Gammalt djungelordspråk
Fantomen pippar tystare än djungelkatten.
(hans trikåer ställer till det)
Vad är lycka?
Moderator: Moderatorgruppen
-
lösdrivaren
- Avstängd
-
lösdrivaren
- Avstängd
för mig är lycka när jag är helt närvarande, när jag ser allt det vackra i naturen utan tankar. När jag ser skönheten i allt och har en total förståelse för mina medmänniskor oavsett hur dem beter sig. När jag har en övertygelse och lever efter den då är jag lycklig för det gör mig närvarande. för mig är alltså lycka = att vara närvarande 
Kärlek!
- freddemalte
Härlig beskrivning! Givet den beskrivningen - tror du att många får uppleva lycka?chriss skrev:för mig är lycka när jag är helt närvarande, när jag ser allt det vackra i naturen utan tankar. När jag ser skönheten i allt och har en total förståelse för mina medmänniskor oavsett hur dem beter sig. När jag har en övertygelse och lever efter den då är jag lycklig för det gör mig närvarande. för mig är alltså lycka = att vara närvarande
/Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
freddemalte skrev:Härlig beskrivning! Givet den beskrivningen - tror du att många får uppleva lycka?chriss skrev:för mig är lycka när jag är helt närvarande, när jag ser allt det vackra i naturen utan tankar. När jag ser skönheten i allt och har en total förståelse för mina medmänniskor oavsett hur dem beter sig. När jag har en övertygelse och lever efter den då är jag lycklig för det gör mig närvarande. för mig är alltså lycka = att vara närvarande
/Fredrik
Jag kan aldrig veta i och med att lycka är en helt individuell upplevelse och vad lycka är för mig behöver inte vara lycka för dig. Om jag utgår ifrån mina erfarenheter där jag pratat men framförallt upplevt andra människor så är min erfarenhet att tankarna sätter moln framför lyckan om man inte är medveten och för mig handlar det om vad tankar är och att lyckas bibehålla en distans till dem. Min erfarenhet är att de flesta i min omgivning identifierar sig med sina tankar och då är det enligt min mening svårare att vara lycklig. så som svar på din fråga...jag tror att dem flesta upplevt lycka men vet inte hur de ska lyckas göra den permanent.
Kärlek!
- freddemalte
Jo, det liggernog mycket i det. Man ska inte tänka så mycket på hur man kör, utan bara köra - då blir färden som bäst . . .chriss skrev:freddemalte skrev:Härlig beskrivning! Givet den beskrivningen - tror du att många får uppleva lycka?chriss skrev:för mig är lycka när jag är helt närvarande, när jag ser allt det vackra i naturen utan tankar. När jag ser skönheten i allt och har en total förståelse för mina medmänniskor oavsett hur dem beter sig. När jag har en övertygelse och lever efter den då är jag lycklig för det gör mig närvarande. för mig är alltså lycka = att vara närvarande
/Fredrik
Jag kan aldrig veta i och med att lycka är en helt individuell upplevelse och vad lycka är för mig behöver inte vara lycka för dig. Om jag utgår ifrån mina erfarenheter där jag pratat men framförallt upplevt andra människor så är min erfarenhet att tankarna sätter moln framför lyckan om man inte är medveten och för mig handlar det om vad tankar är och att lyckas bibehålla en distans till dem. Min erfarenhet är att de flesta i min omgivning identifierar sig med sina tankar och då är det enligt min mening svårare att vara lycklig. så som svar på din fråga...jag tror att dem flesta upplevt lycka men vet inte hur de ska lyckas göra den permanent.LOVE!
/Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
Re: Vad är lycka?
Lycka är inte avsaknaden av problem och motgångar utan förmåga att lösa problemen och handskas med motgångarna på ett positivt sätt. Lycklig är jag när jag inte sörjer och beklagar mej för det jag inte har, utan tar till vara på ALLT som jag faktiskt HAR. Kan jag vara lycklig för det lilla så har jag hur mycket som helst att vara lycklig över... Det är det lilla som gör det stora och helheten i livet..
Re: Vad är lycka?
"Vad är lycka?"
Jag vet inte, men jag känner mig som lyckligast när jag klarar av saker jag har satt som mål, när jag vet vad jag vill och gör det, när jag inte känner några krav från utomstående.
Sen kan man ju vara lycklig på kortare sikt också.
Jag vet inte, men jag känner mig som lyckligast när jag klarar av saker jag har satt som mål, när jag vet vad jag vill och gör det, när jag inte känner några krav från utomstående.
Sen kan man ju vara lycklig på kortare sikt också.