hakkapeliitta skrev:Rent samvete är bästa huvudkudden.
Sant. Känner inte direkt att mitt samvete är rent dock. Men jag tror att tiden läker alla sår.
Moderator: Moderatorgruppen
hakkapeliitta skrev:Rent samvete är bästa huvudkudden.
hakkapeliitta skrev:klorofyll skrev:Pilatus skrev:Inte illa menat, men det stora flertalet anpassar sig till de yttre omständigheterna.
Anpassar sig till meningslösheten, ja och blir kriminella. Det är det som är bristen i den filosofin.
Kriminell är det nedrigaste man kan bli.
En loser som inte duger ens till enklaste arbete.
Fast min familj var dysfunktionell var ändå ärlighet och göra rätt för sej ledstjärnan trots allt.
Rent samvete är bästa huvudkudden.
hakkapeliitta skrev:Vacum skrev:Jag håller inte med om att slumpen spelar en underdnad roll för evolutionen. Snarare en grundläggande roll, där slumpen erbjuder varianter som sedan testas av individer i deras miljö. En analogi är att slumpen skulle erbjuda oss ett antal olika stegar som vi kan använda till att klättra upp till nästa nivå. Den bäst lämpade stegen blir den som används mest. Utan slump, -inga stegar.
/Vacum
GUD spelar inte tärning!
hakkapeliitta skrev:Vacum skrev:Jag håller inte med om att slumpen spelar en underdnad roll för evolutionen. Snarare en grundläggande roll, där slumpen erbjuder varianter som sedan testas av individer i deras miljö. En analogi är att slumpen skulle erbjuda oss ett antal olika stegar som vi kan använda till att klättra upp till nästa nivå. Den bäst lämpade stegen blir den som används mest. Utan slump, -inga stegar.
/Vacum
Jag förstår vad du menar men så mekaniskt går inte utvecklingen till.
Gradvis anpassning till föränderlig miljö är nyckelordet, inte plötsliga mutationer, även om dessa spelar viss roll, men GUD kastar inte tärning och låter slumpen avgöra vilka är mest lämpliga.
hakkapeliitta skrev:Det Darwins teori säger är förmågan till anpassning, den mest lämpade överlever. Anpassning och livsbetingelser handlar om miljön där arterna lever. En ny miljö skapar nya förutsättningar. Dinosaurierna kanske dog ut pga förändrad miljö? Vissa andra arter överlevde, inte pga någon plötslig mutation utan helt enkelt för att de hade bättre förutsättningar att klara omställningen?
Såg ett program på tv om utgrävningar av fossiler, en plats kallades "mammutkyrkogården", Nord-Amerika detta, där hade flera tiotals mammutar dött på en relativ begränsad yta. Varför denna massdöd? Forskare kunde koppla ihop händelsen med ett samtida vulkanutbrott. Mammutarna hade ingenstans att ta skydd och fick andas in luft som var dränkt med vulkanaska och dog kvävningsdöden. Mindre djur överlevde eftersom de kunde söka skydd i sina små hålor.
Vacum skrev:hakkapeliitta skrev:Det Darwins teori säger är förmågan till anpassning, den mest lämpade överlever. Anpassning och livsbetingelser handlar om miljön där arterna lever. En ny miljö skapar nya förutsättningar. Dinosaurierna kanske dog ut pga förändrad miljö? Vissa andra arter överlevde, inte pga någon plötslig mutation utan helt enkelt för att de hade bättre förutsättningar att klara omställningen?
Såg ett program på tv om utgrävningar av fossiler, en plats kallades "mammutkyrkogården", Nord-Amerika detta, där hade flera tiotals mammutar dött på en relativ begränsad yta. Varför denna massdöd? Forskare kunde koppla ihop händelsen med ett samtida vulkanutbrott. Mammutarna hade ingenstans att ta skydd och fick andas in luft som var dränkt med vulkanaska och dog kvävningsdöden. Mindre djur överlevde eftersom de kunde söka skydd i sina små hålor.
Jag ser inga motsättningar i det du skriver härovan. Men hur förklarar du att både dinosarier, mammutar och männsikor har en gemensam förfader?
hakkapeliitta skrev:Vacum skrev:hakkapeliitta skrev:Det Darwins teori säger är förmågan till anpassning, den mest lämpade överlever. Anpassning och livsbetingelser handlar om miljön där arterna lever. En ny miljö skapar nya förutsättningar. Dinosaurierna kanske dog ut pga förändrad miljö? Vissa andra arter överlevde, inte pga någon plötslig mutation utan helt enkelt för att de hade bättre förutsättningar att klara omställningen?
Jag ser inga motsättningar i det du skriver härovan. Men hur förklarar du att både dinosarier, mammutar och männsikor har en gemensam förfader?
Har vi det? Är förvånad, utveckla gärna.
klorofyll skrev:Vad har mutation och slump med varandra att göra, kom igen? Mutationer sker oftare vid radioaktiva utsläpp.
klorofyll skrev:Antagligen är en mutation något likvärdigt med att kasta tärning. Och att kasta tärning kan likställas med vad som helst... Typ ta en promenad.
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Antagligen är en mutation något likvärdigt med att kasta tärning. Och att kasta tärning kan likställas med vad som helst... Typ ta en promenad.
Det där ser ut som ett mycket dåligt antagande, grundat på ren okunnighet.
Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster