Om du var allvetande

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Om du var allvetande

Inläggav Cosmic philosopher » 01 feb 2013 22:27

Hej!

Föreställ dig att du var totalt allvetande. Du kunde när som helst få svar på vilken fråga/vilka frågor som helst som du eller någon annan ställde dig.

Det fanns inga gränser för detta ditt vetande. :)

Om du t ex gick på en buss så kunde du direkt få svar (från dig själv)och information på när,var och hur ifrågavarande buss tillverkades i detaljers detaljer - om du ville det.

Du visste namnen ,födelsenumren och den hela biografin på människorna i bussen utan att behöva fråga dem. Och du visste t o m långt innan vilka människor som skulle på denna buss. Du kunde se in i framtiden i detaljer. Du visste andra människors innersta tankar. Du var som en levande Wikipedia på alla områden.

1)Skulle du använda detta allvetande? I hur stor grad i så fall? Vad skulle du använda detta ditt allvetande till?

2) Finns det något som du inte ville veta? Vad i så fall? Vad hade du inte undersökt?

3) Hur hade din vardag sett ut nu utifrån detta ditt förändrade tillstånd?
Vad hade du förändrat i ditt liv?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

reflex

Om du var allvetande

Inläggav reflex » 02 feb 2013 10:31

Det du beskriver liknar helvetet på Jorden.
Jag har aldrig reflekterat övar att jag skulle ta livet av mig, men i den den situation du beskriver vore det nog enda utvägen.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Om du var allvetande

Inläggav Cosmic philosopher » 02 feb 2013 10:57

reflex skrev:Det du beskriver liknar helvetet på Jorden.
Jag har aldrig reflekterat övar att jag skulle ta livet av mig, men i den den situation du beskriver vore det nog enda utvägen.

Hej reflex!

Tack för ditt svar.

Intressant.

Varför skulle det vara helvetet på Jorden?

Du hade ju friheten att inte ställa någon fråga/några frågor om X till dig själv om du inte ville det eller ville veta svaret på X. Menar du att det är väldigt mycket som du inte ville veta i den situationen som allvetande och att du skulle ha mycket svårt att låta bli att ta reda på svaren?

Men om du alltså inte ställde dig några frågor till dig själv och därför heller inte tog reda på/fick svaren hade du ju inte behövt att lida. Eller hade du lidit av frestelsen av att fråga dig själv,ta reda på/få svaren? För att du nu hade möjligheten? Eller hur tänker du?

Hade du inte velat att leva då? Du hade alltså valet och möjligheten att inte bruka detta allvetande och "stänga detta ute" under din viljas kontroll.
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Om du var allvetande

Inläggav Algotezza » 04 feb 2013 11:54

Cosmic philosopher skrev:Hej!

Föreställ dig att du var totalt allvetande. Du kunde när som helst få svar på vilken fråga/vilka frågor som helst som du eller någon annan ställde dig.

Det fanns inga gränser för detta ditt vetande. :)

Om du t ex gick på en buss så kunde du direkt få svar (från dig själv)och information på när,var och hur ifrågavarande buss tillverkades i detaljers detaljer - om du ville det.

Du visste namnen ,födelsenumren och den hela biografin på människorna i bussen utan att behöva fråga dem. Och du visste t o m långt innan vilka människor som skulle på denna buss. Du kunde se in i framtiden i detaljer. Du visste andra människors innersta tankar. Du var som en levande Wikipedia på alla områden.

1)Skulle du använda detta allvetande? I hur stor grad i så fall? Vad skulle du använda detta ditt allvetande till?

2) Finns det något som du inte ville veta? Vad i så fall? Vad hade du inte undersökt?

3) Hur hade din vardag sett ut nu utifrån detta ditt förändrade tillstånd?
Vad hade du förändrat i ditt liv?

Allvetande måste grunda sig på att man kan uppleva allt, så länge allvetandet varar, då upplevandet är grund för allt vetande. Mitt begär efter att leva skulle troligen släckas men jag skull ju också veta, i och med att jag just skulle veta allt, hur jag effektivt skulle kunna släcka ner allvetandet och börja på ny kula. Dessutom behöver jag inte släcka ner det helt, bara så mycket att livet åter bleve intressant och att jag skulle kunna hjälpa andra och rädda världen med mitt vetande, eller i alla fall kunna bidra till detta.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ling

Om du var allvetande

Inläggav Ling » 08 feb 2013 08:47

Frågan är ju vart det leder mig i slutändan.
Men, jag kan ju välja att veta eller inte, fast kan jag låta bli att ta reda på det jag kanske inte skulle vilja veta...av ren nyfikenhet. Tex, när ska jag dö och hur. Får jag då veta att det är hemskt och ångestfyllt, kan jag leva fullt ut fram tills dess?

När jag började svara på frågan tänkte jag nog mest positivt men ju längre in i tanken jag går ju mer vill jag nog inte ha den förmågan. Det är svårare att låta bli att få reda på ett svar som man har tillgång till än att leva helt ovetande.

holoteist

Om du var allvetande

Inläggav holoteist » 19 feb 2013 22:36

Frågan är om du inte skulle använda din allvetande förmåga till något mer än att tänka på folks små biografier, busstillverkningar mm. Skulle man inte vilja använda sådana förmågor till att fråga frågor om universum, Gud osv?

Jag tror på en teori (som jag planerar att presentera mer utförligt senare) som heter CTMU skriven av Chris Langan. Enligt denna så är vi människor allvetande på så vis att vi kan delta i en genomsyrande universell syntax, som ytterst tillhör Gud eller universum som sådant.

Så egentligen är din fråga 'om du var Gud, vad sen?'. Och egentligen vet jag inte vad jag ska svara på det.

Användarvisningsbild
Zokrates

Om du var allvetande

Inläggav Zokrates » 20 feb 2013 02:37

Varning!
Det här klippet kanske tar ur er en del okunskap, ni kanske till och med blir lite visare men se den på egen risk,
det är ju trots allt bekvämare för de flesta att vara ovetande idioter.
http://youtu.be/6NMr2VrhmFI

Användarvisningsbild
freddemalte

Om du var allvetande

Inläggav freddemalte » 20 feb 2013 10:28

Zokrates skrev:Varning!
Det här klippet kanske tar ur er en del okunskap, ni kanske till och med blir lite visare men se den på egen risk,
det är ju trots allt bekvämare för de flesta att vara ovetande idioter.
http://youtu.be/6NMr2VrhmFI
Hej Zokrates

Jag har sett hela videon nu och har några frågor till dig:

1. Givet denna mentala slöja som många lever bakom där man då har, sedan barnsben via propaganda, religion, retorik, maktutövning och kommersialism etc, hamnat där vi är idag, vad kan vi göra för att, så att säga, komma ur detta (ta av oss den mentala slöjan och naket, medvetet och öppet lämna det Matrix vi lever i)?

2. Om vi fann en metod att väcka alla som slumrar bakom slöjan, skulle det nödvändigtvis bli bättre då? Hur i så fall? Eller skulle det ena eländet avlösa det andra på grund av människans generella dumhet och andra egenskaper?

3. Har du några andra intressanta oe konstruktiva funderingar på detta eller känner du mest uppgivenhet, indignation och bitterhet över att, dels se eländet och alla som genom tiderna lidit och lider av det, dels känna vanmakten av att inte något kunna göra åt saken?

4. Hur argumenterar man emot de som säger att även detta videoklipp enbart är propaganda?

Berätta gärna hur du ser på alla dessa saker.

Hälsar Fredrik

oe = och/eller
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

satan

Om du var allvetande

Inläggav satan » 11 mar 2013 08:17

Tja FreddeMalte . Jag är totalt övertygad om Guds existens . Jag är tillika 100% övertygad om att Han är allvetande . Om det finns något Han inte vill veta så är det kanske hur det slutar för de kriminella och giriga människorna .

Citatet du anförde , " leken föds ur allvaret och allvaret ur leken " Minns du varifrån det kommer ?
Hursomhelst var det precis vad jag behövde höra denna vackra vårmorgon . Herren välsigne Dig och bevare dig,
Herren låte sitt ansikte lysa över dig och Giva Dig Frid !
Maestro

satan

Om du var allvetande

Inläggav satan » 11 mar 2013 08:25

Tja FreddeMalte och andra. Jag ångrar att jag valde satan som användarnamn och lovar att byta till något mera passande.

Mvh Roger Hallgren
Maestro

Återgå till "Filosofi"