Olika "abstrakta" modeller av naturen

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 apr 2014 01:30

xts skrev:Det förstår mig själv skriver är sant.

Du borde absolut se filmen 'Sleuth' - Spårhunden från 1972. Den kan tyckas litet gammal men den är fantastiskt bra. Ibland kan det ta en stund innan man förstår vem som döljer sig bakom förklädnaden. Men så var det inte i ditt fall. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 apr 2014 01:33

När vi ändå är inne på filmer så passar jag in med ett citat från filmen "Her".
The past is just a story we tell ourselves.

Är det verkligen sant?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 apr 2014 01:51

Zokrates skrev:När vi ändå är inne på filmer så passar jag in med ett citat från filmen "Her".
The past is just a story we tell ourselves.

Är det verkligen sant?

Med Joaquin Phoenix som Theodore. En film från 2013. "It's not just an operating system, it's a consciousness"

Jo, det är ett annat slags bedrägeri.
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 28 apr 2014 09:11

En dag för cirka 22 år sedan när jag var 30 år så slog det mig.

- Men allt är ju en lek? Vi leker att nån är president, vi leker att vi använder papperlappar att betala saker med. Så leker vi att det finns något som vi kallar för politik. Och när vi ändå är igång och leker så kan vi leka att vi har så avancerade saker som myndigheter, räkningar, monotona arbeten, klasskillnader, agendor, avgaser, mass-styre, demonstrationer, ideologier och mode.

Och när jag tänkt någon dag på detta så såg mina tankar ut så här.

- Helt sjukt, människorna är ju stendumma och lika hjärntvättade som i nazi tyskland. Hur kan någon ta något en sån här sjuk lek på minsta allvar?

Sedan dess har jag aldrig kunnat ta något i samhället (sandlådan) på minsta allvar och sett folk som hjärntvättade. Hjärntvättade av sitt eget tänkande där de lever sina inlärda teaterroller i det vansinne de själva skapat som även snabbt kommer kål på dem. Att se en klunga politiker eller medelsvenssons är lika komiskt som tragiskt och det känns som att stå där som ensam åskådare 1939 i Hitlers Tyskland där massorna skrek Sieg Heil för full hals i trans utan att tänka en enda kritisk tanke och vara en av de få människor som såg vansinnet och även visste vad som skulle komma.

xts

Inläggav xts » 28 apr 2014 17:42

Återgå till "Filosofi"