En objektiv tid?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: En objektiv tid?

Inläggav Pilatus » 03 okt 2020 23:43

Solon skrev:Justdeja relativitetsteorin... Men hur vet man att ett visst atomur är det mest exakta?

Alla uren är lika exakta. Det är inte det som är problemet. Problem uppstår då vi observerar satelliter skilt från vårt koordinatsystem. Att vi (från vårt KS) avläser tiden i satelliten med en viss skillnad från vår egen klocka, beroende på satellitens hastighet och höjd.
Solon skrev:Dvs. hur kalkylerar man avvikelsen och från vad avviker atomuret? Man har ju inget mer exakt att jämföra uret med, eller?

Det finns metoder att kompensera för de tidsavvikelser som är ett resultat av satelliternas högre hastighet (tiden går litet långsammare) och minskade gravitation (tiden går litet fortare). Det fungerar.
Moderator

Solon

Inläggav Solon » 04 okt 2020 00:16

Pilatus skrev:
Solon skrev:Justdeja relativitetsteorin... Men hur vet man att ett visst atomur är det mest exakta?

Alla uren är lika exakta. Det är inte det som är problemet. Problem uppstår då vi observerar satelliter skilt från vårt koordinatsystem. Att vi (från vårt KS) avläser tiden i satelliten med en viss skillnad från vår egen klocka, beroende på satellitens hastighet och höjd.
Solon skrev:Dvs. hur kalkylerar man avvikelsen och från vad avviker atomuret? Man har ju inget mer exakt att jämföra uret med, eller?

Det finns metoder att kompensera för de tidsavvikelser som är ett resultat av satelliternas högre hastighet (tiden går litet långsammare) och minskade gravitation (tiden går litet fortare). Det fungerar.

Jag tror att jag kanske var lite otydlig. Jag förstår att det finns metoder för att jämföra de olika atomuren med varandra. Men som jag länkade till så verkar det som att man utsett ett visst atomur till det mest exakta. Hur kan man komma fram till att det är just det uret, och inte ett annat , som går minst fel?

Det finns ju inget externt facit att jämföra uret med. Finns det någon metod att mäta störningar i processerna och på något sätt beräkna effekten av dem jämfört med ett matematiskt perfekt atomur?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 okt 2020 00:38

Solon skrev:Jag tror att jag kanske var lite otydlig. Jag förstår att det finns metoder för att jämföra de olika atomuren med varandra. Men som jag länkade till så verkar det som att man utsett ett visst atomur till det mest exakta. Hur kan man komma fram till att det är just det uret, och inte ett annat , som går minst fel?

Det finns ju inget externt facit att jämföra uret med. Finns det någon metod att mäta störningar i processerna och på något sätt beräkna effekten av dem jämfört med ett matematiskt perfekt atomur?

Då blir nog svaret att det finns i dag mer exakta ur, Quantum-Logic Clock. Blir inte många sekunders felvisning sedan Big Bang. Det lär räcka. Eller vad kan du mer önska.

Antagligen kan man synkronisera dessa tidgivare och ange dem som universella referenser. Men själva relativiteten kommer vi inte undan. Vi cirklar runt i en av vintergatans armar, jordens hastighet kommer att variera mot allt annat utanför solsystemet. Men det kan vi säkert leva med. Effekterna tror jag blir obetydliga inom vintergatan.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 okt 2020 07:49

Solon skrev:
Pilatus skrev:

Jag tror att jag kanske var lite otydlig. Jag förstår att det finns metoder för att jämföra de olika atomuren med varandra. Men som jag länkade till så verkar det som att man utsett ett visst atomur till det mest exakta. Hur kan man komma fram till att det är just det uret, och inte ett annat , som går minst fel?

Vad ÄR ett atomur? Är det inte bara något som REGISTRERAR det radioaktiva sönderfallet?

Solon

Inläggav Solon » 04 okt 2020 08:07

klorofyll skrev:
Solon skrev:
Pilatus skrev:Alla uren är lika exakta. Det är inte det som är problemet. Problem uppstår då vi observerar satelliter skilt från vårt koordinatsystem. Att vi (från vårt KS) avläser tiden i satelliten med en viss skillnad från vår egen klocka, beroende på satellitens hastighet och höjd.

Vad ÄR ett atomur? Är det inte bara något som REGISTRERAR det radioaktiva sönderfallet?

Om du googlar runt lite så som jag gjorde så kommer du upptäcka att alla atomur inte är lika exakta. Jag vet inte hur man kan komma fram till att ett visst ur går t.ex. en sekund fel på sju miljarder år. Men så tycks det vara.

Det finns väl inte något sådant som att ”bara registrera” en händelse? Av de lilla jag har fått lära mig av kvantfysiken så har jag förstått att varje mätning påverkar det som mäts. Ett mätinstrument kan väl vara mer eller mindre exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 okt 2020 10:13

Quantum-Logic Clock
Den elektriskt laddade aluminiumatomen som används vibrerar med tio upphöjt till 15 svängningar per sekund. Men exakt hur många gånger den nya klockan tickar per sekund kan forskarna inte uttala sig om. Definitionen av en sekund utgår från cesiumklockan och den tickar på litet för långsamt, för att i detta sammanhang vara till någon hjälp.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 okt 2020 13:00

Solon skrev:
klorofyll skrev:
Solon skrev:

Om du googlar runt lite så som jag gjorde så kommer du upptäcka att alla atomur inte är lika exakta. Jag vet inte hur man kan komma fram till att ett visst ur går t.ex. en sekund fel på sju miljarder år. Men så tycks det vara.

Det finns väl inte något sådant som att ”bara registrera” en händelse? Av de lilla jag har fått lära mig av kvantfysiken så har jag förstått att varje mätning påverkar det som mäts. Ett mätinstrument kan väl vara mer eller mindre exakt.

Men är inte tiden vår definition av tiden? Särskilt med tanke på relativitetsteorin. Förmodligen så finns det heller inget som är exakt en meter långt, i hela universum, förutom kanske just det objektet som vi utgår ifrån... om vi gör det. Alla måttstockar är olika långa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 okt 2020 13:09

klorofyll skrev:Förmodligen så finns det heller inget som är exakt en meter långt, i hela universum, förutom kanske just det objektet som vi utgår ifrån... om vi gör det.

En meter är sedan 1983 formellt definierad som längden av den sträcka som ljuset tillryggalägger i absolut vakuum under tiden 1/299 792 458 sekund.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 okt 2020 18:09

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Förmodligen så finns det heller inget som är exakt en meter långt, i hela universum, förutom kanske just det objektet som vi utgår ifrån... om vi gör det.

En meter är sedan 1983 formellt definierad som längden av den sträcka som ljuset tillryggalägger i absolut vakuum under tiden 1/299 792 458 sekund.

Det är ganska konstigt, det räcker liksom inte med ett enkelt avstånd. Har ljuset alltid samma hastighet? Har de olika färgerna samma hastighet (som man påstår), det ser inte ut så, eller? När ljus bryts så vinklas färgerna olika, varför sträckorna blir olika..

Bild

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 okt 2020 19:34

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:En meter är sedan 1983 formellt definierad som längden av den sträcka som ljuset tillryggalägger i absolut vakuum under tiden 1/299 792 458 sekund.

Har ljuset alltid samma hastighet?

Just det!
klorofyll skrev:Har de olika färgerna samma hastighet (som man påstår), det ser inte ut så, eller? När ljus bryts så vinklas färgerna olika, varför sträckorna blir olika..

Märk väl att definitionen av metern är beräknad för ljuset i absolut vakuum. En teoretisk konstruktion, men alltid sann.
När ljuset passerar ett medium, t ex glas blir brytningsindex för ljuset olika och delas upp efter våglängd (färgerna). Alltså färdas inte ljuset genom glas med samma hastighet som i vakuum.
Moderator

Återgå till "Filosofi"