Existentiell/vetenskaplig ångest

Moderator: Moderatorgruppen

lynx

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav lynx » 03 nov 2018 20:52

Kan du le fortfarande? Vad får dig isåfall att le?

lynx

Inläggav lynx » 03 nov 2018 21:06

Nu blir jag lite bekymrad. Prata med mig! Vill du inte prata med mig så prata med någon annan. Du är långt ifrån ensam även om det kan kännas så.

carlalarik

Inläggav carlalarik » 03 nov 2018 21:14

lynx skrev:Kan du le fortfarande? Vad får dig isåfall att le?

lynx skrev:Nu blir jag lite bekymrad. Prata med mig! Vill du inte prata med mig så prata med någon annan. Du är långt ifrån ensam även om det kan kännas så.

Hehe sådana frågor. Jag gillar hur du går på djupet. Denna tråd hade nog passat psykologitråden mer tror jag nu i efterhand, men får inte prata med en terapeut.

Det som får mig att le är när något är bissart, motsägelsefullt, när någon ljuger eller är riktigt jävla ond. Jag log när jag svarade Esther förut t.ex.
Jag ler när jag får en bekräftelse på hur skit denna existens är. I övrigt har jag svårt att le, skrattar bara för jag måste av social konvention medan jag tycker skämten ofta är tråkiga.

Jag tycker det känns skönt att du bryr dig, så jag kommer svara. Har inte ångest varje dag, men när ångesten inte finns där så är det tristess och total meningslöshet istället. Vet inte hur jag ska komma ur skiten men har gjort det förut iallafall. Inte så illa som det varit förut så det glädjer mig lite.

lynx

Inläggav lynx » 03 nov 2018 21:24

Jaså, du... Du får inte prata med en terapeut 8) :-" ... :wink:

carlalarik

Inläggav carlalarik » 03 nov 2018 22:04

lynx skrev:Jaså, du... Du får inte prata med en terapeut 8) :-" ... :wink:

Nej? ... Vad menar du?

lynx

Inläggav lynx » 03 nov 2018 22:08

Jag är ju utbildad. Men får du inte prata med mig så...

carlalarik

Inläggav carlalarik » 03 nov 2018 23:56

lynx skrev:Jag är ju utbildad. Men får du inte prata med mig så...

Tänkte mer i öppenvården som jag varit i kontakt med.

lynx

Inläggav lynx » 04 nov 2018 07:19

Fick du inte prata med någon inom öppenvården, fast du ville? Herregud. Det är så mycket som är skruvat i samhället att man upphör inte att förvånas. Får jag fråga vad kåldolmarna hade för förklaringsmodell för att avvisa dig? Jag hoppas att du kommer att trivas här och känna dig som hemma. Vi är en brokig liten skara.

Smisk

Inläggav Smisk » 07 nov 2018 23:14

Det är inte svårt att känna igen sig i beskrivningarna du ger om världen, har du läst om den i tidningarna? ;)

Kikar man på psykets benägenhet att känna mening så motiveras vi från vårat undermedvetna på samma sätt som en ubåt som söker förståelse över världen genom att använda en sonar. Det sitter nån unge där inne i ubåten och har fått för sig att livet är värdefullt men behöver din bekräftelse om att vi är påväg åt rätt håll :)

Det är inte upp till mig om livet är meningsfullt eller om det har något värde, det har det undermedvetna redan bestämt att så är det. Vad som är upp till mig är hur jag tolkar världen och livet under tiden som ungen där inne skickar sonarimpulser till mig.

Livet tvingar mig att svara genom den mening jag själv ger det. Det är det svaret jag skickar till ungen där inne. Livet och världen är "sunyata" som buddhismen säger och det är inte upp till världen att ge mig mening utan mig själv. Det betyder inte att den saknar mening eller att livet inte har värde utan att den är ett instrument för att uttrycka det inneboende värde och den mening vi redan är tilldelade. Av ungen alltså.

carlalarik

Inläggav carlalarik » 08 nov 2018 00:06

Smisk skrev:Det är inte svårt att känna igen sig i beskrivningarna du ger om världen, har du läst om den i tidningarna? ;)

Kikar man på psykets benägenhet att känna mening så motiveras vi från vårat undermedvetna på samma sätt som en ubåt som söker förståelse över världen genom att använda en sonar. Det sitter nån unge där inne i ubåten och har fått för sig att livet är värdefullt men behöver din bekräftelse om att vi är påväg åt rätt håll :)

Det är inte upp till mig om livet är meningsfullt eller om det har något värde, det har det undermedvetna redan bestämt att så är det. Vad som är upp till mig är hur jag tolkar världen och livet under tiden som ungen där inne skickar sonarimpulser till mig.

Livet tvingar mig att svara genom den mening jag själv ger det. Det är det svaret jag skickar till ungen där inne. Livet och världen är "sunyata" som buddhismen säger och det är inte upp till världen att ge mig mening utan mig själv. Det betyder inte att den saknar mening eller att livet inte har värde utan att den är ett instrument för att uttrycka det inneboende värde och den mening vi redan är tilldelade. Av ungen alltså.

Hehe, läste om det i tidningar och på nätet när jag var ungdom. Sen började jag plugga sociologi, som skulle kunna översättas som vetenskapen om världshelvetet... Att jag är marxist gör inte saken bättre. Förstår vad du menar med buddhismen, allt liv i världen har ett värde genom sin egen existens. Problemet jag känner är att jag inte kan känna glädje och njutning inför den, kan inte finna mening genom mig själv.

Men jag fann ett bra citat som ger mig lite styrka; Gramsci: “pessimism of the intellect, optimism of the will.”

Esther

Inläggav Esther » 08 nov 2018 09:02

Bli frisk i JKHN
Veritas vos liberabit

531bts

Inläggav 531bts » 09 nov 2018 10:08

Skapelsen o alla levande varelsers 100%iga beroende av den är meningsfull. Att de vuxna i din barndom indoktrinerat dig att antingen tro att den är ett dött teknologiskt fungerande något som saknar allmängilltig mening dvs vetenskapen. Eller enligt religionen: skapelsen som en produkt av en trollkarl, Gud, med oklar agenda, båda ger som följd att var o en på olika sätt har att antingen förtränga meningsfrågan eller böja sig för oklara o auktoritära svar o förhållningsregler.
Det kan inte ge annat än ångest, vanmakt, alienering för den som på allvar ställer den mest utmanande frågan o inte nöjer sig med de svar, eller frånvaro därav, vetenskapen o religionen ger.
Finns det en allmängilltig o för förståndet, förnuftet o kommunicerbar mening med det mänskliga livet?

Esther

Inläggav Esther » 09 nov 2018 10:30

531bts skrev:Skapelsen o alla levande varelsers 100%iga beroende av den är meningsfull. Att de vuxna i din barndom indoktrinerat dig att antingen tro att den är ett dött teknologiskt fungerande något som saknar allmängilltig mening dvs vetenskapen. Eller enligt religionen: skapelsen som en produkt av en trollkarl, Gud, med oklar agenda, båda ger som följd att var o en på olika sätt har att antingen förtränga meningsfrågan eller böja sig för oklara o auktoritära svar o förhållningsregler.
Det kan inte ge annat än ångest, vanmakt, alienering för den som på allvar ställer den mest utmanande frågan o inte nöjer sig med de svar, eller frånvaro därav, vetenskapen o religionen ger.
Finns det en allmängilltig o för förståndet, förnuftet o kommunicerbar mening med det mänskliga livet?

det jag markerat i din tex är rena rama egna (dina i detta fallet) tolkningar som dessutom säger att den som säger sådant - ABSOLUT INTE vet vad han talar om.... så är nog fallet i detta fallet --- tråkigt att du säger sådana barnsliga dumheter.

Dels är det hur du sammanför de huvudsakliga - fem i antalet - religionerna där bland annat buddismen inte ens tror på en Gud (fel i sak därmed).
Sedan att Gud skulle ha en "oklar" agenda enligt de TRE religioner som tror på En Gud - är också helt galet --- eftersom det finns böcker _ Tanach, Koranen och Bibeln som är EXPLICTA med Guds agenda för människan - (återigen fel i sak och icke påläst och kan därmed inte det du yttrar dig om).
Att Gud skulle vara sin EGEN MOTSATS - en trollkarl dvs en människa som låssas göra och utföra något som denne inte alls gör utan duperar bara en publik - ÄR SÅ DUMT så det faller av egen vikt. Det enda ett sådant yttrande talar om för en läsare är att personer som säger sådant --- INTE HAR EN SUSNING om vem och vad Gud är.
Detta innebär att du har fel i din egen konstruerade bild på vad och vem Gud är men extrapolerar utifrån den felaktiga bilden och applicerar detta på ett faktum såsom det vore ett faktum och en verklighet - ren och skär dumhet och intelligens.

Synd - på så rara ärtor --- trodde om dig att du var lite mer smart än du visar dig vara ovan... revidera och tänk och återkom gärna!
:)
Veritas vos liberabit

531bts

Inläggav 531bts » 09 nov 2018 12:06

Esther: ingen av de monoteistiska religionerna ger en begriplig förklaring till Guds syfte, mening med skapelsen. Det finns direktiv för hur människan ska förhålla sig enligt de monoteistiska religionerna, men inte någonstans ges en för förståndet, begriplig förklaring till Guds avsikt, syfte mening med skapelsen.
Jo, jag har "en susning" om Gud, avseende egenskap o mening med skapelsen. Den har inte inte religös, bokstavstroende grund, snarare ett filosofiskt o verklighetsförankrat ställningstagande. De religiösa med deras religioner, tar gärna på sig tolkningsföreträde om Gud, dom inte bara tror, dom vet, för det har dom lärt sig ifrån en gammal skrift. Det är därför du reagerar med grötmyndigt påstående. om att jag inte bör uttala mig. Sådant leder inte vidare. Bättre om du som religiöst övertygad svarar begripligt vad Guds syfte är med skapelse, ne's pas?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 nov 2018 12:19

Livet innebär att uppleva livet och skapa/göra/handla. För Gud. För oss.

Kan inte se någon vits med att laborera med ytterligare meningar ovanpå detta.

Kärlek bidrar till känslan av mening. Det ger gemenskap, närhet. Hat och likgiltighet splittrar upp.

Jag finner själv nöje i att skapa texter, tänka, göra musik, göra bilder... och uppleva livet, dess ljus och mörker, omväxlingen... Jag gör det jag gör för min egen skull men kan andra ha glädje av det, desto bättre.

Finner också en glädje i att villkorslöst hjälpa andra utan krav på gentjänst. Man kan hjälpa von oben eller jämlikt. Som Mor sade: Vara till välsignelse.

Återgå till "Filosofi"