Angående ekosofi

Moderator: Moderatorgruppen

stefans

Angående ekosofi

Inläggav stefans » 29 nov 2013 14:58

ekosofi, eller djupekologi som det också kallas, tar ju upp vikten av att alla arter är lika värda och så vidare. Men hur hade detta samhälle kunnat byggas upp om vi ska ta hänsyn till alla djur och växter, vad skulle vi leva på?

Användarvisningsbild
freddemalte

Angående ekosofi

Inläggav freddemalte » 29 nov 2013 15:59

stefans skrev:ekosofi, eller djupekologi som det också kallas, tar ju upp vikten av att alla arter är lika värda och så vidare. Men hur hade detta samhälle kunnat byggas upp om vi ska ta hänsyn till alla djur och växter, vad skulle vi leva på?

1) Är det en nödvändig koppling mellan att ta hänsyn till mängden av X och att inte äta en delmängd av X?

2) Bygger inte det ekologiska systemet på att vissa varelser äter upp andra varelser?

3) I framtiden kanske man kan odla bakteriekulturer som producerar de proteiner som ingår i normal föda så att vi inte med nödvändighet måste slakta ett däggdjur för att äta köttprotein.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

stefans

Angående ekosofi

Inläggav stefans » 29 nov 2013 18:16

Ekosofin tar ju upp frågor som handlar om vilken rätt vi har att äta djur när de själva har ett egenvärde, likt människans. Ekosofen motsäger ju sig själv om de då tycker att det är okej att äta kött, då de påpekar att djuren har samma egenvärde som en människa. För vi tycker ju inte att det är okej att ett djur äter en människa?
eller hur menar du freddemalte?

Användarvisningsbild
freddemalte

Angående ekosofi

Inläggav freddemalte » 29 nov 2013 18:35

stefans skrev:Ekosofin tar ju upp frågor som handlar om vilken rätt vi har att äta djur när de själva har ett egenvärde, likt människans. Ekosofen motsäger ju sig själv om de då tycker att det är okej att äta kött, då de påpekar att djuren har samma egenvärde som en människa. För vi tycker ju inte att det är okej att ett djur äter en människa?
eller hur menar du freddemalte?
vad menar du med egenvärde? vad avser du med rätt?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Angående ekosofi

Inläggav Anders » 29 nov 2013 18:47

Hur vet vi att ett veteax inte har känslor?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

reflex

Angående ekosofi

Inläggav reflex » 29 nov 2013 18:54

Ekosofi handlar väl om att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle. Klart att vi ska äta varandra. Människan är en allätare och ska naturligen äta både kött och vegetabilier. Ekosofen är inte fundamentalist utan låter allt fungera som det var "tänkt" och eftersträvar harmoni mellan alla levande varelser.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Angående ekosofi

Inläggav Algotezza » 30 nov 2013 13:14

stefans skrev:ekosofi, eller djupekologi som det också kallas, tar ju upp vikten av att alla arter är lika värda och så vidare. Men hur hade detta samhälle kunnat byggas upp om vi ska ta hänsyn till alla djur och växter, vad skulle vi leva på?

Viktigare än den värdemässiga eller etiska dimensionen, som ju är subjektiv eller på sin höjd intersubjektiv, är väl kretsloppstänkandet, att vår produktion och konsumtion måste utgöra fullständiga kretslopp och inte halva sådana som bara producerar avfall. Det är något objektivt.
Algotezza aka Algotezza

stefans

Angående ekosofi

Inläggav stefans » 30 nov 2013 14:57

har jag förstått rätt att ekosofin då handlar om att endast skapa ett mer ekologiskt samhälle som bygger på kretsloppstänkandet? Att vi människor måste visa mer respekt till djur (och natur) för att jorden skulle kunna förbli en plats att leva på i framtiden?

Om det nu är självklart att vi ska fortsätta äta kött osv, hur går vi då till väga att förbättra situationen som ekosoferna vill? någon som har några tips?

Sen förstår jag inte hur ett djur och en människa kan vara jämlika som ekosofin tar upp. Om det skulle vara så, så skulle det väl vara lika okej för ett djur att äta en människa till middag, eftersom det är okej att vi gör tvärtom?

reflex

Angående ekosofi

Inläggav reflex » 30 nov 2013 16:36

stefans skrev:har jag förstått rätt att ekosofin då handlar om att endast skapa ett mer ekologiskt samhälle som bygger på kretsloppstänkandet? Att vi människor måste visa mer respekt till djur (och natur) för att jorden skulle kunna förbli en plats att leva på i framtiden?

Om det nu är självklart att vi ska fortsätta äta kött osv, hur går vi då till väga att förbättra situationen som ekosoferna vill? någon som har några tips?

Sen förstår jag inte hur ett djur och en människa kan vara jämlika som ekosofin tar upp. Om det skulle vara så, så skulle det väl vara lika okej för ett djur att äta en människa till middag, eftersom det är okej att vi gör tvärtom?

Vi är Jordens farligaste och mest potenta varelse därför fruktar de flesta djur oss och försöker hålla ett säkerhetsavstånd. Vi skulle inte uppskatta om andra djur äter oss människor därför dödar vi alla djur (med vissa undantag) som har oss på sin matsedel. Rent moraliskt så kan man inte klandra rovdjur om dom skulle äta oss. Utan vår intelligens och våra vapen skulle vi vara ett lättfångat byte som säkert skulle förtäras med god aptit av de flesta rovdjur.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Angående ekosofi

Inläggav Algotezza » 01 dec 2013 20:48

Glöm inte närhetsprincipen inom ekosofin!
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"