Vad kan vi vara helt säkra på?

Moderator: Moderatorgruppen

lynx

Re: Vad kan vi vara helt säkra på?

Inläggav lynx » 26 jun 2020 23:13

Men Platon såg det ju som en " skenvärld/skuggvärld". Som vi ser alltså. Maya är hinduism/ buddhism uttrycket för det runt omkring oss som betraktas som illusion. Kabbala tror att inget finns utom oss utom tecken på vad som finns på andra sidan, grovt skissat.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 26 jun 2020 23:41

Ok

Lite populärvetendkapligt tyckte jag det var intressant att buddha o platon var relativt samtida. Undrar om ssmhället hade nåt nån sorts medvetande om verkligheten då, teknisk eller kulturell utvecklingsnivå. Vet ej!

lynx

Inläggav lynx » 26 jun 2020 23:58

Jag vet inte heller.
Och jag är så innerligt glad att höra att någon annan medger att den inte vet heller! Besserwissrarna liknar många gånger kejsarens nya kläder.

lynx

Inläggav lynx » 27 jun 2020 03:03

dokido skrev:Tror inte platon var inne på simulering. Jag tog upp honom bara gör att jag gilla hans grott bild, där människor sitter i en grotta och ser bara sina skuggor, inte den verkliga världen

Såg de inte verklighetens skuggor, inte bara sina egna? Tja, som någon fågel, lastade åsnor osv.? Eller har jag missuppfattat det?
Du rockar, dokido :) Störtskönt att prata utan prestige!

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 27 jun 2020 08:43

lynx skrev: Såg de inte verklighetens skuggor, inte bara sina egna? Tja, som någon fågel, lastade åsnor osv.? Eller har jag missuppfattat det?

Platons grottliknelse, är en liknelse i Platons dialog Staten. En grupp människor sitter fastkedjade i en grotta, med ansiktena vända mot grottans inre. Bakom dem finns en mur, och bakom muren brinner en eld. Mellan muren och elden går människor, som håller upp föremål ovanför muren, som i en dockteater.

Bild

lynx

Inläggav lynx » 27 jun 2020 15:51

Jaså, var det en mur! Förstår. Tack, Pilatus.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 27 jun 2020 16:18

Pilatus skrev:
lynx skrev: Såg de inte verklighetens skuggor, inte bara sina egna? Tja, som någon fågel, lastade åsnor osv.? Eller har jag missuppfattat det?

Platons grottliknelse, är en liknelse i Platons dialog Staten. En grupp människor sitter fastkedjade i en grotta, med ansiktena vända mot grottans inre. Bakom dem finns en mur, och bakom muren brinner en eld. Mellan muren och elden går människor, som håller upp föremål ovanför muren, som i en dockteater.

Bild

Han var inte bara blygsam, den käre Sokrates.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 27 jun 2020 20:22

lynx skrev:
dokido skrev:Tror inte platon var inne på simulering. Jag tog upp honom bara gör att jag gilla hans grott bild, där människor sitter i en grotta och ser bara sina skuggor, inte den verkliga världen

Såg de inte verklighetens skuggor, inte bara sina egna? Tja, som någon fågel, lastade åsnor osv.? Eller har jag missuppfattat det?
Du rockar, dokido :) Störtskönt att prata utan prestige!

Tack det var snällt sagt!

Återgå till "Filosofi"