Autodidakt

Moderator: Moderatorgruppen

rekoj

Re: Autodidakt

Inläggav rekoj » 13 mar 2018 16:46

Anders skrev:
rekoj skrev:På detta forum upplever jag det som att xion och Anders i något avseende representerar två ytterligheter. xion uttrycker ingen tro till auktoriteter, fäster ingen särskild vikt vid auktoriteter har att säga, värderar utifrån "egna" kriterier. Anders har jag å andra sidan vid flera tillfällen använt liknelsen att ha "svart bälte" i något, till exempel i tal om filosofi. Då är vi inne i den mätbara sportens värld,,, och dessutom bältens olika färg som handlar om att få formella erkännanden. För att få det svarta bältet (bli bäst) måste man gå en konventionell bana, och alla de som har svart bälte (är bäst) har gått just denna konventionella bana.
Detta betyder dock inte att xion skulle vara autodidakt medan Anders skulle vara icke-autodidakt.

Det kan du fethaja, som man sa på 90 talet. Att jag vare sig är det ena eller det andra. Jag känner mig inte som nån ytterlighet. Jag gillar att läsa mycket, och grubblar mycket. Skiter rätt mycket i formalia, men svart bälte var inneuttrycket där jag växte upp (i ett enklare område där sport gav god streetcred).

Det här forumet tror jag är något av ett undantagsfall, då de som följer den typiskt konventionella "anti-autodidaktiska" banan inte hittar till detta forumet i förstone. Hit kommer snarare folk på eget initiativ, av eget intresse. Därför även om man är en av de som har mest förtroende till den konventionella banan på detta forum, så betyder det inte att man är en av de som har mest förtroende till den konventionella banan allmänt.

Menar du ändå det finns andra på detta forumet som har mer förtroende till den konventionella banan? Jag kan inte direkt komma på vem det skulle vara. Generellt sett tenderar det väl att vara som Esther påpekar, att de flesta tror på sådant som kan försvara de själva. Tex den som saknar formell bildning menar att formell bildning inte heller är värt något, och den som har formell bildning, framhäver formell bildning som något värdefullt.
rekojs filosofiblogg: http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Skriver om C.G Jung, Wittgenstein, Bourdieu, med mer...
rekojs texter på svenska: http://davidholmberg.se/skrivarkiv/

Esther

Inläggav Esther » 13 mar 2018 17:50

Algotezza skrev:
Alla är en kombo av autodidakt och undervisad... vissa lutar mer åt det ena, andra mer åt det andra hållet. Det handlar om att kombinera teori och praktik.

Detta tror jag också är så nära sanningen man kan komma. Det är kombinationer av att ha formella studier och att vilja, i dessa eller andra närliggande områden, fördjupa sig för att man är genuint intresserad av vissa tema. Är man sedan begåvad - kan detta ge vid handen att man kan utveckla något. Men det har också visat sig att de begåvade och de som kommer på något inte alltid är de som sedan kan använda detta och tjäna pengar - de som inte har samma begåvning men är vad man kallar för intelligenta (som i fallet Russel som stal helt sonika allt som Frege hade kommit på och blev berömd på detta) stjäl gärna och slår mynt av det de stulit av en som kan utveckla det men inte har denna intelligens som krävs för att använda sina kunskaper för att "komma någonvart".
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 19:26

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Tänk dig ett par enäggstvillingar som skiljts åt tidigt. Hur presterar de, är deras begåvningsprofiler likartade eller varierar de som ett par i en jämförelsegrupp? Vad tror du?

Det beror på många saker, självförtroende, miljö, intressen, droger...

Nej, intelligens är visserligen kulturberoende i viss mån, men i huvudsak är det ärftligt. Enäggstvillingar som inte växt upp/levt tillsammans 0,76. Tämligen övertygande.

Det är svårt att stoppa ett stort klot i stål när det väl har börjat rulla... Jag skulle säga skillnaden mellan en person som har sämst självförtroende jämfört med den som har mycket gott självförtroende är upp till 40%. Jag ska göra ett prov i matte tidigt imorgon - och jag ska vara uppe i natt och plugga - undrar just hur det kommer påverka mitt resultat. Tänk då en person som varit allvarlig deprimerad i 6 månader...

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 13 mar 2018 20:01

klorofyll skrev:Jag ska göra ett prov i matte tidigt imorgon - och jag ska vara uppe i natt och plugga - undrar just hur det kommer påverka mitt resultat.

Se till att sova ordentligt, det är viktigt att känna sig fräsch då man skall prestera något. Läs en stund i kväll men se till att du kan koppla av också. Lycka till!

klorofyll

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 20:05

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag ska göra ett prov i matte tidigt imorgon - och jag ska vara uppe i natt och plugga - undrar just hur det kommer påverka mitt resultat.

Se till att sova ordentligt, det är viktigt att känna sig fräsch då man skall prestera något. Läs en stund i kväll men se till att du kan koppla av också. Lycka till!

:D Tack, jag tror att det är lika bra att låta klotet börja rulla redan nu, så att det kommer upp i bra fart!

Återgå till "Filosofi"