Har funderat mycket på lycka och hur kroppen beter sig när den är lycklig. Jag kan jag inte undgå att märka hur kroppen reagerar när den bli utsatt för lycka. Den liksom anpassar sig till lyckan den känner och vänjer sig tillslut till den så att den mattas av.
Ett exempel på det är om man lyssnar på en bra låt. Tillslut lednsar man på låten, detta är oundvikligt om man konstant sitter och lyssnar på den.
Men varför gör kroppen så? Varför vänjer sig kroppen vid lyckan och gör den medelmåttlig? Ens högsta mål är ju att vara just lycklig, så varför förstör kroppen för sig själv på det sättet? Det verkar tämligen ologiskt, inte sant? Kan det vara så att kroppen inte har samma huvudsakliga mål som en själv?
Hur skulle det vara då, om man aldrig fick nog?
Om man aldrig skulle få nog på cigaretten och alltid tyckt det var lika gott när man tog en cigg till, så skulle man antaglien dö ganska fort av förgiftning, och ännu fortare om det var droger man tog.
Eller ett ännu mer vanligt exempel: Man lyssnar på en bra låt, men man lednsar aldrig, och då menar jag verkligen aldrig. Tillslut så dör man av svält för att man inte kan sllita sig från den yber braiga låten.
Är detta alltså en försvarsmekanism kroppen har satt upp för att förhindra en från att "drukna" i lycka? Det tror jag. Jag tror inte att det viktigaste i livet är att vara lycklig, utan att leva. Jag tror att en del i livet är att få känna på lite både och.
Sen är det ju faktist så att allt som lever inte kan känna lycka. Tex, växter, träd osv. Och eftersom vi är beroende av varandra så anser jag att det är lämpligt om vi har ett gemensamt huvudmål med vår existens, nämligen; att existera/leva. Jag påstår dock att man ska leva för att vara lycklig som människa, men jag pekar på en slags balans mellan sin egen lycka och att leva i balans med resten av världen.
Vad sägs, fick ni nått att fundera på, eller vad?