Meningslöshet?

Moderator: Moderatorgruppen

krabb

Meningslöshet?

Inläggav krabb » 17 maj 2012 23:48

Lev livet som om det hade mening. Om det har mening så är det bra, om inte så spelar det ju ingen roll hur du levt ändå. Det enda som kommer vara meningslöst oavsett är att fundera kring meningslöshet:

Om allting är meningslöst vad finns det för mening att sitta och fundera kring det då?
Om det finns en mening, vad finns det då för mening med att sitta och fundera kring något så befängt?

:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Meningslöshet?

Inläggav Pilatus » 18 maj 2012 01:38

krabb skrev:Lev livet som om det hade mening.

Det låter som en klok maxim. Förutsatt att meningen är begriplig och positiv. Helst bör denna mening med ditt liv kunna formuleras av dig själv. Vem annars kan avgöra vad som kan göra ditt liv värt att leva?
Om det har mening så är det bra, om inte så spelar det ju ingen roll hur du levt ändå.

Vad skulle det innebära om livet verkligen skulle ha en mening, men att denna mening vore dold för dig?
Det enda som kommer vara meningslöst oavsett är att fundera kring meningslöshet:
Om allting är meningslöst vad finns det för mening att sitta och fundera kring det då?
Om det finns en mening, vad finns det då för mening med att sitta och fundera kring något så befängt?
:)

Om det finns en mening, en gudomlig plan, en yttre auktoritets diktat, skulle det ju finnas ett imperativ om hur vi skall inrätta våra liv för att vara goda människor. Och imperativet säger oss vad vi skall vilket ju inte är detsamma som det vi vill. En tråkig konsekvens av detta är ett ständigt dåligt samvete. Så meningen med livet är det säkert bäst om vi själva tillåts att snickra ihop.  :)

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 18 maj 2012 01:53

Alla liv har samma mening. Dåliga känslor bort. Uppnå bra. GLAD, ORGASM, GOTT, PIGG, LYCKA.
Så här måste det vara annars skulle människan inte finnas och utvecklas.
Lycka kan bara uppnås på ett sätt. Man måste blir fri=förstå sig själv=förstå andra=bli herre över sina känslor. De andra kan uppnås på olika sätt. Det går att leva på sådant sätt att dessa bra känslor maximeras i den egna kroppen och samtidigt ökar andras positiva känslor som biresultat av ens egen egoism.

haakon

Inläggav haakon » 18 maj 2012 02:45

Föreställ dig att du ligger på din egen dödsbädd, ditt liv har passerat. Vad skulle du viljat åstadkomma i ditt liv innan det tar slut? Svaret/svaren blir meningen med livet.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 18 maj 2012 02:49

haakon skrev:Föreställ dig att du ligger på din egen dödsbädd, ditt liv har passerat. Vad skulle du viljat åstadkomma i ditt liv innan det tar slut? Svaret/svaren blir meningen med livet.

En matematisk fin modell i alla fall.
Den borde väl ha önskat sig att den kom ur sin psykos men det kommer den inte förstå tyvärr.

krabb

Inläggav krabb » 19 maj 2012 12:06

Pilatus skrev:
krabb skrev:Lev livet som om det hade mening.

Det låter som en klok maxim. Förutsatt att meningen är begriplig och positiv. Helst bör denna mening med ditt liv kunna formuleras av dig själv. Vem annars kan avgöra vad som kan göra ditt liv värt att leva?

Jätte sant förstås, verkligen!

Übermensch

Inläggav Übermensch » 19 maj 2012 17:09

krabb skrev:Lev livet som om det hade mening  :)

Fråga istället; lev livet som om det inte hade en mening.

Människan är meningsskapande, detta beror säkert på överlevnadsinstinkter, skapa mening för fortsatt överlevnad. Det finns en inneboende mekanism i människan att fortleva, överleva.

Hoppet är det sista som överge en människa.

Mänskligheten för en ständig kamp, enade vi stå, söndrade vi falla. Människan är en egoist, därför dessa ständiga konflikter i kollektivet, samhället idag är byggt på konsumtion, tillverkarna producerar varor med tidsbestämd livslängd (intressant doku om detta i SVT för en vecka sen).
Hela kapitalistiska/marknadsekonomin är inriktad på slit å släng; för tillverkaren är det viktigt att inte producera varor som är hållbara. Vi alla konsumenter är lurade och rövknullade.

I SVT-programmet visade en kille hur kopiatorer kopplade till dator är tidsinställda, i detta exempel 6000 st kopior, sen slutade skrivaren att fungera. Snubben i avsnittet laddade ner ett program (en galen ryss, antikapitalist) som hade gjort ett program som nollställde räknaren.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 maj 2012 10:34

Übermensch skrev:[...]Vi alla konsumenter är lurade och rövknullade[...]
Jo, så kan man se på det, men då bör tilläggas att det är ett ömsesidigt rövknull i termer av att även var och en av oss med relativt stor lättvindighet använder oss av det omvärlden bjuder utan att reflektera över var det kommer ifrån, hur det har kommit till, vilka effekter det har på omvärlden och efterlevande etc.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Übermensch

Inläggav Übermensch » 20 maj 2012 11:58

Helt klart är det så Fredde.
Samtidigt börjar jag undra över konsumtionssamhället i termer om slit å släng.
Var en fransk professor i SVT-programmet, nationalekonom, som sa att grunden för konsumtionssamhället är produktion, konsumtion, reklam, kredit. Det moderna samhället bygger på detta.
Hela samhället, marknadsekonomin, bygger på ett ständigt flöde av konsumtion. Varorna får inte vara för bra uthålliga annars stannar processen av. SVT-programmet hade underrubriken, "den tidsbegränsade varan", alltså produceras varor medvetet dåliga, i programmet visades en glödlampa som hade en livslängd 1000 ggr bättre än dagens glödlampor. Inte överraskande köptes patentet upp av "slit å släng" producenterna med Airam i spetsen. Den glödlampan har inte sett dagens ljus (obs humor) .

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 maj 2012 13:46

Übermensch skrev:Helt klart är det så Fredde.
Samtidigt börjar jag undra över konsumtionssamhället i termer om slit å släng.
Var en fransk professor i SVT-programmet, nationalekonom, som sa att grunden för konsumtionssamhället är produktion, konsumtion, reklam, kredit. Det moderna samhället bygger på detta.
Hela samhället, marknadsekonomin, bygger på ett ständigt flöde av konsumtion. Varorna får inte vara för bra uthålliga annars stannar processen av. SVT-programmet hade underrubriken, "den tidsbegränsade varan", alltså produceras varor medvetet dåliga, i programmet visades en glödlampa som hade en livslängd 1000 ggr bättre än dagens glödlampor. Inte överraskande köptes patentet upp av "slit å släng" producenterna med Airam i spetsen. Den glödlampan har inte sett dagens ljus (obs humor) .
Det ligger nog mycket i det! Skulle vara intressant att se det programmet! Vet du om det fortfarande ligga på SVTPlay?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Übermensch

Inläggav Übermensch » 20 maj 2012 14:28

Skall göra ett försök att hitta programmet. problemet är att jag har dåligt minne
just nu, har krökat 24/7 i x antal veckor.
Med den bakgrunden förstår ni säkert att min intellektuella kapacitet är strax under uber,
dock mer än genomsnittet.

Själva programmet hade en anfallvinkel som jag aldrig hade tänkt på förut.Jag hade
väl en inställning på oändlig komsumtion. Katastrofalt också att politiker försöker lösa
ekonomiska problem med ökad konsumtion. Sådan komsumtion är ofta baserad på kredit, krediten i sig är
en blufffaktura, även skulden är bluff, säkert judar som ligger bakom.

Gör ett försök att hitta programmet på svt-play.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 20 maj 2012 23:26

freddemalte skrev:Det ligger nog mycket i det! Skulle vara intressant att se det programmet! Vet du om det fortfarande ligga på SVTPlay?

Programmet sändes i Dokument utifrån: Glödlampskonspirationen
Ref. http://www.imdb.com/title/tt1825163/

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 maj 2012 05:38

Det är ju välkänt att produkter har en begränsad livslängd,
människor strävar efter pengar.

För att sälja en produkt får man hålla sig innanför ramarna för vad som är acceptabelt.
tre år gäller i sverige för vissa typer av produkter, och man kan reklamera produkter, om den går sönder inom den tiden.

Utvecklingen har också komersiella syften. Ofta är det bara design och funktioner som flyttas runt som säljs i ny förpackning.
Att uppgradera och köpa ny mjukvara till datorn är relativt meningslöst, utifall man redan är nöjd med det man har.

Det finns en fördel med att uppdatera låst mjukvara kopplad mot nätet, och det är att man minskar risken för dataintrång (det tar en viss tid att hitta säkerhetshål).

Datorer och hårdvara har en naturlig utveckling, men tycker att hållbarheten för en produkt är mer än tre år,
i vissa fall kan äldre hårdvara fungera upp till tio år och vara fullt funktionsdugliga för de behov man har. (min dator är nio år gammal och duger att surfa och skriva med här) dock har jag bytt moderkort tre gånger. (kalkylerad livslängd på moderkort ?)

Återgå till "Filosofi"