Algotezza skrev:[...]Jovisst. Men är lagom alltid detsamma som ett mekaniskt medelvärde? Kan det inte definieras ungefär som du definierar måttfullhet? Att lagom bara är ett medelvärde blir väl lite för lagom för att vara riktigt lagom? För övrigt gäller väl samma sak normal - bara ett medelvärde eller innehåller det ett positivt värde? /Algotezza
Vad gäller begreppet dygd så förknippar jag det med en viss tvingande form av livsåskådning eller moral, på så sätt att om man ska leva ett dygdigt liv så måste man eftersträva detta (dygden) i var handling man utför. Detta skiljer jag då från t.ex. rättesnören, principer eller allmän moral, vilka man mer kan ha som guidning i vissa sammanhang men dock inte slaviskt behöver följa. Detta kan jag självklart ha missuppfattat, varför det kan vara intressant att läsa hur ni andra ser på begreppet dygd.
Vad gäller begreppen normal samt lagom ser jag det på följande sätt:
Det som är normalt är det som är vanligast (ev. medianen)! Så om det t.ex. är vanligast att folk är snygga eller har längden x cm i en viss skara av människor så är det normalt (normen). Ett tillägg till detta är även den normativa delen som inte enbart har med antal att göra utan vad som handlar om vad som är allmänt accepterat. Men det allmänt accepterade (t.ex. att avbryta någon eller inte) behöver inte med nödvändighet vara tråkigt eller dåligt utan helt enkelt något som gillas av många.
Lagom är det som är anpassat för det tillfället rådande efterfrågade. Om jag ska bjuda min dotter på gröt bör den inte vara brännhet eller stelfrusen utan lagom tempererad så att den både smakar gott och går att äta.
Min tolkning av begreppet (dygden) måttfullhet har mer med lagom att göra än med normal då det måttfulla handlandet inte i sak behöver vara det vanligaste eller mest omtyckta etc, men dock det som är mest passande för den specifika handlingen.
Brasklapp: Huruvida det är eftersträvansvärt att vara normal eller inte beror väl på vad det är som är normalt? Om det t.ex. är normalt att i en vissa grupp människor vara väldigt snäll, ja då är det väl eftersträvansvärt att vara normal? Om det är normalt i en viss skara människor att vara tvungen att arbeta med något man inte tycker om, ja då är det inte eftersträvansvärt att vara normal?