Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 21 mar 2020 21:14

hakkapeliitta skrev:Du kan ha rätt. Jag har alltid uppfattat matematiken som "här och nu" modellering av verkligheten.
Beskriver egentligen inte framtiden, förutsägandet, utan mer som så som vi uppfattar verkligen just nu.
Maxwell med sina ekvationer beskrev ett tillstånd där ekvationer berättade mer än vad man först trodde.
Jag är kluven. Kanske måste jag ompröva mina tankar.

Trevligt att du är intresserad Hakkapeliitta, nu en parentes med beröringspunkter till fälten.

De elektriska och magnetiska fälten har atomärt strukturformer som innefattar de rumsliga begreppen,
LINJÄRT och CIRKULÄRT. Orsaken/bakgrunden till dessa basala strukturformer, linjärt och cirkulärt,
är att finna i rumtidens beroende av egenstrukturens ”förankring” via MaskeringsPrincipen, MP.
Vår RUM-TID kan därigenom betraktas som de individuella substitut ”som blev kvar efter maskeringen”.
Den komplexa beskrivningen (inkl reellt och imaginärt) av balanskriteriet, ΔØ, liksom Eulers identitet,
har sitt upphov i ovanstående.
När jag skriver ”Det mänskliga perspektivet på universum” är det alltså med detta som utgångspunkt.

Tänker vi oss att universum, ur vårt mänskliga perspektiv, kan betraktas som en dynamisk fältprocess som
befinner sig under ständig förändring kan evolutionen ses som en kontinuerligt pågående anpassning till
dessa successivt förändrade förutsättningar och levnadsbetingelser. Skulle anpassningen av någon
anledning upphöra kommer allt liv på sikt att dö ut p g a den missanpassning som blir följden.
Våra egenskaper och talanger har sin historiska bakgrund i det genetiska arvet från våra förfäders liv,
inom ramen för, och format av, denna från tidernas begynnelse pågående anpassningsprocess.
Det är rimligt att anta att anpassningsprocessen förutsätter att den genetiska variationen inom den mänskliga
reproduktionen är anpassad/optimerad relativt universums dynamiska förändringsprocess, för att förutsättningar
skall finnas för en existentiell framtid för våra gener. Både för liten respektive för stor genetisk variation över
tid får troligen till konsekvens att den genetiska kedjan, havererar, vilket bör vara i linje med evolutionsteorin.
Det är här vår intelligens kommer in i bilden, som en av de variabler som ingår i anpassningsprocessen.
Vad som är optimal intelligens ur ett evolutionsperspektiv, är då ej nödvändigtvis detsamma som hög intelligens.

Med detta synsätt är begreppet och variabeln intelligens ett arv och gåva, med grund i ett svindlande historiskt
perspektiv, som ingen kan göra anspråk på att själv ha förvärvat.
Den genetiska variationen via ”variabeln intelligens” tenderar i dag att överskrida den balans gentemot
universums förändring, som krävs för att hålla den genetiska kedjan vid liv.
Min tidigare fråga, ”Vem bär ansvaret för denna uppenbara orättvisa ?” har alltså sitt ursprung i att
variationer/mutationer i den genetiska koden låter det vi benämner evolutionen (ur sitt perspektiv) ”testa”
om en hög intelligens är optimalt. Det synliga resultatet/utfallet av denna test är bl a den miljöförstöring vi bevittnar.
Många lever i tron att det där löser vi, men faktum är att ingen besitter den kunskap och förmåga som krävs för att
förutse hur människans ”intelligenta” framfart på planeten slutar. Vi förstår inte storleken/höjden på de trösklar
i systemen, som är bestämmande för när ingen återvändo finns, när vi står inför avgrunden.
Våra med hjälp av vår hyllade intelligens, under en kort tidsepok, gjorda avskräckande avtryck, skövlar och förgiftar
naturen, skändar djuren och i övermod vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse.
Vill det sig illa kan av det skälet vår beundrade intelligens bli det som, på "direktiv" av det universum stipulerar,
slutgiltigt sätter punkt för vår civilisation. Personligen tror jag mänskligheten är på god väg att lyckas med detta.
En bidragande orsak till detta är de politiska systemen, som i sin iver att slå vakt om det egna maktmonopolet,
är pådrivande i tillväxt-exploateringen, och därigenom främjar den negativa utvecklingen.

Så, din tidigare önskan om en enklare och mer förnöjsam tillvaro nära naturen delar jag, och bör som alternativ
ha klara fördelar att erbjuda mänskligheten.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=0bjB-IWEYI0

Återgå till "Filosofi"