Vad kan vi vara helt säkra på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad kan vi vara helt säkra på?
Men Platon såg det ju som en " skenvärld/skuggvärld". Som vi ser alltså. Maya är hinduism/ buddhism uttrycket för det runt omkring oss som betraktas som illusion. Kabbala tror att inget finns utom oss utom tecken på vad som finns på andra sidan, grovt skissat.
Ok
Lite populärvetendkapligt tyckte jag det var intressant att buddha o platon var relativt samtida. Undrar om ssmhället hade nåt nån sorts medvetande om verkligheten då, teknisk eller kulturell utvecklingsnivå. Vet ej!
Lite populärvetendkapligt tyckte jag det var intressant att buddha o platon var relativt samtida. Undrar om ssmhället hade nåt nån sorts medvetande om verkligheten då, teknisk eller kulturell utvecklingsnivå. Vet ej!
Jag vet inte heller.
Och jag är så innerligt glad att höra att någon annan medger att den inte vet heller! Besserwissrarna liknar många gånger kejsarens nya kläder.
Och jag är så innerligt glad att höra att någon annan medger att den inte vet heller! Besserwissrarna liknar många gånger kejsarens nya kläder.
dokido skrev:Tror inte platon var inne på simulering. Jag tog upp honom bara gör att jag gilla hans grott bild, där människor sitter i en grotta och ser bara sina skuggor, inte den verkliga världen
Såg de inte verklighetens skuggor, inte bara sina egna? Tja, som någon fågel, lastade åsnor osv.? Eller har jag missuppfattat det?
Du rockar, dokido
lynx skrev: Såg de inte verklighetens skuggor, inte bara sina egna? Tja, som någon fågel, lastade åsnor osv.? Eller har jag missuppfattat det?
Platons grottliknelse, är en liknelse i Platons dialog Staten. En grupp människor sitter fastkedjade i en grotta, med ansiktena vända mot grottans inre. Bakom dem finns en mur, och bakom muren brinner en eld. Mellan muren och elden går människor, som håller upp föremål ovanför muren, som i en dockteater.

Moderator
Jaså, var det en mur! Förstår. Tack, Pilatus.
Pilatus skrev:lynx skrev: Såg de inte verklighetens skuggor, inte bara sina egna? Tja, som någon fågel, lastade åsnor osv.? Eller har jag missuppfattat det?
Platons grottliknelse, är en liknelse i Platons dialog Staten. En grupp människor sitter fastkedjade i en grotta, med ansiktena vända mot grottans inre. Bakom dem finns en mur, och bakom muren brinner en eld. Mellan muren och elden går människor, som håller upp föremål ovanför muren, som i en dockteater.
Han var inte bara blygsam, den käre Sokrates.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
lynx skrev:dokido skrev:Tror inte platon var inne på simulering. Jag tog upp honom bara gör att jag gilla hans grott bild, där människor sitter i en grotta och ser bara sina skuggor, inte den verkliga världen
Såg de inte verklighetens skuggor, inte bara sina egna? Tja, som någon fågel, lastade åsnor osv.? Eller har jag missuppfattat det?
Du rockar, dokidoStörtskönt att prata utan prestige!
Tack det var snällt sagt!