Pilatus skrev:Illusionen skrev:Går det att ha en trovärdig uppfattning om/ang oändligheten, utan att ha tillgång till svaren?
Finns det något empiriskt bevis för oändlighet i universum, att t ex universum har oändlig volym och utsträckning? Jag tror det betraktas som en öppen fråga för kosmologin. Så det finns ingen klar uppfattning i vetenskaplig mening.
Det finns kosmologiska spekulationer och teorier om supersträngar som kan komma att utvidga vår kunskap om universum.
Men det kräver experiment som ger anvisningar för hur den kosmologiska forskningen skall komma vidare.
Kan vi skapa oss en bättre bild av universum så kommer vi att kunna svara på fler frågor.
Men sådana frågor har mycket litet med trovärdighet att göra.
Ett starkt förenklat principexempel, visande att begreppet oändlighet sannolikt är en atomär illusion.
Om exemplet stämmer saknas förutsättning för ett empiriskt bevis.
Tänk dig balanskriteriet DELTA som en strumpa.
Vänd ut och in på strumpan, och du har en typ av ”inverterat” Delta, med ”inverterade” egenskaper.
Ersätt strumpan med en sfär, som går att vända ut och in på, på liknande sätt.
Det är detta jag syftar på med ”avig och rät”.
Rät = rättvänt delta
Avig = inverterat delta (med ”inverterade indirekt balanserande” egenskaper)
Kombinera rät och avig sfär och du har ”dubbel-sfären”, Delta.
Universum är en spegling av Delta (och vice versa), vilket förutsätter att
universum även inkluderar ”avig struktur”.
Om fenomenet tid är det jag tidigare beskrivit, så representeras tid av en typ av ”rot-formad” radie mellan sfärens centrum och periferi.
Rät och avig sfär har då relativt varandra ”inverterade” tider.
Det innebär att tid har olika orientering och referens vid rät respektive avig struktur.
Studerar du Deltas uppbyggnad ser du att tid även förekommer i imaginär form, vilket är en konsekvens av den ”aviga” formen.
Begreppet OÄNDLIGHET är således en ILLUSION skapad p g a att den imaginära tiden är dold för vårt medvetande.SigurdV är m a o på rätt spår, av hans ställda frågor att döma.
Begrundar du detta förstår du även varför gravitationen är imaginär.
/ Illusionen (ej att förväxla med oändligheten)