men jag kanske har tolkat Dig fel?
Lev väl,
Gustaf
Skillnaden är väl att det i idealismen inte existerar några ting som vi observerar, endast en erfarenhet av att vi/jag observerar ett ting. Man kan här tala om en nedtransformering av erfarenheten som utgör den transportsträcka som återtas i transenderingen. Jämför med Platons idevärld i relation till sinnevärlden. Informationen i erfarenheten har alltså en form av dynamik som jaget dels avskiljer sig i och samtidigt transcenderar i. En stor upptäckt som kan komma med meditationen är detta att erfarenheten är primär. Vi ser alltså inte med ett par ögon utan vi erfar att vi ser med ett par ögon. Det ena föregår inte det andra annat än som en ordningsföljd i vår erfarenhet. Detta uppstrukturerande av medvetande-materia och utanför-innanför rämnar med tiden med meditationen och beskrivs som satori eller upplysning. Med erfarenhetens upprinnelse avser jag den källa som är oförvanskad av jagets indoktrinerade föreställningar om sin omgivning, eller ett "tinget i sig" i idealistisk mening. Det du erfar i nuet har du även i transcenderingen full access till så inget existerar i upplevelsen som kan kallas ett tillkortakommande. Dessa tillkortakommanden existerar dock genom jagets nedtransformering. Att vara begränsad i upplevelsen (informationen har horisonter gentemot intilligande information) är alltså inte samma sak som att vara begränsad i sin upplevelse. Man kan se det som en otydlig bild motsvarande informationsbortfallet i ett skadat hologram. Denna "otydliga bild" orsakar jagets feltolkningar av informationen. Upplysning betyder alltså inte samma sak som att vara allvetande, bara det att man är sin erfarenhet på samma sätt som drömmen utgör den totala upplevelsen oberoende av en observatör. Vi erfar inte drömmen utan vi erfar oss i drömmen ända till det vi vaknar och ser den från utsidan. På samma sätt som vi kliver ur drömmen - och diffust erfar den utifrån en vaken jagföreställning - så kliver vi ur livet och observerar det på ett diffust sätt.
Johan
hysh hysh
Hej Popjimmy
Jo jag använder meditationen mer som ett redskap för att slappna av och få två breaks i vardagen så att jag kommer ner i varv och får ny energi.
Jag ser det inte som någon sekt eller någon religion eftersom jag är ateist och tror på alla själva är gud, (bara att alla inte har upptäckt det ännu)
Jag har ingen som helst kontakt med några tm center eller några andra som mediterar, jag läser inte heller om det, jag råkade surfa in här eftersom det fanns ett forum för konst här.
När jag började meditera så gick jag bara på kursen och betalade några hundra kronor (20 år sedan) och fick mitt mantra och sedan så har jag varit på en uppdatering där man kan kolla att ens mantra stämmer, så jag har ingen som helst kontakt med meditations världen. Mina intressen är konsten och min familj.
Så jag vet inte vad det där hysh hyshet är jag bara gör det utan att tänka på allt annat runtomkring, jag ser det bara som ett verktyg.
Och det där med att man kommer djupare och sådant det vet jag inte riktigt, jag kommer djupare när jag håller på med min konst där sker det på riktigt och jag får hela tiden feedback av mig själv när jag har skapat något, jag får visuella och verkliga bevis på att något händer inom mig och det kan jag sedan bearbeta i mina tankar om vad det är.
Jag kommunicerar med mitt undermedvetna i konsten, det kanske man gör i meditationen också men man får ju inga fysiska bevis på det eftersom man bara tänker och slappnar av.
Hälsningar
Kimmo
Jo jag använder meditationen mer som ett redskap för att slappna av och få två breaks i vardagen så att jag kommer ner i varv och får ny energi.
Jag ser det inte som någon sekt eller någon religion eftersom jag är ateist och tror på alla själva är gud, (bara att alla inte har upptäckt det ännu)
Jag har ingen som helst kontakt med några tm center eller några andra som mediterar, jag läser inte heller om det, jag råkade surfa in här eftersom det fanns ett forum för konst här.
När jag började meditera så gick jag bara på kursen och betalade några hundra kronor (20 år sedan) och fick mitt mantra och sedan så har jag varit på en uppdatering där man kan kolla att ens mantra stämmer, så jag har ingen som helst kontakt med meditations världen. Mina intressen är konsten och min familj.
Så jag vet inte vad det där hysh hyshet är jag bara gör det utan att tänka på allt annat runtomkring, jag ser det bara som ett verktyg.
Och det där med att man kommer djupare och sådant det vet jag inte riktigt, jag kommer djupare när jag håller på med min konst där sker det på riktigt och jag får hela tiden feedback av mig själv när jag har skapat något, jag får visuella och verkliga bevis på att något händer inom mig och det kan jag sedan bearbeta i mina tankar om vad det är.
Jag kommunicerar med mitt undermedvetna i konsten, det kanske man gör i meditationen också men man får ju inga fysiska bevis på det eftersom man bara tänker och slappnar av.
Hälsningar
Kimmo
Kimmo:
Jag har bekantat mig med dina verk, Kimmo, men tyvärr hittar jag inte nyckeln till att de "talar" till mig. Förvisso är det mitt problem och inte ditt. Men som framgår av ditt öppna brev till en konstkritiker i GP är det inte lätt att återuppleva konstnärens känslor med hjälp av dess alster. Är det det som är meningen, anser du? Skall jag via konsten uppleva "känslan av en svettdroppe som rinner längs ryggraden" istället för att svettas på riktigt?
undrar cogito
Jag kommunicerar med mitt undermedvetna i konsten
Jag har bekantat mig med dina verk, Kimmo, men tyvärr hittar jag inte nyckeln till att de "talar" till mig. Förvisso är det mitt problem och inte ditt. Men som framgår av ditt öppna brev till en konstkritiker i GP är det inte lätt att återuppleva konstnärens känslor med hjälp av dess alster. Är det det som är meningen, anser du? Skall jag via konsten uppleva "känslan av en svettdroppe som rinner längs ryggraden" istället för att svettas på riktigt?
undrar cogito
Hej. Undrar om det är någon som provat 'binaural beats'? Förstår jag rätt så bygger det på att en hjärna vars sinne befinner sig i ett meditativt tillstånd producerar en viss typ av hjärnvågor. Dessa hjärnvågor kan sedan manipuleras fram med hjälp av 'binaural beats'.
Jag skickade efter en gratisdemo men känner faktiskt inte någon effekt alls, eventuellt något avslappnad men inte mer. Reklamen lovar guld och gröna skogar, är det 100% bluff?
/luipa
http://www.binaural-beats.com/binaural- ... ?afl=16546
Jag skickade efter en gratisdemo men känner faktiskt inte någon effekt alls, eventuellt något avslappnad men inte mer. Reklamen lovar guld och gröna skogar, är det 100% bluff?
/luipa
http://www.binaural-beats.com/binaural- ... ?afl=16546
-
ShivaDestructor
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 07 apr 2005 16:44
PopJimmy skrev:Men jämför du med andra former av meditation, som t.ex. buddhistcenter av alla dess slag, så brukar det ofta vara billgare om inte gratis.
Det finns Vipassana-kurser - 10 dagars - med GRATIS träning, kost och logi. Och gratis ont i benen.
Kräver ett mått av hängivenhet.
En Zen-mästare sa en gång: "Zen is very good for the central nervous system. Not so good for peripheral nervous system."
Shiva - tappar ibland kontakten med kroppen under meditation - antingen genom djup ELLER klämda nerver
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst

