oorleck skrev:När jag menar förhållande så menar jag ett förhållande med kärlek och sex. Vad ska ett förhållande baseras på, vad har man för skyldigheter, har man skyldigheter till varandra? Vet inte hur jag ska skriva det jag har funderat på ett tag...
Ett förhållande innebär väl att någon förhåller sig till någon annan på ett sätt som utesluter övriga,tvåsamheten har en autonomi.
Det brukar innebära att man har en mer öppen attityd vad det gäller
integritet sinsemellan,man förhåller sig till varandra där man istället för att skydda sig öppnar sig och kan erhålla stöd exempelvis.
Detta ger vid handen att det uppstår skyldigheter,eftersom det ofta upplevs som kränkande när ett förtroende bryts.
I ett 'bra' förhållande bör man ha kommit så långt att man klarar att tala om sina innersta tankar,(vem ska man annars göra det för?),på så vis undviker man svek och annat och därmed är skyldigheterna inget man behöver uppleva som betungande,det räcker med ärlighet.
Jag är 'tillsammans' / gift / sambo med någon och känner sexuell attraktion/lust till någon annan.
Jag tänker mig att alla människor har behov,kärlek är ett av dem,
behovet övergår ofta i ett begär vilket jag tycker är det ultimata tillståndet
när det gäller just kärlek,"jag begär att du ska begära att jag ska begära att du begär mig",så uttryckte sig Hegel blandannat.
Det där med lust är spännande,hur uppstår den?
Låt säga att du är sambo,premisserna för ditt förhållande är som det brukar vara för människor i allmänhet,att inte gå bakom ryggen osv,
plötsligt griper lusten tag i dig,någon avsöndrar en attraktionskraft så
mäktig att du bortser från en tyst överenskommelse.
Har du då tappat lusten för din sambo eller utövar någon en starkare kraft
som övergår den kraften som din sambo utövar?
Men jag tvekar att göra det p.g.a. min partner. Detta är nog ett väldigt vanligt scenario. Är det någon skillnad på att vilja ligga med någon annan och verkligen göra det? Om jag vill basera mina förhållanden på total ärlighet, då berättar jag det för min partner.
Jag tycker att det är en väsentlig skillnad på att tänka tanken om att ligga med någon annan till att verkligen göra det.
Borde min partner tillåta att jag är 'otrogen' eftersom att förhållanden borde bygga på att man vill den andras bästa? Eller?
Det borde ju gå att prata om det,bejakandet är ju en dygd nuförtiden.
Jag tror det handlar mycket om att kunna uttrycka sig på ett sätt att
partnern förstår behovet,att se det som det är och inte hur det borde vara,det finns många som stärks i sina förhållanden genom att bryta
med vissa normer,att gå över en gräns som egentligen inte finns.
Det handlar om på vilket sätt man gör det.
Jag kanske är otydlig och dålig på att skriva, men försök förstå problematiken.

VAD ÄR ETT FÖRHÅLLANDE?
Något som är i ständig rörelse tycker jag.
Det kan upphöra när man minst anar.
Då uppstår ett annat.
mvh
EDIT: Stanley Kubrick's Eyes Wide Shut tar just upp detta ämne....