Vad är kreativitet?

Moderator: Moderatorgruppen

spottkamel
Kontakt:

Vad är kreativitet?

Inläggav spottkamel » 07 sep 2012 01:20

vad är
kreativitet?

vad innebär
sann kreativitet för dig?

själv associerar jag sann kreativitet med en kreativitet om bygger på sannare premisser och således en kreativitet som förenar snarare än fragmenterar. Med sannare premisser vill jag här mena inte bara sanna som i objektiva, utan sanna som i min uppfattning av rättvisa, frodiga och som går att utveckla utan stagnation. Hänvisar till David Bohms; ” "If [man] thinks of the totality as constituted of independent fragments, then that is how his mind will tend to operate, but if he can include everything coherently and harmoniously in an overall whole that is undivided, unbroken, and without a border then his mind will tend to move in a similar way, and from this will flow an orderly action within the whole."

men.. snarare är väl sann kreativitet att... kunna föreställa sig en ny färg?
inte rent empiriska fragment som sätts ihop i olika kombinationer.. utan istället.. vad?
kreativiteten faller och vi med en.
eller kanske måste man utesluta "är"
för då någonting Är, är det inte kreativt
kreativiteten är det ouppnåeliga
för när det väl Är
så har det redan blivit ett föremål, ett fragment
för en ny skapelse
och således
ej kreativ?
the words are not good for the secret meaning, everything always becomes a bit different, as soon as it is put into words, gets disorted a bit, a bit silly - yes, and this is also very good, and I like it a lot, I also very much agree with this, that this what is one man's treasure and wisdom always sounds like foolishness to another person

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad är kreativitet?

Inläggav Zokrates » 07 sep 2012 02:09

spottkamel skrev:vad är
kreativitet?

vad innebär
sann kreativitet för dig?

Hela skapelseprocessen från noll till färdigt resultat är kreativitet förutsatt att, man själv laborerar fram något
utöver redan inlärd kunskap. För mig kan t.ex en inre brainstorming med mig själv för att få fram en fungerande
lösning på ett problem locka fram min kreativitet.

SigurdV

Vad är kreativitet?

Inläggav SigurdV » 07 sep 2012 03:01

USH! Jag gillar inte "äkta" och "sann" som adjektiv:

Vad är en "äkta graviditet" till exempel?

Och "sanna och äkta sanningar"?

Oskick! Tycker jag.

Välkommen hit.

Vi kan nog bli ordentligt osams =P~

Så där i all vänskaplighet [-(

spottkamel
Kontakt:

Vad är kreativitet?

Inläggav spottkamel » 07 sep 2012 03:40

Hehe. Ja, jag är benägen att hålla med dig SigurdV. Du får hjärna vara kritisk mot mina formuleringar osv.
Jag tackar för välkomnandet. Pedagogiskt.
Men,
Som Gandalf sade när han satt på en skyskrapa i Thailand 88 våningar upp och tänkte hoppa; inte bråka, bara kärlek. Hehe.

Zokrates, jag förstår hur du tänker där (eller förmodligen inte då jag inte känner dig) och jag hoppas att du kan utveckla vidare. Eller – finns det således ingen skapelse som är icke-kreativ? Definierar du evolutionär utveckling som ett resultat av någon slags inneboende kreativitet i naturen? Mutationer osv? kreativitet beroende av subjekt eller objekt? Skiljer du på dessa i fråga?
Om jag tar en lapp LSD – och således ”lånar” synestetiska egenskaper – definierar ni då detta som kreativitet eftersom det är en för ögonblicket ny skapelse (för detta är ett samarbete mellan kemikalien i fråga samt receptorer i hjärnan, GABA osv.) MEN det är nödvändigtvis ingen medveten laboration eller framtagning – utan en ”naturlig” kreativitet. ÄR kreativitet en INNEBOENDE EGENSKAP HOS FRAGMENTEN i sig, eller är det en konsekvens av medveten handling?
the words are not good for the secret meaning, everything always becomes a bit different, as soon as it is put into words, gets disorted a bit, a bit silly - yes, and this is also very good, and I like it a lot, I also very much agree with this, that this what is one man's treasure and wisdom always sounds like foolishness to another person

spottkamel
Kontakt:

Vad är kreativitet?

Inläggav spottkamel » 07 sep 2012 04:28

Vidare vore intressant att diskutera..
utvecklingen:
varje paradigm inom vetenskap innehåller (då de varit etablerade en tid) en omedveten maskopi som avskräcker från kreativitet och kväver sinnets fria lek (..per definition..) I själva verket behöver vi idag ett frigörande av den kreativitetsvåg som behövs om vi skall kunna gå mänsklighetens djupare problem till mötes. Som vi vet så fastnar varje paradigm i de för tillfället accepterade grunderna som utvecklingen av vetenskapen bygger på – för att sedan genom en revolution bytas ut mot nya, ”kreativare” grundantaganden. Varje paradigm skapar således nya sanningar som sedan förkastas. Fan visst var det vetenskapshistorikern Thomas Samuel Kuhn som sade att det som fastställer ett paradigm är avgränsningen gällande; vilka svar som är relevanta och vilka resultat man kan förväntas, vilka frågor som skall ställas och vilka som inte skall ställas, samt hur experiment skall utföras (wikipedia, paradigm) Men är detta sätt att arbeta verkligen det mest lämpliga? är väl egentligen det som är intressant att diskutera? måste vi inte ge utrymme åt den sanna kreativiteten och avvikandet av "normalvetenskapen" för att kunna ta oss vidare och möta de problem vi ställs inför på ett nytt och kreativt sätt? Vill vi skapa en bättre värld så måste vi således förändra vårt sätt att förhålla oss till omvärlden, naturen och människorna. För att bryta det rigida tillstånd vi befinner oss i måste vi öka vår medvetenhet och våga leka sinnets fria lek, vi måste bryta oss loss från den mentala tvångströja vi försatt oss i -“Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.” MEN
MEN MEN det här vet ni redan.. men vad anser ni;
vilka metoder är godtagbara för att få tillgång till annars omedveten information och som således kan leda oss på vägen mot den "sanna kreativiteten och medvetenheten? - förhoppningsvis metoder som kan ge oss en djupare förståelse för mekanismerna bakom vårt beteende och leda oss mot en ny, och förhoppningsvis, vackrare värld - inte bara utanför oss själva, men inuti.

spott spott spott spock spott spock spottkamel. butterflies and zebras :lol:

SigurdV

Vad är kreativitet?

Inläggav SigurdV » 07 sep 2012 09:15

Det var en häftigt bred salva spottis! Är det rätt att framkalla kreativitet med kemiska hjälpmedel?
Det har ju visat sig vara beroendeframkallande, i de flesta fall, så det är ju strategiskt olämpligt.
Å andra sidan har man rätt att föra sig själv i dansen.
Samhället kan ju då emellanåt dra in ens sociala rättigheter.Jag vill nog avstå tills vidare.
En SANN och ÄKTA konstnär står på egna ben.

Du har mer att säga,ser jag...jag avvaktar lite...
Tigerhajen betraktar fundersamt det vaksamma bytet.

spottkamel
Kontakt:

Vad är kreativitet?

Inläggav spottkamel » 07 sep 2012 19:05

SigurdV, kanske borde tigerhajen hugga? Monologer kan jag ha utan tekniska hjälpmedel. Förvisso kan droger vara beroendeframkallande, detta är dock oerhört subjektivt. Dessutom kan jag nog dra mig till minnes att varken LSD, svampar osv. (hallucinogenerna) är beroendeframkallande. Absolut, motstånd från det sociala samfundet - men de vill ha hållbar utveckling och kreativitet, men många av medlen för att nå detta är förbjudna - hyckleri eller bara ignorance? - Och nej - jag förespråkar inte droger som ett medel för introspektion.
[-X

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad är kreativitet?

Inläggav Zokrates » 07 sep 2012 21:40

Lösa tankar, dvs, svammel.

Frågan är för stor för att ge ett enkelt svar, vad är kreativitet? Ser att du helst är ute efter kreativa lösningar
på problem som främst skapats av människan, men den mänskliga naturen är svekfull på så många sätt att
det egentligen inte ens går att samstämmigt definiera kreatvitet. Om en apa pissar i ett trångt rör för att få en
frukt att flyta upp så att den kan äta den, så använder apan en kreativ lösning på ett problem, visst är det ett
mänskligt skapat problem för att studera djur, men även i det fria så ställs apan inför utmaningar som kräver
lösningar. Att utveckla eller komma på metoder är en del av kreativiteten, men förmodligen så skulle "läroboken"
påstå att det istället handlar om att enbart använda inlärda färdigheter på ett nytt sätt, som om dessa färdigheter
omöjligen skulle kunna inhämtas helt på egen hand och då genom ett kreativt tänkande, ja någon ute i bushen
skulle faktiskt kunna uppfinna ett hjul helt på egen hand utan att ha sett hjul tidigare!

Kreativitet kan delas in i många olika grader, liksom faser, där det kan inlemmas i system beroende på sammanhanget
där det gemensamma måste utgå från dels behov följt av en skapelseprocess som mynnar ut i ett resultat, produkt,
redskap, verktyg eller vad man nu än behöver. Det viktiga som jag ser det är att riktigt kreativ kan man inte vara inom
låsta ramar då det begränsar lösningen och handlingsfriheten, att tänka på profit leder säkert till innovationer, men
det i sin tur bygger oftast på att kombinera redan befintliga grejer mot ett "nytt" användningsområde, men det var ju
vad apan gjorde med pisset i röret...

Det finns ju som nämnts olika nivåer av kreativitet, behöver väl inte direkt gå in på exempel och grunden för livet i naturen skulle vi kunna kalla för metakreativ, ja till och med prekreativ i vissa mutationsavseenden. Om vi tar liv så förefaller det
som om livet i sig själv har en viss förmåga till kreativitet om förutsättningarna kräver det, kan liknas vid att arvsmassan
spelar tic tac toe med sig själv och där livsbetingelserna avgör utfallet förutsatt att det nu kickar igång.
Om denna simpla typ av kreativitet är en viljehandling eller endast impulsstyrd utifrån kriterier som för mycket eller för lite näring, för många eller för få hot, eg. slumpbaserad, tillhör en frågeställning som egentligen rör vad är vilja och vad är ett medvetande, varpå människans gränsdragningar mest tycks handla om komplexiteten i det.

Om vi återgår till mänsklig artificiell kreativitet så finner man paralleller med många djurarter som har en mycket god problemlösningsförmåga, för det är i det området kreativiten har sin vagga, att finna mat, en partner, fly undan hot etc,
så vad människan som art har gjort är att använda en naturligt inbyggd egenskap fast i andra sammanhang där det inte nödvändigtvis längre behöver handla om att tillgodose trygghet och basbehov, snarare initialt isåfall att minimera behoven
av att lägga ned tid och energi på sådant för att istället få mer tid över åt att i bästa fall ägna sig åt nöjen o dyl, såvida det
inte beslagtas av maktgalningar som använder det till att få oss att arbeta ännu mer och helst helt åt dem istället.

Konst och musik är ju oftast områden förknippade med kreativitet, men i grund och botten är även det en del i ett sexuellt
socialt förspel som tyvärr lätt missbrukas till att användas som makt och styrmedel över andra, ja till och med kreativitet
kan missbrukas och vara bra mycket farligare än droger.

SigurdV

Vad är kreativitet?

Inläggav SigurdV » 07 sep 2012 22:26

Du börjar med "kreativitet" sen följer du upp med "paradigm"... (Man säger väl inte gärna "paradigmicitet"?) Du verkar anse att paradigm blockerar kreativitet. Går du inte också ett steg längre och anklagar vetenskap för att vara paradigmisk? Människans framgång här i världen grundar sig nog på vilja till imitation. Självständigt tänkande har inte i samma mått understötts av evolutionen: Deltag först ,fråga sen gänget vad som är rätt.

Ju mer jag tänker på ditt ärende desto viktigare tycker jag det är... Paradigmen kväver vår kreativitet. Japp! Så är det! Inga namn, men forum innehåller mest strunt och paradigmer.
Och likadant är det ju överallt. Det är väl inget att göra nåt åt?
När skönheten kom till byn då var visheten där...

Återgå till "Filosofi"