Nuets beståndsdelar

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Vertumnus » 20 mar 2019 13:00

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Mitt inlägg handlar inte om Guds familjeförhållanden utan som tidigare om det politiska alternativ som följer ur svårigheten "att förutsäga resultatet av spelet mellan relativ fria viljor"


Jag menade bara att Gud skapade människan därför att hen behövde en biologisk slumpgenerator, ej pga ensamhetskänslan. Änglar däremot är, antar jag, väldigt förutsägbara då de i princip saknar fri vilja.

Nu tycker jag ni halkat ifrån nuet ganska rejält. Allt religionsartat går ut på framtiden. Inte på nuet.


Att förutse vad som skall hända i nästa ögonblick eller längre fram är är ur ett evolutionärt perspektiv förmodligen förnuftets främsta uppgift. Men det kräver att nuet endast är ett led i en pågående process, vilket det oftast är i den fysiska världen så som vi möter den och så oftast även i större befolkningsgrupper sådana som kan beskrivas med statistik. En helt annan osäkerhet gäller emellertid på individ- eller atomnivå. Speciellt kan människor som handlande agenter i varje nu starta processer eller avbryta pågående processer, dvs vara ursprung till något helt nytt. Sådana förlopp ger inga egentliga ledtrådar till förutsägelser. Det är här som religion och spec politik finner sin legitimitet: att människor genom avtal och överenskommelser gör sig till herrar över framtiden.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Algotezza » 20 mar 2019 21:07

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Mitt inlägg handlar inte om Guds familjeförhållanden utan som tidigare om det politiska alternativ som följer ur svårigheten "att förutsäga resultatet av spelet mellan relativ fria viljor"


Jag menade bara att Gud skapade människan därför att hen behövde en biologisk slumpgenerator, ej pga ensamhetskänslan. Änglar däremot är, antar jag, väldigt förutsägbara då de i princip saknar fri vilja.

Nu tycker jag ni halkat ifrån nuet ganska rejält. Allt religionsartat går ut på framtiden. Inte på nuet.


Men religionen påverkar onekligen nuet...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Algotezza » 20 mar 2019 21:08

Vertumnus skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Jag menade bara att Gud skapade människan därför att hen behövde en biologisk slumpgenerator, ej pga ensamhetskänslan. Änglar däremot är, antar jag, väldigt förutsägbara då de i princip saknar fri vilja.

Nu tycker jag ni halkat ifrån nuet ganska rejält. Allt religionsartat går ut på framtiden. Inte på nuet.


Att förutse vad som skall hända i nästa ögonblick eller längre fram är är ur ett evolutionärt perspektiv förmodligen förnuftets främsta uppgift. Men det kräver att nuet endast är ett led i en pågående process, vilket det oftast är i den fysiska världen så som vi möter den och så oftast även i större befolkningsgrupper sådana som kan beskrivas med statistik. En helt annan osäkerhet gäller emellertid på individ- eller atomnivå. Speciellt kan människor som handlande agenter i varje nu starta processer eller avbryta pågående processer, dvs vara ursprung till något helt nytt. Sådana förlopp ger inga egentliga ledtrådar till förutsägelser. Det är här som religion och spec politik finner sin legitimitet: att människor genom avtal och överenskommelser gör sig till herrar över framtiden.


Till slavar under framtiden...i form av farhågor, planer... önskningar...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Anders » 22 mar 2019 06:51

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Anders skrev:Nu tycker jag ni halkat ifrån nuet ganska rejält. Allt religionsartat går ut på framtiden. Inte på nuet.


Att förutse vad som skall hända i nästa ögonblick eller längre fram är är ur ett evolutionärt perspektiv förmodligen förnuftets främsta uppgift. Men det kräver att nuet endast är ett led i en pågående process, vilket det oftast är i den fysiska världen så som vi möter den och så oftast även i större befolkningsgrupper sådana som kan beskrivas med statistik. En helt annan osäkerhet gäller emellertid på individ- eller atomnivå. Speciellt kan människor som handlande agenter i varje nu starta processer eller avbryta pågående processer, dvs vara ursprung till något helt nytt. Sådana förlopp ger inga egentliga ledtrådar till förutsägelser. Det är här som religion och spec politik finner sin legitimitet: att människor genom avtal och överenskommelser gör sig till herrar över framtiden.


Till slavar under framtiden...i form av farhågor, planer... önskningar...

Vad KBT handlar om, ungefär. Vi kan langa in Harari och religionerna i den här häraden också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Vertumnus » 22 mar 2019 08:41

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Anders skrev:Nu tycker jag ni halkat ifrån nuet ganska rejält. Allt religionsartat går ut på framtiden. Inte på nuet.


Att förutse vad som skall hända i nästa ögonblick eller längre fram är är ur ett evolutionärt perspektiv förmodligen förnuftets främsta uppgift. Men det kräver att nuet endast är ett led i en pågående process, vilket det oftast är i den fysiska världen så som vi möter den och så oftast även i större befolkningsgrupper sådana som kan beskrivas med statistik. En helt annan osäkerhet gäller emellertid på individ- eller atomnivå. Speciellt kan människor som handlande agenter i varje nu starta processer eller avbryta pågående processer, dvs vara ursprung till något helt nytt. Sådana förlopp ger inga egentliga ledtrådar till förutsägelser. Det är här som religion och spec politik finner sin legitimitet: att människor genom avtal och överenskommelser gör sig till herrar över framtiden.


Till slavar under framtiden...i form av farhågor, planer... önskningar...


Slav eller inte beror väl snarast på vem som dikterar vilkoren? Det är mer en fråga om vem än vad. Friheten ligger i att både kunna starta, avbryta och delta i processer.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Anders » 22 mar 2019 09:05

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Att förutse vad som skall hända i nästa ögonblick eller längre fram är är ur ett evolutionärt perspektiv förmodligen förnuftets främsta uppgift. Men det kräver att nuet endast är ett led i en pågående process, vilket det oftast är i den fysiska världen så som vi möter den och så oftast även i större befolkningsgrupper sådana som kan beskrivas med statistik. En helt annan osäkerhet gäller emellertid på individ- eller atomnivå. Speciellt kan människor som handlande agenter i varje nu starta processer eller avbryta pågående processer, dvs vara ursprung till något helt nytt. Sådana förlopp ger inga egentliga ledtrådar till förutsägelser. Det är här som religion och spec politik finner sin legitimitet: att människor genom avtal och överenskommelser gör sig till herrar över framtiden.


Till slavar under framtiden...i form av farhågor, planer... önskningar...


Slav eller inte beror väl snarast på vem som dikterar vilkoren? Det är mer en fråga om vem än vad. Friheten ligger i att både kunna starta, avbryta och delta i processer.

Fast du är fånge i dina egna förväntningar. Alla är, mer eller mindre. Några få med lyckliga gener och gynnad uppväxt kanske kan känna sig som herrar(kan man säga damer?) över sina öden och oroar sig inte, förväntar sig inte utan har överjag som kallt analyserar nuet i varje sekund.
Lite det både KBT och mer seriös mindfulness(Kåver, Nilsonne) vill åstadkomma och jag tror det är av god. Men du kanske tolkar det annorlunda, Vertumnus?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Vertumnus » 22 mar 2019 10:06

Anders skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Till slavar under framtiden...i form av farhågor, planer... önskningar...


Slav eller inte beror väl snarast på vem som dikterar vilkoren? Det är mer en fråga om vem än vad. Friheten ligger i att både kunna starta, avbryta och delta i processer.

Fast du är fånge i dina egna förväntningar. Alla är, mer eller mindre. Några få med lyckliga gener och gynnad uppväxt kanske kan känna sig som herrar(kan man säga damer?) över sina öden och oroar sig inte, förväntar sig inte utan har överjag som kallt analyserar nuet i varje sekund.
Lite det både KBT och mer seriös mindfulness(Kåver, Nilsonne) vill åstadkomma och jag tror det är av god. Men du kanske tolkar det annorlunda, Vertumnus?


Att vara fånge eller slav under sina förväntningar innebär att man frånsagt sig allt inflytande över sina förväntningar, jag tror inte att det är det vanliga. Och att använda sig av tillgängliga metoder för att påverka framtiden är långtifrån detsamma som att kontrollera sitt öde. Området för vad som är möjligt att påverka är begränsat. Att frihet i tanke, tal och handlande sätts till det mänskliga prerogativet innebär inget annat än att det är genom frihet i tanke, tal och handlande som vi existerar.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Vertumnus » 22 mar 2019 10:12

Vertumnus skrev:
Anders skrev:
Vertumnus skrev:
Slav eller inte beror väl snarast på vem som dikterar vilkoren? Det är mer en fråga om vem än vad. Friheten ligger i att både kunna starta, avbryta och delta i processer.

Fast du är fånge i dina egna förväntningar. Alla är, mer eller mindre. Några få med lyckliga gener och gynnad uppväxt kanske kan känna sig som herrar(kan man säga damer?) över sina öden och oroar sig inte, förväntar sig inte utan har överjag som kallt analyserar nuet i varje sekund.
Lite det både KBT och mer seriös mindfulness(Kåver, Nilsonne) vill åstadkomma och jag tror det är av god. Men du kanske tolkar det annorlunda, Vertumnus?


Att vara fånge eller slav under sina förväntningar innebär att man frånsagt sig allt inflytande över sina förväntningar, jag tror inte att det är det vanliga. Och att använda sig av tillgängliga metoder för att påverka framtiden är långtifrån detsamma som att kontrollera sitt öde. Området för vad som är möjligt att påverka är som vi vet begränsat.

Att frihet i tanke, tal och handlande sätts till det mänskliga prerogativet innebär inget annat än att det är genom frihet i tanke, tal och handlande som vi tillåts existera.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Antic » 23 mar 2019 17:58

Det finns inget sånt. Fråga en musiker.

Du vet aldrig hur en träning skall gå. Sedan spelar det inte den minsta roll vad du känner eller tror, vilka förväntningar du har osv. Du vet aldrig varför det går bra eller dåligt. Plötsligt finns det där bara, eller inte.

Plötsligt flyter allt, allt stämmer, känslan finns där. Nästa gång du tränar fast du kände dig i bättre form innan du började, lyckas ingenting. Och så är livet. Vi styr egentligen ingenting lika lite som vi vet varför något går bra eller dåligt.

Du känner dig i toppform när du vaknar. En timma efteråt tycks allt gå åt skogen istället, för att sedan vända och flyta på igen. Och vi vet aldrig varför. Det enda som egentligen fungerar är, ta dagen som den kommer, du vet aldrig hur det ser ut några timmar senare.

Du vet inte ens om du lever imorgon eller nästa timma, med eller utan sannolikhesfaktor.

Men det är väl samtidigt det som är tjusningen med livet, som egentligen är totalt oförutsägbart. Planera kan vi alla göra, men vi vet ingenting om hur det kommer att se ut när det blir dags.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Vertumnus » 24 mar 2019 11:41

Antic skrev:Det finns inget sånt. Fråga en musiker.

Du vet aldrig hur en träning skall gå. Sedan spelar det inte den minsta roll vad du känner eller tror, vilka förväntningar du har osv. Du vet aldrig varför det går bra eller dåligt. Plötsligt finns det där bara, eller inte.

Plötsligt flyter allt, allt stämmer, känslan finns där. Nästa gång du tränar fast du kände dig i bättre form innan du började, lyckas ingenting. Och så är livet. Vi styr egentligen ingenting lika lite som vi vet varför något går bra eller dåligt.

Du känner dig i toppform när du vaknar. En timma efteråt tycks allt gå åt skogen istället, för att sedan vända och flyta på igen. Och vi vet aldrig varför. Det enda som egentligen fungerar är, ta dagen som den kommer, du vet aldrig hur det ser ut några timmar senare.

Du vet inte ens om du lever imorgon eller nästa timma, med eller utan sannolikhesfaktor.

Men det är väl samtidigt det som är tjusningen med livet, som egentligen är totalt oförutsägbart. Planera kan vi alla göra, men vi vet ingenting om hur det kommer att se ut när det blir dags.


Att framtiden år svår att förutse beror just på nuets oförutsägbarhet,men oförutsägbarheten kan avgränsas till att gälla händelser. Varje nu är antingen början på något, slutet på något eller del i en pågående process. Därtill kan man möjligen också lägga fullständigt fristående nu.

Att framtiden ligger bortom horisonten ligger i sakens natur, ändå är det just dess partiella förutsägbarhet som hållt oss vi liv i generation efter generation.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav hakkapeliitta » 24 mar 2019 13:04

Vertumnus skrev:
Antic skrev:Att framtiden år svår att förutse beror just på nuets oförutsägbarhet,men oförutsägbarheten kan avgränsas till att gälla händelser.


Nuet är inte alls oförutsägbart, faktiskt det enda tillståndet där begreppet förutsägbarhet saknar mening. Förutsägbarhet förutsätter en tidsram som nuet saknar.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Vertumnus » 24 mar 2019 13:27

hakkapeliitta skrev:
Vertumnus skrev:
Antic skrev:Att framtiden år svår att förutse beror just på nuets oförutsägbarhet,men oförutsägbarheten kan avgränsas till att gälla händelser.


Nuet är inte alls oförutsägbart, faktiskt det enda tillståndet där begreppet förutsägbarhet saknar mening. Förutsägbarhet förutsätter en tidsram som nuet saknar.


Den paradoxen löstes med infinitaskalkylen. Tänk deriverbar icke deriverbar. ∫ a b f ( x ) d x är exakt lika med F ( b ) − F ( a )

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav hakkapeliitta » 24 mar 2019 14:10

Stavas korrekt infinitesimalkalkyl (språkpolisen äro framme)

Ditt exempel på deriverbar funktion förstår jag inte riktigt vad har detta har med tiden att göra.


Deriverbar är en egenskap hos matematiska funktioner.


Infinitesimalkalkylen från början (Newton, Leipniz) brottades med gränsvärdesproblematiken, båda Newton och Leipniz var spontant rätt ute men hade ingen matematisk stringent definition på "area". Löstes först iom gränsvärdesdefinitionen på andra hälften 1800 tal.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Vertumnus » 24 mar 2019 14:34

hakkapeliitta skrev:Stavas korrekt infinitesimalkalkyl (språkpolisen äro framme)

Ditt exempel på deriverbar funktion förstår jag inte riktigt vad har detta har med tiden att göra.


Deriverbar är en egenskap hos matematiska funktioner.


Infinitesimalkalkylen från början (Newton, Leipniz) brottades med gränsvärdesproblematiken, båda Newton och Leipniz var spontant rätt ute men hade ingen matematisk stringent definition på "area". Löstes först iom gränsvärdesdefinitionen på andra hälften 1800 tal.


Ja jag ser det jag stavade visst fel. Jo matematiken gör int skillnad på tid och rum, deriverbar innebär att du i varje punkt hos ett förlopp kan bestämma riktningen oaktat punkter saknar riktning. Att Riemannintegralen ger exakta värden innebär att att de adderade areorna eller om man så vill tidsrymderna i princip saknar utsträckning samt att gränserna - här inledande och aslutande nu - är väl definierade

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Algotezza » 24 mar 2019 17:18

hakkapeliitta skrev:
Vertumnus skrev:
Antic skrev:Att framtiden år svår att förutse beror just på nuets oförutsägbarhet,men oförutsägbarheten kan avgränsas till att gälla händelser.


Nuet är inte alls oförutsägbart, faktiskt det enda tillståndet där begreppet förutsägbarhet saknar mening. Förutsägbarhet förutsätter en tidsram som nuet saknar.


Nuet har en viss tidsmässig bredd. Nuet är inte detsamma som tidlöshet.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster