transcendental meditation (eller annan form), hjälp!

Moderator: Moderatorgruppen

ShivaDestructor

Inläggav ShivaDestructor » 09 nov 2005 16:22

Luipa skrev:Hej. Undrar om det är någon som provat 'binaural beats'? Förstår jag rätt så bygger det på att en hjärna vars sinne befinner sig i ett meditativt tillstånd producerar en viss typ av hjärnvågor. Dessa hjärnvågor kan sedan manipuleras fram med hjälp av 'binaural beats'.

Jag skickade efter en gratisdemo men känner faktiskt inte någon effekt alls, eventuellt något avslappnad men inte mer. Reklamen lovar guld och gröna skogar, är det 100% bluff?

Det finns en mängd varianter av denna teknologi, de bygger på något som kallas FFR - frequency following response - som är ett känt fenomen säkert sedan 30 år tillbaka. Det är samma princip som vissa Shamaner utnyttjat i 1000-tals år. Man sitter och stirrar in i en eld, lågor har en tendens att "flimra" med en frekvens mellan 5-8 Hertz - theta - trans.

Resultatet tror jag beror på hur känslig man är/har blivit och hur mycket man törs slappna av och vilket tillstånd man är i när man startar. Sedan så fungerar det ännu bättre om man har light goggles på sig som blinkar i takt. Man får ganska omedelbart vackra hallucinationer i form av geometriska mönster som INTE går att skapa med de lysdioder som finns i glasögonen. Virvlande spiraler, matriser, olika färger som inte ens överenstämmer med lysdiodernas etc...

Jag provade med en theta-frekvens på både ljud och ljus, kopplade in en schysst hypnotisk induktion från CD, lade mig ned, och 3 minuter senare.... SCHWOPPAFLOPPAFLOPPASNURRR.... swoing! Hela kroppen började rotera snabbt i en spiral moturs medans jag steg som en helikopter i universum - reflexmässigt högg jag tag med händerna i mattan för att inte slungas iväg i tomma intet :-).

Det var skoj, helt oförberedd... behövde nästan byta underkläder.

Ovanstående inlägg skall inte tolkas som någon form av varken positiv eller negativ kritik till den leverantör som Luipa länkade till, jag vet inte ett smack om det.

Shiva

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 09 nov 2005 21:13

ShivaDestructor skrev:Det finns Vipassana-kurser - 10 dagars - med GRATIS träning, kost och logi. Och gratis ont i benen.
Oj vart, när, hur?

ShivaDestructor

Inläggav ShivaDestructor » 10 nov 2005 11:44

PopJimmy skrev:
ShivaDestructor skrev:Det finns Vipassana-kurser - 10 dagars - med GRATIS träning, kost och logi. Och gratis ont i benen.
Oj vart, när, hur?

Jaha, har man sagt A får man säga B, och nu när jag söker så hittar jag inte ett smack. Förut snubblade jag över detta varannan dag :-).

Jag har en ingift släkting som gjorde detta i somras i ett nordiskt grannland. Jag skall kolla med henne om ingen annan informerar/hittar. Är dock bortrest de närmaste veckorna så påminn mig gärna när jag dyker upp på forumet igen.

MVH Shiva

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 10 nov 2005 18:35

popjimmy, theravadatemplet i Jakobsberg lär ut meditation gratis varje söndag. Man kan alltid ge frivillig gåva men det är verkligen inget som förväntas eller begärs. Kan även meditera hos dem flera kvällar i veckan (bäst om man redan fått instruktioner), men då är det säkrast att ringa först.

Det är antingen shamata (stillhetsmeditation) eller vippassana (insiktsmeditation) de undervisar i. Men för säkerhets skull ring dem först.
/luipa

http://www.dhamma.se/buddha/3.html
deras hemsida är inte särskilt informativ men du finner åtminstone en vägbeskrivning och ett telefonnummer.
lycka till

laotzu

Inläggav laotzu » 10 nov 2005 18:49

Johan Ågren skrev:En stor upptäckt som kan komma med meditationen är detta att erfarenheten är primär. Vi ser alltså inte med ett par ögon utan vi erfar att vi ser med ett par ögon.

Och varför skulle den insikten vara mer förenlig med idealism än med fysikalism?

Johan Ågren skrev:Detta uppstrukturerande av medvetande-materia och utanför-innanför rämnar med tiden med meditationen och beskrivs som satori eller upplysning.

En fysikalist är, precis som en idealist, monist. Med andra ord gör fysikalisten inte uppdelningen medvetande-materia; det gör substansdualisten.

Johan Ågren skrev:Upplysning betyder alltså inte samma sak som att vara allvetande, bara det att man är sin erfarenhet på samma sätt som drömmen utgör den totala upplevelsen oberoende av en observatör. Vi erfar inte drömmen utan vi erfar oss i drömmen ända till det vi vaknar och ser den från utsidan. På samma sätt som vi kliver ur drömmen - och diffust erfar den utifrån en vaken jagföreställning - så kliver vi ur livet och observerar det på ett diffust sätt.

Drömforskare är överens med Dig om att den som drömmer inte har tillgång till sitt autobiografiska minne, vilket är en förutsättning för självmedvetande. Men det är inte samma sak som att den som drömmer inte erfar någonting; drömmen är en upplevelse för den som drömmer. Drömstudier visar på att drömmar upplevs som lika verkliga som verkligheten gör vid vaket tillstånd. (Vi bör skilja på fenomenalt medvetande -- upplevelse i nuet -- från självmedvetande -- upplevelsen att det fenomenala medvetandet tillhör mig. Självmedvetande är en högre form av medvetande som, förutom fenomenalt medvetande, förutsätter autobiografiskt minne, kroppsbild mm).

Vill vara tydlig och påpeka att jag på intet sätt "ser ner" på meditation; tvärtom. Om meditation leder till nämnda insikt är den minst lika bra som andra metoder som också leder dit.

Min ursprungliga fråga kan nu omformuleras till: (1) Varför är insikten svår, kanske rent av omöjlig, att förena med fysikalism? (2) På vilket sätt talar insikten för idealism?

Lev väl,
Gustaf

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 nov 2005 22:43

laotzu,

Ibland brukar jag reflektera över om jag i själva verket inte har blivit en riktig hardcore materialist, och vad min meditation lett fram till är att jag blivit helt själlös; jag har fått insikt om att det inte existerar något spöke i maskinen. Den spontana dualitet även materialister har - att de har ett medvetande - är borta. De fysiska tingen arrangerar sig även till det jag kallar medvetande. Men när medvetandet förvandlas till fysiska ting så blir även de fysiska tingen medvetande. Så i slutändan så är det kanske samma sak; när mitt medvetande blir beståndsdelar.

Johan Ågren skrev:
En stor upptäckt som kan komma med meditationen är detta att erfarenheten är primär. Vi ser alltså inte med ett par ögon utan vi erfar att vi ser med ett par ögon.

Och varför skulle den insikten vara mer förenlig med idealism än med fysikalism?

När jag skriver att vi inte erfar med ett par ögon så äger fysikalismen ändå en form av dualitet i och med att det uppstått ett reflekterande medvetande - på insidan, som utforskar solida ting på utsidan. I idealismen existerar det inte denna följd; där existerar bara upplevelsen av att vi obsereverar ett ting genom ett par ögon (på samma sätt som vi i en dröm kan erfara att vi observerar ett ting genom våra ögon utan att det för den sakens skull föreligger någon tudelad ordningsföljd). Fysikalismen förklarar inte hur ett reflekterande medvetande uppstår i stum materia - erfarandet. I idealismen är erfarandet primär och allena. Dessutom är det absurt att föreställa sig en form av reell fysikalism med något som faktiskt liknar små solida objekt - vad skulle dessa bestå av, och vad är det sammansatt av när man förstorar upp det? Detta är förutsättningen för att det ska finnas någon form av substans i fysikalismen. Som jag ser det är detta långsökt och tillkrånglat (Occham's Razor).

Men det mest slående är upplevelsen av fördjupning där denna slutsats uppstår. Det medför en närvarokänsla och förstärkning av tingens intensitet. Man kan säga att man slutligen kommer till sans efter att tänkt väldigt grumligt/levt väldigt grumligt. Samtidigt är det nästan snopet då allting är så enkelt. Till stor del är den västerländska vetenskapsstrategin ett utslag av jagets vilja till dominans. Den fyller ett syfte; där människor genom att samla informationslabyrinter förmår utmanövrera andra jag och således vinna dominans. Detta har inte uppstått ur ett kunskapsförakt från min sida - då jag själv bejakade materialismens alla sidor innan jag insåg vad denna information hade för syfte i mitt medvetande.

Men på det hela taget är insikten av intuitiv art. Om man fastnar i en dröm kan det vara svårt att acceptera att man lever i en idealism. Man går fram och tar på tingen, och kanske undersöker dem i mikroskop, men vadhelst man strukturerar upp för teorier så är det likväl inga faktiska ting man erfar. Man kan i drömmen se ut över stjärnhimlen och undra över ändlighet och ondlighet, men där existerar varken eller, på samma sätt som stjärnhimlen ovan oss när vi är vakna saknar dessa egenskaper annat än som specifika informationstillstånd olika jag kommunicerar med.

Drömmar flyter över i livet, mitt jag flyter ut ur min kropp. Informationsströmmen blir mer levande. Jag vet att det informationskomplex som just nu utgör min jagupplevelse inte är något reellt jag - utan just enbart en sammansättning av erfarenheter. Den kommer att förändras - upplösas, men följer en kausalitet. Det finns lagbundenhet i informationsdynamiken. En lagbundenhet som i sin tur är specifik för den plats jag existerar i, men som i andra strömmar kan ha andra strukturer och tillstånd. Drömmarna är mer flexibla, men består av samma substans.

Vetenskapen observerar den lagbundenhet som existerar i det kollektiva informationskomplex som är livet för oss här och nu. Men den kommer enbart att kunna observera skeenderna, för där existerar bara erfarenheter av skeenden - inga från oss oberoende ting.

drömmen är en upplevelse för den som drömmer.

Enligt mig existerar ingen som drömmer, vem skulle det vara? Jag kan inte hitta något i mig som skulle kunna kallas för ett jag. Det enda jag erfar är ett uttryck för ett jag. Jaget är ingen sändare eller mottagare, utan något som existerar på samma villkor som all annan information.

(1) Varför är insikten svår, kanske rent av omöjlig, att förena med fysikalism? (2) På vilket sätt talar insikten för idealism?

Har väl besvarat dessa frågor tror jag. Men på det hela taget är idealism inte möjlig att bevisa med metoder som uppstått ur ett alternativt tankesätt. Idealismen är en övertygelse som uppstår genom att man ser hur det som tidigare motsagt idealismen är en ordgrotta av tillkrångligheter. Det är en katarsis.

Men #1: Jag behöver inte förena den på samma sätt som jag inte behöver förena andra tankefel. Denna fysikalism lägger till onödiga ordningsföljder och blir absurd genom att hävda att det existerar några minsta beståndsdelar som är upphov till det vi erfar. Vi kan erfara detta men erfarenheten är primär. Det enda fysikalismen/materialismen har kvar är tron på dessa minsta beståndsdelar som är upphovet till det vi erfar. Om vetenskapen släpper detta sista grus i maskineriet - vad får den då kvar?

Många tycker säkert att frågan "vad består erfarenheten av" är rimlig. Eller "vad är det som orsakar vår erfarenhet". Men varför måste den komma någonstans ifrån? Vad kommer då detta som den kommer ifrån då ifrån, ETC. Tänk om bara erfarenheten är, utan att komma någontans ifrån, och att detta varande i sig har en dynamik där informationen avgränsas och flödar. "Flödar i vad" frågar man sig, men då är man inne på samma tankefel igen. Vi kan inte tankemässigt föreställa oss att drömmar kan existera utan att de uppstår ur någon form av arrangerad materia, men rent intuitivt kan vi acceptera drömbilden som något primärt som existerar utan att bilden har beståndsdelar.

Är jag ensam idealist här på forumet :)

Johan

kimmo
Kontakt:

Inläggav kimmo » 11 nov 2005 10:24

cogito skrev:Kimmo:
Jag kommunicerar med mitt undermedvetna i konsten

Jag har bekantat mig med dina verk, Kimmo, men tyvärr hittar jag inte nyckeln till att de "talar" till mig. Förvisso är det mitt problem och inte ditt. Men som framgår av ditt öppna brev till en konstkritiker i GP är det inte lätt att återuppleva konstnärens känslor med hjälp av dess alster. Är det det som är meningen, anser du? Skall jag via konsten uppleva "känslan av en svettdroppe som rinner längs ryggraden" istället för att svettas på riktigt?

undrar cogito

Hej cogito
Jag är inte ute att göra konst som folk tycker om. Jag är ute efter att undersöka mina undermedvetna världar, det som jag inte känner till. Känslor och tankar som finns inom mig kommer fram i min konst. Det är inte tänkt som en estetisk upvisning av något "fint" som du kan ha hemma. När man kommer ner på de djupare nivåerna av mänskans medvetande så blir undersökningarna allmängiltiga eftesom vi i grund och botten är ganska lika alla människor.

Sedan så talar olika konst till olika människor, vissa tycker om landskap en hare som skuttar omkring i snön, och sådant som man förstår och ser vad det är.

Min konst upskattas kanske mer av dem som har gått några steg längre i sin själsliga utveckling och inte är intresserade av det de ser utan mer intresserar sig för det de känner, drömmer och upplever. Kanske har de kännt liknande känslor som jag har visualiserat i mina arbeten.

jag har en liten program förklaring där jag förklrar detta på ett litet annat sätt den kommer här:

Jag ser mig själv som en upptäcksresande och forskare i det undermedvetna landet som vi alla har inom oss, vi kan även kalla det kärnan.

Det är i detta land som jag hittar olika känslolägen, nya tankar och erfarenheter som jag förevigar i mitt arbete som konstnär.

Olika skeenden, samband och tillstånd som inte låter sig förklaras i ord, icke verbal kommunikation, visualiseras i detta arbete.

Betalningen för en biljett till det omedvetna landet är introspektion och känslighet. Resan är en meditations-stund i vaket tillstånd med uttryckslust som färdmedel.

Vägen för att få känslomässig kontakt med ett uttrycksmedel går ofta via tekniken. När man har blivit vän med tekniken och den fungerar utan att man behöver tänka på det och det blir som jag vill att det skall bli, då har jag hittat nyckeln till det fria skapandet.

För mig har grafik blivit ett eget och unikt uttrycksmedel, som knyter ihop måleri och teckning.

Ett viktigt uttryckssätt. Jag tvingas att skapa med andra delar av mig själv, jag upptäcker nya landskap i det inre livet.

Det tar tid att upptäcka vem det är som bor därinne och hur han agerar därute.

Hur han än agerar så är det uttrycket som är det viktiga. En handling som mynnar från en kropp och själ, någon som försöker kommunicera, försöker att förstå omvärlden och sig själv genom att materialisera sina känslor och tankar i en yttre, konkret handling.

När detta är gjort med en ärlighet mot sig själv så är det vackert, hur det än ser ut.

Angående svettdroppen så var det en illustration av att jag jobbar med olika typer av känslor i min konst att den känslan man får av att anstränga sig kan vara en känsla som kan kännas i något av mina arbeten.

Det är klart att man skall svettas själv men man kan bli påmind och få flashbacks till visa känslor som har dolts inom en kanske kan konsten väcka till liv känslor du har känt, det kan fungera som en katalysator för ditt känsloliv.

En som köpte ett grafiskt blad av mig en gång sade till mig Kimmo varje gång när jag kommer hem så blir jag glad när jag ser bladet jag köpte av dig, jag vet inte varför men jag blir det.
Det var för mig det högsta betyget och jag blev själv glad åt hans historia. Konsten kan trigga igång upplevelser i ditt undermedvetna som du inte kanske alltid förklara vad det är. Ibland kan det vara angenäma känslor ibland mindre angenäma, men den kan få dig att känna. Det är det jag tycker är viktigt
Vänliga Hälsningar
Kimmo

WWW.kimmo.nu

Kraniet
Kontakt:

Inläggav Kraniet » 12 nov 2005 22:46

jag läser Zens tre pelare av Roshi Philip Kapleu. tycker den verkar väldigt bra för den som vill komma i kontakt med meditation.

Återgå till "Filosofi"