Dags att sätta det här forumet som "huvudforum"
Moderator: Moderatorgruppen
Dags att sätta det här forumet som "huvudforum"
Tog upp det i ett annat subforum, men det här känns viktigt, så jag tar det här:
Borde man inte byta adress på www.filosofiforum.com så att det pekar på det här nya forumet istället?
Borde man inte byta adress på www.filosofiforum.com så att det pekar på det här nya forumet istället?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Re: Dags att sätta det här forumet som "huvudforum"
Påminner om detta!!!
Finns någon anledning att INTE peka på detta forum som huvudforum?
Juli 2026
Juli 2026
-
Illusionen
Anders skrev:Påminner om detta!!!
Jag tror det
På gamla FF är det ca 100 - 250 visningar per dygn (Vad utgör medvetandets referens ?),
medan det är i snitt en (1) visning per dygn här.
Något verkar alltså inte stämma, vad det nu kan vara.
Ser nu att www.filosofiforum.se länkar till någon slags huvudsida på wordpress. Skulle det kunna gå att det istället länkade till själva forumet? Det intryck en nyanländ får är inte att man kommit till filosofiforum.
Juli 2026
Juli 2026
Eller om du Johan vill göra det superenkelt, editera "hello world"-inlägget, skriv någon slags välkomstmeddelande och be folk klicka på fliken "forum". Så länge. Så kan man göra nåt snyggare sen.
Juli 2026
Juli 2026
-
Illusionen
Anders skrev:Eller om du Johan vill göra det superenkelt, editera "hello world"-inlägget, skriv någon slags välkomstmeddelande och be folk klicka på fliken "forum". Så länge. Så kan man göra nåt snyggare sen.
Det förefaller vara en bra och enkel åtgärd, värd att testa.
I slutet av mars månad hade ”min tråd” som mest 357 visningar per dygn.
Nu är antalet visningar vissa dagar noll.
Förändringen kom över en natt, när gamla FF.com upphörde.
- Conocimiento
Jag har inte varit här på många år. Senaste inlägget skrev jag 2007, men fick av någon anledning lusten att kika in. Kan dock utan särskilda belägg konstatera att det 'var bättre förr'.
Conocimiento skrev:Jag har inte varit här på många år. Senaste inlägget skrev jag 2007, men fick av någon anledning lusten att kika in. Kan dock utan särskilda belägg konstatera att det 'var bättre förr'.
Framförallt var det fler aktiva här.
Algotezza aka Algotezza
Conocimiento skrev:Jag har inte varit här på många år. Senaste inlägget skrev jag 2007, men fick av någon anledning lusten att kika in. Kan dock utan särskilda belägg konstatera att det 'var bättre förr'.
"Det var bättre förr" har varit en slogan jag sett återupprepas under de flesta år jag varit här...
Det blir väl vad man gör det till tänker jag. Kom gärna in och visa hur ni tycker bra inlägg ska skrivas.
När jag ibland läst gamla trådar från de första åren filosofiforum fanns kan jag notera att det var mer "fackfilosofiskt" då, med diskussioner kring verk av kända filosofer med mer. Jag ser det som ett sundhetstecken att man intresserar sig för andra tänkare, andras idéer med mer...men annars tycker jag det inte per automatik blir bättre för att samtalen är mer "lärda".
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
- Conocimiento
rekoj skrev:Conocimiento skrev:Jag har inte varit här på många år. Senaste inlägget skrev jag 2007, men fick av någon anledning lusten att kika in. Kan dock utan särskilda belägg konstatera att det 'var bättre förr'.
"Det var bättre förr" har varit en slogan jag sett återupprepas under de flesta år jag varit här...
Det blir väl vad man gör det till tänker jag. Kom gärna in och visa hur ni tycker bra inlägg ska skrivas.
När jag ibland läst gamla trådar från de första åren filosofiforum fanns kan jag notera att det var mer "fackfilosofiskt" då, med diskussioner kring verk av kända filosofer med mer. Jag ser det som ett sundhetstecken att man intresserar sig för andra tänkare, andras idéer med mer...men annars tycker jag det inte per automatik blir bättre för att samtalen är mer "lärda".
Jag vet som sagt inte hur det har varit här de senaste åren, men kan bara av de senaste trådtitlarna utröna att det är mycket topics som är "skit", åtminstone för min smak. Jag vill minnas att diskussionerna och ämnena förut var betydligt mer intressanta och som nämnt innan, det var större aktivitet och variation av medlemmar, som har stor betydelse.
Sedan var det inte mycket om 'andra filosofer' vad jag minns. Ämnena var bara helt enkelt bara mer intressanta, eller så var medlemmarna då mer intressanta. Jag kan inte sätta fingret på det, men mycket händer på tio år. Jag är heller inte ute efter en förändring, men hade inte haft något emot om forumet återigen blev spännande.
Starta gärna intressanta ämnen!
Algotezza aka Algotezza
Kanske inte bara var så att det var bättre förr utan att det var bättre förr förr i tiden, att förr hade en bättre klang då än nu...
Algotezza aka Algotezza
Conocimiento skrev:rekoj skrev:Conocimiento skrev:Jag har inte varit här på många år. Senaste inlägget skrev jag 2007, men fick av någon anledning lusten att kika in. Kan dock utan särskilda belägg konstatera att det 'var bättre förr'.
Jag vet som sagt inte hur det har varit här de senaste åren, men kan bara av de senaste trådtitlarna utröna att det är mycket topics som är "skit", åtminstone för min smak. Jag vill minnas att diskussionerna och ämnena förut var betydligt mer intressanta och som nämnt innan, det var större aktivitet och variation av medlemmar, som har stor betydelse.
Sedan var det inte mycket om 'andra filosofer' vad jag minns. Ämnena var bara helt enkelt bara mer intressanta, eller så var medlemmarna då mer intressanta. Jag kan inte sätta fingret på det, men mycket händer på tio år. Jag är heller inte ute efter en förändring, men hade inte haft något emot om forumet återigen blev spännande.
Att det är färre aktiva medlemmar här nu stämmer. Under senaste 10-15 åren som detta forum funnits, har ju internetanvändningen ökat markant i Sverige och världen, men det har inte betytt ökad genomslagskraft för ett forum som detta. Jag tror det delvis kan vara för att samhällsdebatten och filosofi-debatt mer flyttats över till Facebook och andra sociala medier.
Men jag tror fortfarande att ett forum som detta fyller en viktig funktion. Samtal på ex.vis Facebook handlar mycket om det dagsfärska. Kanske kan jämföras med dagspressen där det sällan är någon som bryr sig om att titta i gårdagens eller förra veckans tidning. Även fastän det inte bara är dagsaktuella frågor som diskuteras så tenderar man att snabbt lämna bakom sig det som är skrivet och inte plocka upp gamla trådar. Ett forum som detta tänker jag kan fungera lite mer som ett bibliotek - där man kan lämna texter för att återuppta vid senare tillfällen. Fortfarande diskuteras det till exempel ibland i trådar som startades för flera år sen.
Pierre Bourdieu skrev om faror med det nya mediesamhället att det uppmuntrar till ytlighet och förenklat "snabbtänkande". (se exvis detta blogginlägg http://recollectingphilosophy.wordpress.com/2013/11/22/slow-thinking-and-fast-thinking-with-pierre-bourdieu/) Jag tror att den här typen av forum ger lite mer utrymme för det långsamma tänkandet och de långsamma tänkarna.
Även fastän inte så många bryr sig om att använda forumet tycker jag det fortfarande finns en potential i det. Det finns en fördel i att det är öppet för alla. Så är det ju inte heller vinstdrivet och reklamdrivet på samma sätt som exvis facebook.
Om det var mer intressanta medlemmar här förr? Det vet jag inte om jag tycker. Jag tycker det är svårt att jämföra.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
- Conocimiento
rekoj skrev:Conocimiento skrev:rekoj skrev:
Att det är färre aktiva medlemmar här nu stämmer. Under senaste 10-15 åren som detta forum funnits, har ju internetanvändningen ökat markant i Sverige och världen, men det har inte betytt ökad genomslagskraft för ett forum som detta. Jag tror det delvis kan vara för att samhällsdebatten och filosofi-debatt mer flyttats över till Facebook och andra sociala medier.
Men jag tror fortfarande att ett forum som detta fyller en viktig funktion. Samtal på ex.vis Facebook handlar mycket om det dagsfärska. Kanske kan jämföras med dagspressen där det sällan är någon som bryr sig om att titta i gårdagens eller förra veckans tidning. Även fastän det inte bara är dagsaktuella frågor som diskuteras så tenderar man att snabbt lämna bakom sig det som är skrivet och inte plocka upp gamla trådar. Ett forum som detta tänker jag kan fungera lite mer som ett bibliotek - där man kan lämna texter för att återuppta vid senare tillfällen. Fortfarande diskuteras det till exempel ibland i trådar som startades för flera år sen.
Pierre Bourdieu skrev om faror med det nya mediesamhället att det uppmuntrar till ytlighet och förenklat "snabbtänkande". (se exvis detta blogginlägg http://recollectingphilosophy.wordpress.com/2013/11/22/slow-thinking-and-fast-thinking-with-pierre-bourdieu/) Jag tror att den här typen av forum ger lite mer utrymme för det långsamma tänkandet och de långsamma tänkarna.
Även fastän inte så många bryr sig om att använda forumet tycker jag det fortfarande finns en potential i det. Det finns en fördel i att det är öppet för alla. Så är det ju inte heller vinstdrivet och reklamdrivet på samma sätt som exvis facebook.
Om det var mer intressanta medlemmar här förr? Det vet jag inte om jag tycker. Jag tycker det är svårt att jämföra.
Jag instämmer i det du skriver. Jag har alltid tyckt om forum och forum av denna typ behövs, så det är synd att intresset överlag verkar vara svalt. Jag önskar att fler människor kunde anamma filosofi, men det är svårt att få människor att upptäcka filosofi om de inte/aldrig stöter på det och inser tjusningen. Ett forum som detta hamnar man inte på av en slump. Hur det ser ut i samhället vet jag inte, så pass aktiv är jag inte och vetenskapliga frågor lockar mig mer än filosofiska nuförtiden. Jag vet inte vilken status filosofi har som akademiskt ämne överhuvudtaget, men känslan är att det inte är lika hett som för 10-15 år sedan, och att i stället är folk mer naturvetenskapligt inriktade.
Jag har så klart fler minnen av medlemmar från förr eftersom jag då var aktiv, så kan inte riktigt jämföra. Men det fanns helt klart några som stack ut då och gjorde forumet intressant.
Algotezza skrev:Kanske inte bara var så att d t var bättre förr utan att det var bättre förr förr i tiden, att förr hade en bättre klang då än nu...
Visst, vi var inte heller så många. Vid 1889 års slut var folkmängden endast 4,774,409 personer. Numera får vi dubbla den siffran och jämna av uppåt till 10 miljoner. Har det blivit bättre? Vi kanske är lika sjuka, men vi lever längre berättade någon på Aktuellt i kväll.
Här på forumet hade vi säkert diskuterat Arthur Schopenhauers "utsväfvande lefnadssätt" och vari han funnit lösningen på "tinget i sig" - viljan!
Vilka diskussioner!
Moderator