Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

naturaleeduco

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav naturaleeduco » 06 apr 2021 16:59

Trådskaparen menade att något är objektivt, något subjektivt och något relativt. En objektiv sanning vore att 2 + 2 = 4 men inte en absolut sanning. Man är dum eller smart relativt någon annan. Man anser sina barn som bästa barnen och detta är subjektivt. En absolut sanning vore något som alla erfar lika och vad vore då som alla erfar lika?
:)

iris

Inläggav iris » 06 apr 2021 18:59

xion skrev:
iris skrev:
iris skrev:En sanning kan inte vara en utsaga. Däremot kanske du menar att vi kan - säga - det som är sant.
Vilket är något helt annat.
Eftersom - sanningen betecknas av att utsagan om något är helt i överensstämmelse med vad som är.

Eller - sagt i andra ord: om och när någon (oförfalskat) säger något om vad som är - exakt precis såsom det är - då är det sanning.
Inom filosofin kallas detta för korrespondens - det vill säga: det finns en korrespondens mellan vad som sagts och vad som är.

Exempel på ovanstående är: ett barn slår sönder ett glas. Föräldern frågar: vem slog sönder glaset. Barnet som gjorde det säger: det var jag.
Allt annat är inte sanning.
Tex att barnet säger: det var inte jag, det var min bror. Barnet säger: jag vet inte. Barnet säger: är glaset trasigt, det visste jag inte. Barnet säger: jag var inte här så jag vet inte, jag var ute och lekte.
Det kallas för lögn.

Du kan inte avgöra om något är sant ifall du inte har en utsaga att ta ställning till.
Sanning är ett ord i vårt språk.
Ordets betydelse finns som en del i detta språk.
Med den utgångspunkten kan du mentalt göra en värdering av huruvida du anser att utsagan är sann eller inte.

Ja, som sagt - men det sagda måste ha något som detta korresponderar till. Att veta när någon säger - när man frågar dem "vad tänkte du på" --- att det de säger stämmer vet vi ju inte. Men vi kan ana... kroppsspråk mm säger också en del - fast det är normalt dåliga vägvisare...
Så det finns utsagor som är mycket svåra att verifiera. Då måste man bedöma personens hela (om man kan) sätt för att veta lite mer om det de säger stämmer eller inte. De som sällan ljuger är ofta de som ihärdar fast de förlorar på det, eller i alla fall inte vinner något på det de säger.

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 06 apr 2021 19:12

Marksa skrev:
xion skrev:En sanning är en utsaga. D.v.s. någon påstår att något förhåller sig på ett visst sätt. Det finns knappast någon utsaga som absolut inte kan ifrågasättas.
En utsaga är dessutom ofta färskvara och sanningshalten håller kanske bara för ögonblicket.

Kommunen har inte sopat upp sanden på vår gata, sant när du lever i nuet.
Imorgon är denna sandning obsolet. Liksom gårdagens sanning.
Det är en absolut sanning att endera så är det inte sopat eller så är det så.
För att inte tala om sannolikheten att sanden blir kvar till i mitten av Juli.

Ur Havamal

Fänaden dör,
fränder dö,
själv dör du likaledes;
ett vet jag
som aldrig dör:
domen som fälls om den döde.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 07 apr 2021 13:54

Alla våra upplevelser. syn, hörsel, känslor, tankar föreställningsförmågor är absolut sanning. Som subjektiva upplevelser betraktade. Om du känner tex glädje så är det en sanning, om du upplever ett ljud så är det sanningen. Dina upplevelser är alltså sanna. Tycker att Descarte kunde utvidga sitt kriterium med att om han tänker så finns han till det att om han upplever så finns han.
Självklart är tex ett djurs upplevelse av "verkligheten" en annan är tex en människas. Man måste hela tiden utgå från den subjektiva upplevelsen den är ju allt vi har och som sådan en absolut sanning, man kommer inte ifrån detta.
Om det nu finns någon "objektiv" värld som vi upplever tror jag att arter är konstruerade så att de upplever världen på ett sådant sätt som är fördelaktigt för själva arten. Tex känner hundar lukter som inte vi känner, myror upplever inte myrstacken på samma sätt som vi etc.
Personligen tror jag inte på en bakomliggande objektiv värld. För mig sker det för mycket "sammanträffande" för att jag ska kunna tro på en bakomliggande verklighet. Världen finns här för min skull alltså :D

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 07 apr 2021 13:56

naturaleeduco skrev:Trådskaparen menade att något är objektivt, något subjektivt och något relativt. En objektiv sanning vore att 2 + 2 = 4 men inte en absolut sanning. Man är dum eller smart relativt någon annan. Man anser sina barn som bästa barnen och detta är subjektivt. En absolut sanning vore något som alla erfar lika och vad vore då som alla erfar lika?

Det är dock sant att man tycker att sina barn är de bästa (om man nu tycker det). Det är även sant att man anser att 2+2=4 (om man nu anser det).

iris

Inläggav iris » 07 apr 2021 13:57

förstår mig själv skrev:Alla våra upplevelser. syn, hörsel, känslor, tankar föreställningsförmågor är absolut sanning. Som subjektiva upplevelser betraktade. Om du känner tex glädje så är det en sanning, om du upplever ett ljud så är det sanningen. Dina upplevelser är alltså sanna. Tycker att Descarte kunde utvidga sitt kriterium med att om han tänker så finns han till det att om han upplever så finns han.
Självklart är tex ett djurs upplevelse av "verkligheten" en annan är tex en människas. Man måste hela tiden utgå från den subjektiva upplevelsen den är ju allt vi har och som sådan en absolut sanning, man kommer inte ifrån detta.
Om det nu finns någon "objektiv" värld som vi upplever tror jag att arter är konstruerade så att de upplever världen på ett sådant sätt som är fördelaktigt för själva arten. Tex känner hundar lukter som inte vi känner, myror upplever inte myrstacken på samma sätt som vi etc.
Personligen tror jag inte på en bakomliggande objektiv värld. För mig sker det för mycket "sammanträffande" för att jag ska kunna tro på en bakomliggande verklighet. Världen finns här för min skull alltså :D

OJ... =P~

iris

Inläggav iris » 07 apr 2021 15:14

naturaleeduco skrev:En absolut sanning vore något som alla erfar lika och vad vore då som alla erfar lika?

Alla erfar inte att de existerar? Alla erfar inte att de andas luft och äter mat? Alla erfar inte att efter maten måste de tömma tarmen? Alla erfar inte att det är ljust om dagen, att solen värmer, att havet finns, bergen är där, att ovanför jorden i rymden finns en måne? Att om natten är det mörkt och ingen sol syns på himmeln men om det inte finns moln kan man se månen?
Alla erfar inte att gräset är grönt och molnen vita och solens ljus är skarpt för ögat? Alla erfar inte att om man kastar sig framför ett framrusande tåg dör man? Alla erfar inte at man blir trött och måste sova?

Vem vet...

iris

Inläggav iris » 07 apr 2021 15:39

iris skrev:
naturaleeduco skrev:En absolut sanning vore något som alla erfar lika och vad vore då som alla erfar lika?

Alla erfar inte att de existerar? Alla erfar inte att de andas luft och äter mat? Alla erfar inte att efter maten måste de tömma tarmen? Alla erfar inte att det är ljust om dagen, att solen värmer, att havet finns, bergen är där, att ovanför jorden i rymden finns en måne? Att om natten är det mörkt och ingen sol syns på himmeln men om det inte finns moln kan man se månen?
Alla erfar inte att gräset är grönt och molnen vita och solens ljus är skarpt för ögat? Alla erfar inte att om man kastar sig framför ett framrusande tåg dör man? Alla erfar inte at man blir trött och måste sova?

Vem vet...

Men Slas visste när han skrev (för barn) de Tio Budorden - se gärna alla så inser du att ALLA människor ligger under denna Lag:

https://www.oppetarkiv.se/video/1182044 ... tt-1-av-10

Goze

Inläggav Goze » 07 apr 2021 20:21

Pilatus skrev:absolut sanning = vår samlade kunskap om t ex solsystemet, strykjärn, Orrefors historia kan omöjligtvis bli fullständig.

Vad bra, du ändrar definitioner för att passa ditt ego. Smart.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 11 apr 2021 12:50

iris skrev:

Vem vet...

Nej kanske inte, men de flesta gör. Därmed är det sant att subjektiva upplevelser existerar. Huruvida det finns en objektiv ” verklighet” bakom dessa upplevelser går inte att bevisa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 apr 2021 14:03

förstår mig själv skrev:Nej kanske inte, men de flesta gör. Därmed är det sant att subjektiva upplevelser existerar. Huruvida det finns en objektiv ” verklighet” bakom dessa upplevelser går inte att bevisa.

Vad skulle vara mer sant än vår känsla och erfarenhet av att existera? Om det absoluta har någon mening vet jag inte, behöver vi begreppet? Det vi upplever kan vi inte alltid återberätta på ett korrekt sätt. Men domstolarna dömer folk till livslånga straff på vittnesuppgifter och DNA-spår som inte är absoluta. Men vi litar på den verklighet vi lärt känna.

Det absoluta finns bara inom metafysik, i försöken att definiera något som inte går att ifrågasätta. Likväl är just dessa frågor, om något absolut väsen, bland de mest ifrågasatta av alla människans frågor. Kanske är det bättre att ställa frågor som vi kan finna svar på?

Det enda verkliga.
Den grund som allt annat vilar på (nu).
Det som allt kommer ifrån.
Det som finns utan att behöva något annat.
Det som alltid har funnits.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 11 apr 2021 22:34

förstår mig själv skrev:
iris skrev:

Alla erfar inte allt lika.
Objektiv sanning existerar endast i relation med andra. Absolut sanning vet jag inte vad det är.
Objektivitet är olika beroende av sammanhanget, dina polare kan påstå att du gjorde bort dej igår, du nekar, men vad är den objektiva sanningen här?
Jag litar på dina polares omdöme hur taskigt det än låter.

Objektivitet är att lita på det kollektiva medvetandet.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 12 apr 2021 06:59

naturaleeduco skrev:Trådskaparen menade att något är objektivt, något subjektivt och något relativt. En objektiv sanning vore att 2 + 2 = 4 men inte en absolut sanning. Man är dum eller smart relativt någon annan. Man anser sina barn som bästa barnen och detta är subjektivt. En absolut sanning vore något som alla erfar lika och vad vore då som alla erfar lika?

Borde det inte istället stå "påverkar alla lika"?

iris

Inläggav iris » 12 apr 2021 08:00

hakkapeliitta skrev:
förstår mig själv skrev:
iris skrev:

Objektiv sanning existerar endast i relation med andra. Absolut sanning vet jag inte vad det är.
Objektivitet är olika beroende av sammanhanget, dina polare kan påstå att du gjorde bort dej igår, du nekar, men vad är den objektiva sanningen här?

Så är det med outbildade människor - de bara hittar på en egen definition på något och så kör de. Oavsett.
Objektiv är definierat - men INTE som du definierar det ovan (svartmarkerat) - eftersom det du beskriver ovan kallas för INTERSUBJEKTIVITET.
Good luck there!

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 12 apr 2021 08:34

iris skrev:
hakkapeliitta skrev:
förstår mig själv skrev:

Så är det med outbildade människor - de bara hittar på en egen definition på något och så kör de. Oavsett.
Objektiv är definierat - men INTE som du definierar det ovan (svartmarkerat) - eftersom det du beskriver ovan kallas för INTERSUBJEKTIVITET.
Good luck there!

Men hur kan mitt omdöme vara intersubjektivt när jag precis tvärtom frånsäger min subjektiva åsikt och överlåter åt andra att bedöma?

Återgå till "Filosofi"