Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

iris

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 04 maj 2021 14:23

klorofyll skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:Varför skulle man säga med stor säkerhet menar du? Du krånglar till saker...

Uppenbarligen minns du inte ens vad du skrev för några minuter själv --- på vilket jag svarade...

klorofyll
av klorofyll » 04 maj 2021 14:01

Absolut sanning, betyder inte det att det är sant med stor säkerhet??

Så du menar att säkerheten är låg då eller?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 maj 2021 14:31

viewed or existing independently and not in relation to other things; not relative or comparative.

Kan du ge exempel på en absolut sanning?

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 04 maj 2021 14:34

iris skrev:Sanning är bara det den är - nämligen sanning. Därmed absolut.

När det gäller AstraZenecas vaccin talar man om dess frihet från biverkningar, risken är försumbar i förhållande till dess nytta. Ungefär en per miljon vaccinerade dör av biverkningar, alltså att immunförsvaret reagerar fel. Ingen har förvisso sagt att det är absolut sant (alt sant) att vaccinet kan sväras helt fritt från ett samband med dödliga biverkningar (i något hundratal kända fall). Det finns en benägenhet att tona ner sanningsbegreppet då det handlar om storleksordning ppm-skala.

Det omvända förhållandet gäller CO2. Många skulle vara beredda att ta gift på dess ödesdigra verkningar på klimatet. Men vad är det vi vet? Vi vet att det blivit varmare, ca 0,7 grader C på hundra år. Vi vet även att mängden CO2 har ökat i atmosfären. Dagens koldioxidhalt är en ökning jämfört med för ett år sedan med 2,39 ppm. CO2-halten är ca 420 miljondelar.

holocene temperature.jpg

I praktiken tycks vi vilja förstärka (alt försvaga) våra omdömen i någon riktning. Ibland med statistik som Jerzy Sarnecki satte i system. Det ovan sagda kan vara fel i sak, men jag tror att det är några områden där sanningen relativiserats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 04 maj 2021 14:40

klorofyll skrev:viewed or existing independently and not in relation to other things; not relative or comparative.

Dagens datum den 4 maj 2021. Solen kommer att gå upp kl 04:36 i morgon (Stockholm). Sveriges statschef heter Carl den XVI Gustaf.

iris

Inläggav iris » 04 maj 2021 14:59

klorofyll skrev:
iris skrev:Så dessutom - förutom att du inte aldrig minns vad du skriver själv--- har du mest inlägg förmodligen sedan början av detta forum (i särklass) du postar nämligen i ett - men din räknare rör sig inte (har anmärkt på detta förr) från post till post utan står fast vid 8810.... hahahahaha...

Om man räknar alla nick du har på detta forum så kanske det också blir endel... Man vet aldrig.

OM det du påstår skulle stämma så syns det ju i IP:n --- dina obegripliga märkliga kommentarer i alla trådar är något som aldrig hamnar i off topic.

iris

Inläggav iris » 04 maj 2021 15:05

Pilatus skrev:
iris skrev:Sanning är bara det den är - nämligen sanning. Därmed absolut.

När det gäller AstraZenecas vaccin talar man om dess frihet från biverkningar, risken är försumbar i förhållande till dess nytta. Ungefär en per miljon vaccinerade dör av biverkningar, alltså att immunförsvaret reagerar fel. Ingen har förvisso sagt att det är absolut sant (alt sant) att vaccinet kan sväras helt fritt från ett samband med dödliga biverkningar (i något hundratal kända fall). Det finns en benägenhet att tona ner sanningsbegreppet då det handlar om storleksordning ppm-skala.

Det omvända förhållandet gäller CO2. Många skulle vara beredda att ta gift på dess ödesdigra verkningar på klimatet. Men vad är det vi vet? Vi vet att det blivit varmare, ca 0,7 grader C på hundra år. Vi vet även att mängden CO2 har ökat i atmosfären. Dagens koldioxidhalt är en ökning jämfört med för ett år sedan med 2,39 ppm. CO2-halten är ca 420 miljondelar.

holocene temperature.jpg

I praktiken tycks vi vilja förstärka (alt försvaga) våra omdömen i någon riktning. Ibland med statistik som Jerzy Sarnecki satte i system. Det ovan sagda kan vara fel i sak, men jag tror att det är några områden där sanningen relativiserats.

Ja att vetenskap handlar om något annat än - Sanningen - vet vi ju, utan där utgår man ifrån den bästa TILLGÄNGLIGA kunskapen. Det handlar om förståelse och därmed giltiga och säkra kunskaper som vi - momentant - har-vilket inte helt gäller för medicin.
Det vet vi också.
Just medicin är inte en av de vetenskaperna som vi kan kalla för - säkra vetenskaper. Utan (tar ett klipp från en sida jag lagt upp förr):

Det var först under 1800-talet som medicinen blev en vetenskap i modern mening. Många försökte ”göra medicinen till vetenskap”, men det fanns två olika föreställningar om hur detta skulle åstadkommas; tidvis rådde djupa motsättningar mellan de båda riktningarna.
Den ena inriktningen kan vi benämna ”mekanismforskning”. Den består i att man utifrån kunskaper om hur kroppen och dess sjukdomar fungerar försöker fastlägga hur olika sjukdomar lämpligen bör behandlas. Den andra inriktningen kan benämnas ”behandlingsforskning”. Den består till största delen av kliniska prövningar, där man behandlar patienter med samma sjukdom på olika sätt för att se vilken behandlingsmetod som ger bäst resultat.
I den moderna medicinen har både mekanismforskning och behandlingsforskning centrala roller, men de används för olika ändamål. Den innovativa kraften finns i huvudsak hos mekanismforskningen. Det är till stor del genom att ta reda på hur sjukdomar fungerar som nya behandlingsmetoder kan utvecklas. (Kemisk syntes och tekniska uppfinningar har naturligtvis också viktiga roller i sammanhanget.) Men det slutliga avgörandet av vilka metoder som bör användas kan inte komma från mekanismforskningen. Kroppen är ett så komplicerat system att man aldrig utifrån mekanismkunskaper kan vara säker om att en behandling verkar så som det var tänkt. Här har de kliniska prövningarna sista ordet. Hur övertygande de biokemiska eller fysiologiska argumenten för en behandlingsmetod än är, måste den överges om det kan visas i kliniska prövningar att den inte ger det bästa resultatet.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 maj 2021 17:19

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:viewed or existing independently and not in relation to other things; not relative or comparative.

Dagens datum den 4 maj 2021. Solen kommer att gå upp kl 04:36 i morgon (Stockholm). Sveriges statschef heter Carl den XVI Gustaf.

Och du skulle inte kunna ha fel?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 maj 2021 17:39

Hej Iris..

Jag hittade följande i off-topic:

"Varför följer du efter mig i trådar och skriver att "jag med" --- ta bara det där med typ i MB ----om du är en INTJ är jag Gandhi... du framstår som en helt annan typ av individ och att du skulle ha (ens i dina drömmar) förmåga till djupare analyser kringgår mig helt (no offence)."

Menar du att jag följer efter dig? Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det... Men jag ska kommentera dig mindre ofta..

Jag förstår inte vad som är så fantastiskt med INTJ.

Exempel:
"Extraversion: Uppmärksamhet och intresse främst riktat mot människor och ting i den yttre världen.
Introversion: Uppmärksamhet och intresse främst riktat mot idéer och koncept i den inre världen."

Jag är inte intresserad av människor. Jag har aldrig sett en serie, för jag blir så trött på alla personligheter.

Exempel:
"Sinnesförnimmelse: Uppfattning av världen sker direkt via de fem sinnena. Det primära intresset ligger i det befintliga. Föredrar information som är praktisk och konkret d.v.s. här och nu samt vad det innebär att något förblir som det är.
Intuition: Uppfattning av världen sker indirekt via det undermedvetna. Det primära intresset ligger i möjligheter - vad något skulle kunna vara eller bli. “Tänk om...?” Föredrar information som är teoretisk och töjbar, d.v.s. information som kan förändras genom byte av perspektiv."

Solklar intiution.

Exempel:
"Tanke: Beslutsfattande grundas på logik och objektivitet. Bedömer hur ting fungerar samt de objektiva för- och nackdelar som blir resultatet av ett beslut.
Känsla: Beslutsfattande grundas på subjektivitet kring hur saker bör värderas. Letar efter harmoni mellan beslut och personliga principer."

Jag är ingen känslosam person. Jag är nog lite för osäker för det.

Exempel:
"Bedömning: Hantering av den yttre världen sker helst genom bedömning såsom organisering, strukturering eller planering.
Perception: Hantering av den yttre världen sker helst genom perception såsom spontanitet, rörlighet eller tveksamhet."

Jag är oerhört ordningsam och jag tänker, tänker efter. Jag är inte spontan. Jag använder ögonen, men inte bara.

iris

Inläggav iris » 04 maj 2021 21:36

klorofyll skrev:Hej Iris..

Jag hittade följande i off-topic:

"Varför följer du efter mig i trådar och skriver att "jag med" --- ta bara det där med typ i MB ----om du är en INTJ är jag Gandhi... du framstår som en helt annan typ av individ och att du skulle ha (ens i dina drömmar) förmåga till djupare analyser kringgår mig helt (no offence)."

Menar du att jag följer efter dig? Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det... Men jag ska kommentera dig mindre ofta..

Jag förstår inte vad som är så fantastiskt med INTJ.

Exempel:
"Extraversion: Uppmärksamhet och intresse främst riktat mot människor och ting i den yttre världen.
Introversion: Uppmärksamhet och intresse främst riktat mot idéer och koncept i den inre världen."

Jag är inte intresserad av människor. Jag har aldrig sett en serie, för jag blir så trött på alla personligheter.

Exempel:
"Sinnesförnimmelse: Uppfattning av världen sker direkt via de fem sinnena. Det primära intresset ligger i det befintliga. Föredrar information som är praktisk och konkret d.v.s. här och nu samt vad det innebär att något förblir som det är.
Intuition: Uppfattning av världen sker indirekt via det undermedvetna. Det primära intresset ligger i möjligheter - vad något skulle kunna vara eller bli. “Tänk om...?” Föredrar information som är teoretisk och töjbar, d.v.s. information som kan förändras genom byte av perspektiv."

Solklar intiution.

Exempel:
"Tanke: Beslutsfattande grundas på logik och objektivitet. Bedömer hur ting fungerar samt de objektiva för- och nackdelar som blir resultatet av ett beslut.
Känsla: Beslutsfattande grundas på subjektivitet kring hur saker bör värderas. Letar efter harmoni mellan beslut och personliga principer."

Jag är ingen känslosam person. Jag är nog lite för osäker för det.

Exempel:
"Bedömning: Hantering av den yttre världen sker helst genom bedömning såsom organisering, strukturering eller planering.
Perception: Hantering av den yttre världen sker helst genom perception såsom spontanitet, rörlighet eller tveksamhet."

Jag är oerhört ordningsam och jag tänker, tänker efter. Jag är inte spontan. Jag använder ögonen, men inte bara.

Intressant exempel på absolut Sanning - men jag måste tyvärr informera dig om att detta inte är ett sådant exempel. Det är bara din egen subjektiva syn på dig själv, på hur du uppfattar de olika delarna i MB och vad du anser du är. Vilket samlat har föga eller inget att göra med någon sanning - och absolut inte den absoluta.

NyKantianen

Inläggav NyKantianen » 05 maj 2021 00:26

Smisk skrev:
NyKantianen skrev:Något intressant är den gamla föreställningen om olika grader av verklighet. Ett exempel är hur skuggan från en pinne kan anses vara mindre verklig än själva pinnen, även om båda existerar. Dvs om X verklighet beror på Y, så är Y mer verkligt än X. Om man kombinerar detta med iden om ett väsen som alltings existens beror på, så bildar de iden om ett väsen som är verkligast och som allt annat beror på.

En annan intressant ide är den om att det som är sant är det som är verkligt. Den absoluta sanningen måste då också vara absolut verklig. Därmed kan man tolka om frågan "Finns det en absolut sanning" till "Finns det en verklighet som allt annat beror på?" vilket är en intressant metafysisk fråga. (Som jag inte har någon aning om)

Vedanta och buddhism rakt av här. Vedanta menar att "allt beror på och är identiskt med Brahman" och Buddhismen menar att "Allt är Dharma/Buddhanatur", alltså allt har andliga egenskaper som sin natur enkelt uttryckt.

Det som är intressant här är att iden om varierande nivåer av verklighet är något jag snappat upp från Platon. Iden om ett väsen som allt annat beror på är också en gammal ide inom den västerländska filosofin med ex gud hos Aristoteles. Iden om att det som är sant är det som är verkligt hämtade jag från Aquino. Även om alla dessa idéer är västerländska så har de paralleller med icke-västerländsk filosofi, vilket är coolt.

iris

Inläggav iris » 05 maj 2021 06:24

NyKantianen skrev:
Smisk skrev:
NyKantianen skrev:Något intressant är den gamla föreställningen om olika grader av verklighet. Ett exempel är hur skuggan från en pinne kan anses vara mindre verklig än själva pinnen, även om båda existerar. Dvs om X verklighet beror på Y, så är Y mer verkligt än X. Om man kombinerar detta med iden om ett väsen som alltings existens beror på, så bildar de iden om ett väsen som är verkligast och som allt annat beror på.

En annan intressant ide är den om att det som är sant är det som är verkligt. Den absoluta sanningen måste då också vara absolut verklig. Därmed kan man tolka om frågan "Finns det en absolut sanning" till "Finns det en verklighet som allt annat beror på?" vilket är en intressant metafysisk fråga. (Som jag inte har någon aning om)

Vedanta och buddhism rakt av här. Vedanta menar att "allt beror på och är identiskt med Brahman" och Buddhismen menar att "Allt är Dharma/Buddhanatur", alltså allt har andliga egenskaper som sin natur enkelt uttryckt.

Det som är intressant här är att iden om varierande nivåer av verklighet är något jag snappat upp från Platon. Iden om ett väsen som allt annat beror på är också en gammal ide inom den västerländska filosofin med ex gud hos Aristoteles. Iden om att det som är sant är det som är verkligt hämtade jag från Aquino. Även om alla dessa idéer är västerländska så har de paralleller med icke-västerländsk filosofi, vilket är coolt.

Orsaken till att man finner detta ni talar om är att det är människans natur. Självet representerade (för idag har alla fostrat att bli ateister och då inträffar vad som visas i slutet av den första videon) Kristus för människor i väst (återfinns i öst djupare tankar om verkligheten och människans natur). Och därmed att kunna förverkliga det absoluta inom oss själva.

Se videon nedan för detta är den psykologiska förklaringen av vad som sker runt om oss och i världen samt i människan idag.

Video nr 5 (om inte de tar bort den som off topic) handlar om effekterna för människan utan möjlighet att nå Självet (Kristus) - vilket är vår verklighet idag och vad som väntar bakom hörnet. Ni kan hitta hela serien om vår inre och därmed även yttre verklighet vid sidan om den jag lägger bi här.

https://www.youtube.com/watch?v=yJFZIc8pXyY

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 maj 2021 06:32

iris skrev:men jag måste tyvärr informera dig om att detta inte är ett sådant exempel. Det är bara din egen subjektiva syn på dig själv

Men är inte också MB ett subjektivt test?

iris

Inläggav iris » 05 maj 2021 06:37

klorofyll skrev:
iris skrev:men jag måste tyvärr informera dig om att detta inte är ett sådant exempel. Det är bara din egen subjektiva syn på dig själv

Tror att om du efter så lång tid på ett forum för filosofi inte ens kan skilja på vad subjektivt innebär och står för i förhållande till inter-subjektiv eller objektivt - samt därmed kan applicera termerna rätt --- att du kanske borde slå upp begreppen och läsa på lite?!!!

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 maj 2021 06:46

iris skrev:
klorofyll skrev:

Tror att om du efter så lång tid på ett forum för filosofi inte ens kan skilja på vad subjektivt innebär och står för i förhållande till inter-subjektiv eller objektivt - samt därmed kan applicera termerna rätt --- att du kanske borde slå upp begreppen och läsa på lite?!!!

Om man förstår frågorna så är det ett subjektivt test...

iris

Inläggav iris » 05 maj 2021 06:53

iris skrev:
NyKantianen skrev:
Smisk skrev:

Orsaken till att man finner detta ni talar om är att det är människans natur. Självet representerade (för idag har alla fostrat att bli ateister och då inträffar vad som visas i slutet av den första videon) Kristus för människor i väst (återfinns i öst djupare tankar om verkligheten och människans natur). Och därmed att kunna förverkliga det absoluta inom oss själva.

Se videon nedan för detta är den psykologiska förklaringen av vad som sker runt om oss och i världen samt i människan idag.

Video nr 5 (om inte de tar bort den som off topic) handlar om effekterna för människan utan möjlighet att nå Självet (Kristus) - vilket är vår verklighet idag och vad som väntar bakom hörnet. Ni kan hitta hela serien om vår inre och därmed även yttre verklighet vid sidan om den jag lägger bi här.

https://www.youtube.com/watch?v=yJFZIc8pXyY

Fortsättningen som förklarar det ni diskuterar samt visar på vad som händer i världen idag via ateismen : https://www.youtube.com/watch?v=VcJhix2_6SM

Ateismen som utesluter människans djupare inre - dvs vår egen verklighet och de som vi KAN bli - har fokus utanför oss. I allt som finns omkring oss och utanför oss. Därav materialismen och konsumismen --- som ska kompensera för människan att utvecklas i sitt inre (som människa) eller som judarna alltid sagt: bli Mensch.
Den absoluta Sanningen bor inom oss.
Det är vår egen helhet. Eller som den kyrkan säger: Helighet. Vilket ingen människan kan nå utan Kristus i Gud.
Att människan blir hel.
Idag har vi istället en ökande ondska samlat i världen och människor som tar olika medel och substanser för att de blir något annat än - hela.

Återgå till "Filosofi"